Eric Thärnström skrev:
Det är väl inget fel med "fiskandet av röster" med sänkta skatter. Det bidrar ju till mer köpkraft för individen, vilket är bra för konsumtionen och kanske något som kan rädda oss ur den här krisen. Att klara av att sänka skatterna, men ändå satsa mer på t.ex. infrastruktur (och därigenom rädda många arbetstillfällen i lågkonjunkturen) och ÄNDÅ få ett överskott ser jag som fantastiskt! Fast det säger kanske mer om hur misskött systemet varit tidigare.
Du kanske förstår att vi är på olika ändar av det politiska spektrumet, där jag på något vis nu ändå känner en viss lättnad över att det nu blir så uppenbart att marknadskrafterna inte kan eller bör få styra så pass mycket i vårt samhälle som marknadsliberalismens idé förespråkar. Vi behöver helt enkelt en stark folkstyrd stat som "vallar" marknaden och styr den till sin fördel. Visst, jag tror på att ekonomisk tillväxt och ökad välfärd hör samman, men demokratin genom staten får aldrig komma på åskådarbänken och bara agera buffert eller städpatrull när marknaden misslyckas med sitt tillväxtuppdrag.
Aja, förlåt, jag vet att det här inte är ett politiskt forum...
Sammanfattningsvis: hellre att satsa mer på infrastruktur, sjukvård och annan välfärd än att sänka skatterna. Jag har aldrig och kommer nog aldrig att uppleva skatter som ett problem, eftersom jag vet vad man får för dem. Återstår dock att se vad som händer med mina åsikter när jag börjar tjäna pengar om några år...