Jag var också och lyssnade på Ann-Catrin Kärnä (som hon heter
) och följde med på stadsvandringen, som bland annat tog oss till en för mig tidigare okänd plats vid Gamlestadens Fabriker som var bland det finaste jag har sett i Göteborg. Fantastiska fabriksbyggnader i fint skick.
För er som eventuellt har missat det vill jag framhäva att planerna för området är riktigt intressanta för oss stadsvänner. Som boende i Gamlestaden har jag många gånger funderat kring stadsdelens potential, och när jag läste planerna (
översiktsplan Bagaregården-Gamlestaden,
starthandling detaljplan Gamlestads torg-Gamlestaden) så var det nästan läskigt hur mycket de såg ut som mina egna tankar. Planerna var nästan för bra för att vara sanna.
Lite kort:
-Ambitionen är att bygga tät blandstad, och flera skisser i ÖP:n och starthandlingen till DP visar fina slutna kvarter vid Gamlestadstorget och längs Gamlestadsvägen. Dessvärre finns även en del brutna kvarter utritade. Framförallt byggnaderna ritade på parkeringarna norr och väster om SKF borde slutas enligt min mening, inte minst med tanke på bullret från andra sidan Säveån, som det finns en skiss över i ÖP:n.
-Gamlestadstorget ska göras om helt, förmodligen ska markplanet höjas och p-däck placeras under. På sikt vill man ersätta viadukten med en plankorsning.
-SKF ska flytta ut ur Nya Kulan-området, som ska fyllas med handel och verksamheter, samt tillbyggnader med bostäder.
-Gamlestadsvägen söder om Säveån ska smalnas av och kvarter ska tryckas in mellan fabriksbyggnaderna och vägen.
Tyvärr syns finns det några mörka moln på himlen som väcker oro om att planerna kan vattnas ur innan de blir verklighet:
-Planarkitekten visade på mötet några nyare skisser över de planerade nya kvarteren och då hade de fina slutna kvarteren blivit till smått patetiska krusiduller, enligt förslag från vinnaren i en Europantävling från 2006 (en av skisserna återfinns kraftigt beskuren i DP-starthandlingen).
-Det har visat sig svårt att leda bort tillräckligt mycket trafik från Artillerigatan för att kunna ersätta viadukten vid Gamlestadstorget med en plankorsning. Pengar till en ny planskild lösning (t.ex. biltunnel) saknas, så ombyggnaden kommer nog att dröja.
-När jag frågade om det fanns några tankar på att föra upp en lite högre byggnad intill Gamlestadstorget som ett slags svar på studentbostadslamellen och SKF:s höghus, verkade planarkitekterna måttligt förtjusta. Detta kan vara ett tecken på att övrig bebyggelse också kommer att hållas låg, vilket vore tråkigt, då det redan finns mycket stort utbud av trevåningsbebyggelse i Gamlestaden och andra delar av Göteborg. Vill man ha "tät, blandad, levande och attraktiv stadsmiljö av citykaraktär" tycker jag att man måste utgå ifrån de centrala stenstädernas husvolymer snarare än landshövdingehus.
Jag har inte varit med i så många liknande sammanhang, men det intryck jag fick under föredraget var att planer i hög grad "spikas" innan slutfaserna (samråd etc) i processen. Det vore kanske bra om Yimbys blickar på något sätt riktas mot dessa planer tidigt, för att minska risken att planernas ambitioner vittrar sönder på sedvanligt maner, och att det hela slutar med en detaljplan som knappast följer Göteborgs ÖP.
Själv håller jag på och författar e-post till planarkitekten med några synpunkter och frågor. Kanske finns det andra förslag på hur man kan försöka påverka och förbättra planerna? Glädjande nog verkade planarkitekten i allmänhet ha ett modernt synsätt, och var t.ex. förespråkare av slutna kvarter. Hon antydde även att hon gärna blev uppmärksammad på dokument och handlingar som kan användas som argument i arbetet med att göra planerna så bra som möjligt.
Senast ändrad 14 maj 2009 22:15