Nej, jag har inget emot bostadsrätter av
de skälen. Att äga sitt boende ger väl någon form av egenmakt, för att använda ett gammalt sossedjungelspråk (det säger f ö en del om det politiska klimatet i Sverige att lägenhetskolchoser betraktas som värsta formen av klipparkapitalism).
Men jag kan se vissa yimbyistiska problem i just bostadsrätt(sförening)en som konstruktion och skulle gärna vilja få mer vatten på min kvarn. Tänker jag fel i följande teser?
1.
Bostadsrättsinnehavare är mer nimbyistiska än hyresrättsinnehavare. Till skillnad från hyresrättsinnehavare oroar sig bostadsrättsinnehavare inte bara för sin utsikt och P-plats, utan också om värdet på sin investering. Visst, Yimbyförtätning torde ju
höja värdet på deras investeringar. Men givet hur sunkigt man byggt i Sverige sedan 1940-talet har de ju inte helt fel i sin förmodan att förtätning är ett hot ('inte ett punkthus till på min gräsmatta').
2.
Bostadsrätter är svårare att modulera om. Hyresvärdar har byggt om gamla hus så att vissa mindre lägenhter slås ihop till en. I takt med att kraven förändras -- en genomsnittlig tvåa är inte som på femtiotalet en rymlig barnfamiljslägenhet -- har det också möjliggjort att man behåller en social bredd (tänk valfritt landshövdingehusområde). Visst händer det att folk köper två bostadsrätter intill varandra och slår ut en vägg. Men dels är det svårare, dels inte permanent, eftersom innehavaren, den dag hän vill sälja, tjänar bättre på att återställa de två mindre lägenheterna än på att sälja en stor. Rent juridiskt kanske det också är krångligare.
3.
Bostadsrättsföreningar är svårare att modulera om II. Säg att man kunde förtäta genom att riva en kåk i ett område för att kunna bygga något nytt, mer stadsmässigt (eller bara riva för att knyta ihop två säckgator, se Högsbotråden för exempel). För en hyresvärd vore det väl en baggis: Säg upp hyresgästerna, riv, bygg. Men för en bostadsrättsförening vore det en betydligt mer komplicerad process, både finansiellt, juridiskt och internpolitiskt, inte sant?
Här i Göteborg finns ju en rad jättelika bostadsrättsföreningar med hundratals lägenheter (Brf Masthugget med ca 1.500 är väl störst i landet) som ofta dominerar hela områden, vilket skapar motsvarande problem för förtätning.