Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Husbåtar på Norra Älvstranden

Stefan F. Nilsson
5 Inlägg
Hej!

FP:s Kristina Bergman Alme har motionerat om att husbåtar ska läggas vid Norra Älvstrandens kajer. Jag tycker att det låter som en ganska trevlig idé. Bostadsområdena där nu är fina, men lite tråkiga och sterila. Kommunstyrelsen bordlade frågan igår. Förslaget har stött på viss patrull hos remissinstanserna med motiveringen att det kommer att bli väldigt dyrt att bo på båtarna och att man istället borde prioritera billigare bostäder i Älvstaden. Vad tycker ni?

(Det här är min första yimby-aktivitet. Har lyckats missa alla stadsvandringar etc hittills, men hoppas kunna vara med framöver!)
Hej Stefan, välkommen! Vet du mer i detalj vilken sorts "husbåtar" det handlar om, dvs snackar vi fyrkantiga lådor på pontoner (helt enkelt flytande småhus), eller båtar som faktiskt ser ut som båtar? De förstmämnda tror jag t.o.m riskerar att innebära en försämring, i princip som att slå upp villor utmed kajkanten. De sistnämnda tror jag däremot hade blivit mycket bra.

"Fina men lite tråkiga och sterila" tycker jag är ett rejält understatement ang NÄ bostadsområden. "Fiasko" är ett ord jag personligen skulle använda. Närheten till vattnet är det enda dessa områden kommer kunna ha kvar att leva på när den nya fräscha ytan sakta men säkert falnar, för kajerna är det enda som skiljer från vilket förortsområde som helst (utöver då att mycket fortfarande är ganska nytt). Med det sagt tycker jag därför det är extra angeläget att göra vad man kan för att kajerna ska bli så bra som möjligt.

Att tveka om beslut med hänvisning till att man borde prioritera billigare bostäder tycker jag känns fel. Kan inte se att det skulle finnas någon motsättning - det står väl knappast mellan att lägga antingen "dyra" eller "billiga" husbåtar, och det blir väl inte svårare att bygga billiga lägenheter bara för att några som vill (och har råd) bor i husbåt...
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Billigt boende på älvstranden borde kunna fixas enligt detta:
'Shipping container' hotel
Används utdömda containrar från Skandihamnen borde prises kunna pressas ytterligare. Skall det nödvändigtvis vara husbåtar skulle containrarna kunna placeras på utrangerade containerfaryg. Och så skulle färjorna kunna flyttas till Norra älvtranden. Tysklandsfärjorna går över natten, så på dagen borde hytterna kunna hyras ut. Dessutom vore det trevligt att kunna utveckla färjeterminalsområdena på södra älvstranden .
Senast ändrad 28 maj 2009 11:24
Stefan F. Nilsson
5 Inlägg
Niklas Svensson skrev:

Vet du mer i detalj vilken sorts "husbåtar" det handlar om, dvs snackar vi fyrkantiga lådor på pontoner (helt enkelt flytande småhus), eller båtar som faktiskt ser ut som båtar? De förstmämnda tror jag t.o.m riskerar att innebära en försämring, i princip som att slå upp villor utmed kajkanten. De sistnämnda tror jag däremot hade blivit mycket bra.

Jag inser nu att man förmodligen har tänkt sig typ "flytande småhus". Citat ur motionen: "Idag finns färdiga husbåtskoncept både i villa-klassen och i lägenhets-kategorin. Dessa har testats i olika kommuner bland annat i Solna, Kalmar och Strängnäs. Prismässigt kan de jämföras med hus i våra mer eftertraktade delar av staden. Sett till kvadratmeterhyra är de ungefär i paritet med lägenheterna på Norra Älvstranden."

Jag håller med om att det kanske inte är den bästa lösningen. Jag tänkte mig mer nånting i stil med pråmarna i Amsterdams kanaler. Det hade nog fungerat bättre för att skapa trivsel på Älvstrandens kajer.
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Jag tycker det låter som en utmärkt idé. Personligen tycker jag att husbåtar är ganska tråkiga (men är själv helt båttokig i övrigt), men jag har inga som helst bekymmer att förstå att det finns folk därute som drömmer om att på bo på en flytande stuga på vattnet.

Eftersom det är en ny bostadstyp som är attraktiv i vissas ögon tillför den staden något..och är därmed bra i min bok.
Risken med typen "hus-på-pontoner" är att kajkanten inte längre uppfattas som en kajkant när älven försvinner bakom "hus" (och kajen kan också uppfattas såsom "mer" privat och "mindre" allmän). Men det beror ju också såklart på hur husbåtarna läggs, hur många och hur tätt. Ligger de utefter några enstaka bryggor som går ut 90 grader ifrån kajen, typ som i en småbåtshamn, blir ju den effekten begränsad.
Petter A.
111 Inlägg
Stefan Forsaeus Nilsson skrev:

Hej!

FP:s Kristina Bergman Alme har motionerat om att husbåtar ska läggas vid Norra Älvstrandens kajer. Jag tycker att det låter som en ganska trevlig idé. Bostadsområdena där nu är fina, men lite tråkiga och sterila. Kommunstyrelsen bordlade frågan igår. Förslaget har stött på viss patrull hos remissinstanserna med motiveringen att det kommer att bli väldigt dyrt att bo på båtarna och att man istället borde prioritera billigare bostäder i Älvstaden. Vad tycker ni?

(Det här är min första yimby-aktivitet. Har lyckats missa alla stadsvandringar etc hittills, men hoppas kunna vara med framöver!)

Tycker det är en dålig ide. Se till att göra ordentligt med båtplatser istället så det blir mer liv på älven. Hur kul är båtar som står still?
Tråden är refererad till i dagens GP (http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=500..). Kul att vi på senare tid blivit omnämnda både här och där.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Jag håller med Anders Svensson. Det låter väl jättetrevligt med fler husbåtar, särskilt utmed våra mindre kanaler. Det skulle kunna ge liv åt många fina men ganska öde vattenstråk. Tänk tex på Mölndalsån, det skulle passa utmärkt med ett gäng husbåtar a la Amsterdam som en del av Gårdas upprustning till levande blandstad.
155 Inlägg
I kommentarerna till artikeln börjar redan människor med iver diskutera hur allt skall detaljbestämmas så att husbåtarna blir riktigt dyra och omständiga affärer!

Samtidigt drar bostadsrättsmaffian på Norra Älvstranden som nu vill stoppa all förändring sekunden efter att just deras nyproducerade lägenhet blivit inflyttningsklar:

"Jag har köpt en lägenhet med utsikt över hamnen. Jag vill inte se en massa husbåtar med med allsköns folk som hänger tvätt och spelar musik framför min dyrt inköpta altan. Håll dessa båtar på avstånd! Jag kan tänka mig att man kan lägga dem uppströms Marieholm vid järnvägsbron, men absolut inte i närheten av min och andra bostadsrätter!"
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Ja, man vet ju hur husbåtsmänniskorna hela tiden håller på och spelar sin musik!!! =)
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Aj, jag tänkte ju inte på att någon kunde se husbåtarna. Nej, det är såklart oacceptabelt. Vi får helt enkelt bygga modernistiska husbåtar helt i glas...
Niklas Svensson skrev:

Risken med typen "hus-på-pontoner" är att kajkanten inte längre uppfattas som en kajkant när älven försvinner bakom "hus" (och kajen kan också uppfattas såsom "mer" privat och "mindre" allmän). Men det beror ju också såklart på hur husbåtarna läggs, hur många och hur tätt. Ligger de utefter några enstaka bryggor som går ut 90 grader ifrån kajen, typ som i en småbåtshamn, blir ju den effekten begränsad.

Jag skulle vilja gå så långt att vi bygger en kvartersstad på vatten från båda strandkanterna ut till farleden när den nya Götaälvbron (uppströms) tagits i bruk. Bryggorna byggs av Göteborgs stad och dessa görs till körbara gator (enstaka fordon).
På Götaälvbrons fundament invid farleden byggs en ny öppningsbar bro som ansluter till flytgatukvarterstrukturen. Vi krymper därmed avståndet avsevärt för gående, cyklister och boende mitt i city.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ daniel s: Du menar kjellgren&kaminsky-konceptet?
Johannes Åsberg skrev:

@ daniel s: Du menar kjellgren&kaminsky-konceptet?
Nä, men rutnätsstrukturen i mindre skala än deras är ungefär som jag menar.

Jag menar egentligen att staden låter anlägga en flytande gatustruktur som kan "bebyggas" med husbåtar i olika storlek och form. Dyrt att bo där? Troligtvis, men det blir det om man vill bo i en villa med två minuters promenad till city.
Helt klart spännande om man skulle kunna få till ett flytande flerfamiljshus.
Allan Mattsson
6 Inlägg
Jag har hört talas om ett projekt där man planerar att bygga husbåtar som faktiskt ser ut som båtar! De skulle också vara flyttbara för egen maskin med "hög självförsörjandegrad"... Skulle det vara nåt som passar in på Norra Älvstranden?

> Infrastruktur
 > Övrigt
Husbåtar på Norra Älvstranden

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8669 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl

@yimbysthlm på Twitter