Erik Sandblom skrev:
Gång- och cykelbron är som jag förstår redan finansierad av kommunen, så det är inget problem. Problemet är att miljödomstolen befarade att sjöfarten skulle äventyras trots att bron blir öppningsbar.
Med ett oreserverat förespråkande av cykelbron är det inget problem att den redan är finansierad (om den nu verkligen är det, är inte helt säker på att man bara sådär kommer kunna plocka fram de pengarna om det nu skulle bli aktuellt). Men om man istället anser att det finns bättre förbindelser att lägga en halv miljard på så är det just precis det som är ett problem. Att man öronmärkt dessa pengar till en felsatsning som mer än något annat är ett politiskt princip-statement.
Spårvägstunneln Linnéplatsen-Stigberget-Lindholmen och nya Göta älvbron är nog inte finansierade. Men det beror mer på att planeringen inte kommit så långt ännu, och mindre på att pengar saknas.
Du verkar ju ha en väldigt optimistisk syn på möjligheterna att få loss pengar får jag säga. Så du tror altså att det inte alls skulle underlätta att få till tex en spårv-tunnel ifall man flyttade över alla cykelbro-miljonerna till det projektet istället?
Jag har som sagt inte sett några förslag på linjedragningar som ger restidsvinster och som utnyttjar bron, och biltrafik vill jag inte har mer av i centrum. Möjligen kunde linje 17 dras om till att utnyttja bron, men det är nog minst lika snabbt att köra Centralen-Masthugget-Lindholmen med hjälp av spårvägstunneln.
Om du inte kan se några möjligheter till förbättrade älvförbindelser förutom just den föreslagna cykelbron så har du ganska dålig fantasi (eller kanske dålig verklighetsförankring). Det finns inget som säger att alternativa broar nödvändigtvis måste ligga precis exakt där cykelbron skulle hamna, eller att linjenätet för kollektivtrafiken inte skulle anpassas efter nya efterlängtade förbindelser.
Att du inte vill ha biltrafik i centrum har nog inte undgått någon. Och det är just det den här bron handlar om för dig, inte om att på bästa sätt integrera staden. Din åsikt är naturligtvis lika ok som alla andras, men det blir konstigt när du försöker argumentera för cykelbron med att det inte finns något behov för något annat.
Skulle det verkligen fungera att "låta gatunätet fortsätta över älven" som många förordat? Bron blir ändå bara en transportsträcka, och att bron måste vara öppningsbar tror jag är givet.
Titta ut i världen på hur det ser ut i de städer som är bäst integrerade över floder. Inte har de en halvmil mellan sina broar för allmän trafik med det enda alternativet däremellan varandes en cykelbro. Självklart blir bron en transportsträcka, är det inte just det som broar är, eller? Har svårt att förstå hur du kan vara så angelägen om att cyklister ska kunna besparas varje minut i sitt resande medan du inte alls verkar kunna se något värde i att andra resenärer får kortare restid (och kortare resväg, dessutom en avlastning av getingmidjan vid Götaälvbron).