Utskrift från www.yimby.se
....

> Allmänt

Yimbyism och finanskrisen

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Hur påverkas Yimbys frågor av den globala finanskrisen?

Kommer det vara lönsamt att bygga höga spektakulära hus?

Kommer detaljhandeln och krogbranschen drabbas av att konsumenterna drar åt svångremmen?

Blir det ännu mer intressant för staten att bygga ut spårtrafik, när efterfrågan i byggbranschen viker?
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Jag tror att några av de projekt som vi sett presenterade i Stockholm det senaste året är hotade. Vad händer med 41-våningshotellet i Kista? Kommer Mall of Scandinavia att byggas? (Inget jag direkt skulle sakna dock...). Samtidigt är trycket på Stockholm fortsatt stort. Det jag har läst om byggbranschen är att den kommer att gå ner, men framförallt i glesbyggd. Folk flyttar fortfarande till Stockholm. Men nya förslag av det mer spektakulära slaget kommer nog vänta några år nu, det tror jag helt klart.
329 Inlägg
Kanske ökar trycket på byggföretagen att bygga hus där folk verkligen vill bo och inte bara pumpa ut funkislådor.
Simon Hellström
52 Inlägg
... men det är väl egentligen alldeles utmärkt att börja bygga gallerior, arenor och hotell nu eftersom de antagligen först kommer hinna att bli färdiga när konjunkturen vänder upp igen?
Jag tror att många tänker fel ibland - man satsar hårt på stora projekt sent under högkonjunkturerna och glömmer bort att konjunkturen ofta hinner vika innan de blir verklighet. Det är därför man bör satsa sig ur kriser - då går svängningen desto snabbare!
Senast ändrad 12 oktober 2008 00:15
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Visst är det så Simon. Stockholms situation försvarar också ytterligare av våra absurt långa planläggningstider. Även om du börjar planera ett projekt i början av högkonkunkturen har den hunnit vända innan spaden är i jorden...
Problemet att satsa sig ur krisen är väl kapital. Har man inget kapital att satsa blir det inget byggt...
52 Inlägg
... men än så länge går väl både stat och kommun med vinst, eller hur? ;) Inga ursäkter där!

Ett annat problem kan ju iofs vara kortsiktiga politiker som inser att det kanske inte lönar sig valmässigt att dra igång dyra, stora projekt som knappt hinner komma igång innan det är dags för nyval, istället för att använda pengarna till att fiska röster genom att t ex sänka skatter... :-P
Senast ändrad 12 oktober 2008 00:25
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Simon Hellström skrev:

Ett annat problem kan ju iofs vara kortsiktiga politiker som inser att det kanske inte lönar sig valmässigt att dra igång dyra, stora projekt som knappt hinner komma igång innan det är dags för nyval istället för att fiska röster genom att t ex sänka skatter... :-P

Oh ja! O mindre smarta väljare som går på populismen. Fast iofs, sänka skatter kan väl behövas på visa områden om du frågar mig, men det är besides the point i denna diskussion ;)

Det är således extra kul att alliansen faktiskt verkar dra vidare med spårväg city trots att den inte hinner bli färdigbyggd till valet 2010. Sossarna har ju tyvärr ett märkligt spårvägsmotstånd (som jag aldrig riktigt förstått) så är nog tur det, för om det blir maktskifte 2010 blir det ingen spårväg city om bygget inte är igång då.
Erika N
122 Inlägg
Peter D skrev:

Kanske ökar trycket på byggföretagen att bygga hus där folk verkligen vill bo och inte bara pumpa ut funkislådor.

Det tror (hoppas) jag också! Och redan nu har efterfrågan på hyresrätter ökat samtidigt som många nyproducerade bostadsrätter är svårsålda. Vissa byggherrar väljer t o m att hyra ut dem för att förhindra att de står tomma. Se nyhetsinslag: http://playrapport.se/#/video/1275051
Peter D
329 Inlägg
Erika N skrev:

Det tror (hoppas) jag också! Och redan nu har efterfrågan på hyresrätter ökat samtidigt som många nyproducerade bostadsrätter är svårsålda. Vissa byggherrar väljer t o m att hyra ut dem för att förhindra att de står tomma. Se nyhetsinslag: http://playrapport.se/#/video/1275051

Bostadsbristen försvinner ju inte bara för att det är lågkonjunktur, folk är bara mer försiktiga med vad de lägger sina pengar på.
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Problemet med den här finanskrisen är kapital. Högkonjunkturen kommer tillbaka om några år. So what? Om man inte har kapital, eller inte har råd (eller vågar riskera) att låna så kan man ju helt enkelt inte bygga. Det är det som gör den här lågkonjunkturen till en kris.

Det är väl inget fel med "fiskandet av röster" med sänkta skatter. Det bidrar ju till mer köpkraft för individen, vilket är bra för konsumtionen och kanske något som kan rädda oss ur den här krisen. Att klara av att sänka skatterna, men ändå satsa mer på t.ex. infrastruktur (och därigenom rädda många arbetstillfällen i lågkonjunkturen) och ÄNDÅ få ett överskott ser jag som fantastiskt! Fast det säger kanske mer om hur misskött systemet varit tidigare.

På sätt och vis kan man ändå hoppas på att lågkonjunkturen håller i sig, för det skulle tvinga fram nya tankesätt, regler och lagar som fungerar bättre i den moderna tiden. Men det är ett "lokalt" problem. Det bästa vore om vi kunde plana ut och vända upp igen. Om inte annat så skulle det minska antalet sömnlösa nätter.
Simon Hellström
52 Inlägg
Eric Thärnström skrev:

Det är väl inget fel med "fiskandet av röster" med sänkta skatter. Det bidrar ju till mer köpkraft för individen, vilket är bra för konsumtionen och kanske något som kan rädda oss ur den här krisen. Att klara av att sänka skatterna, men ändå satsa mer på t.ex. infrastruktur (och därigenom rädda många arbetstillfällen i lågkonjunkturen) och ÄNDÅ få ett överskott ser jag som fantastiskt! Fast det säger kanske mer om hur misskött systemet varit tidigare.

Du kanske förstår att vi är på olika ändar av det politiska spektrumet, där jag på något vis nu ändå känner en viss lättnad över att det nu blir så uppenbart att marknadskrafterna inte kan eller bör få styra så pass mycket i vårt samhälle som marknadsliberalismens idé förespråkar. Vi behöver helt enkelt en stark folkstyrd stat som "vallar" marknaden och styr den till sin fördel. Visst, jag tror på att ekonomisk tillväxt och ökad välfärd hör samman, men demokratin genom staten får aldrig komma på åskådarbänken och bara agera buffert eller städpatrull när marknaden misslyckas med sitt tillväxtuppdrag.

Aja, förlåt, jag vet att det här inte är ett politiskt forum...
Sammanfattningsvis: hellre att satsa mer på infrastruktur, sjukvård och annan välfärd än att sänka skatterna. Jag har aldrig och kommer nog aldrig att uppleva skatter som ett problem, eftersom jag vet vad man får för dem. Återstår dock att se vad som händer med mina åsikter när jag börjar tjäna pengar om några år...
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Simon Hellström skrev:

Sammanfattningsvis: hellre att satsa mer på infrastruktur, sjukvård och annan välfärd än att sänka skatterna. Jag har aldrig och kommer nog aldrig att uppleva skatter som ett problem, eftersom jag vet vad man får för dem. Återstår dock att se vad som händer med mina åsikter när jag börjar tjäna pengar om några år...

Enkel retorik men verkligheten är lite knepigare... Det går inte att lösa alla problem med att höja skatter. På samma sätt går det inte heller att lösa alla problem genom att sänka skatter. Skattetrycket är en av många delar i ett intrikat och komplext system. Det skiljer också stort. Vår bolagsskatt har varit låg (men är nu över genomsnittet i EU sedan ett flertal andra länder gjort om sina system), medan vår skatt på arbete är hög. Överlag är skattetrycket näst högst i världen, vilket i sig inte säger något om det är bra eler dåligt, indikatorn blir istället vad man får ut för dessa pengar. Här tycker jag att det vi fått ut under lång tid har varit ganska lite. Extremt långa köer till sjukvården, eftersatt infrastruktur, eftersatt skola, usla löner i offentlig sektor osv. Det är i min värld avsevärt viktigare hur skattepengarna används och hur effektivt de används, än att diskutera procentnivåer. Och här har Sverige uppenbarligen problem.

Senast ändrad 12 oktober 2008 17:12
Simon Hellström
52 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Det är i min värld avsevärt viktigare hur skattepengarna används och hur effektivt de används, än att diskutera procentnivåer.

Absolut! Tror verkligen att man på många håll kan effektivisera och omfördela. Håller helt med dig. Av nån anledning gör man för det mesta det ;) Du kanske borde bli politiker?
Daniel Svensson
1 Inlägg
Läste en intressant artikel i dagens DN som tar upp Yimbyism och finanskris.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=8..
Senast ändrad 12 oktober 2008 19:36
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
Peter D skrev:

Bostadsbristen försvinner ju inte bara för att det är lågkonjunktur, folk är bara mer försiktiga med vad de lägger sina pengar på.
???
FÖrvisso inte. Men anledningen till att nyuppförda bostadsrätter står tomma är det simpla faktum att färre msk:or får bolån av sina banker. Att hyra har dock de flesta råd med, varpå jag hoppas att byggföretagen kommer att bygga fler & billigare hyresrätter i framtiden.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Erika N skrev:

???
FÖrvisso inte. Men anledningen till att nyuppförda bostadsrätter står tomma är det simpla faktum att färre msk:or får bolån av sina banker. Att hyra har dock de flesta råd med, varpå jag hoppas att byggföretagen kommer att bygga fler & billigare hyresrätter i framtiden.

Ja, det vore onekligen en välkommen förändring. Det har ju nästan uteslutande byggs bostadsrätter (och svindyra sådana dessutom) de senaste åren. Kanske behövs det också politiska styrmedel här för att få fart på hyresrättsproduktionen? Även inom vad som produceras. Alla vill inte betala för ekparkett och kök i rostfritt stål...

Senast ändrad 12 oktober 2008 22:15
Peter D
329 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Ja, det vore onekligen en välkommen förändring. Det har ju nästan uteslutande byggs bostadsrätter (och svindyra sådana dessutom) de senaste åren. Kanske behövs det också politiska styrmedel här för att få fart på hyresrättsproduktionen? Även inom vad som produceras. Alla vill inte betala för ekparkett och kök i rostfritt stål...

Den politiska insats som jag skulle vilja se är en uppränsning bland alla onödiga regler. Om du läser boverkets byggregler så framstår den mest som ett argument att inte bygga överhuvudtaget. Det måste bli enklare och billigare att både bygga och att få tillstånd att bygga.
Peter D
329 Inlägg
Erika N skrev:

???

Ser nu att mitt svar ser lite underligt och förvirrat ut... En liten fortsättning på mitt tidigare inlägg.
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
En räddning kan kanske vara att staten griper in och köper upp vissa tomma bostadsrätter. Detta för att möjliggöra kortsiktiga uthyranden. I det långa loppet så kanske det blir en lönsam affär för staten.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Apropå finanskrisen och Yimbyism:
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_1823..
Inga goda nyheter direkt
12>

> Allmänt
Yimbyism och finanskrisen

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8637 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter