Utskrift från www.yimby.se
....

 > Städer

Fördjupad översiktsplan för centrala Partille

Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
En förtätning med blandstadskaraktär planeras i centrala Partille. Borde kunna vara intressant för yimby.
Profilbild
Fredrik Larsson
77 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2008
Låter helt klart intressant, finns stoooora ytor att bebygga i Partille. Ett intressant förslag från Sweco:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Swecos förslag

Men jag blir djupt oroad när man kan läsa att Högsbo 421 "gör en ansats i att försöka skapa stadskvalitéer" Edit: Och något konfunderat över gymnasieelevernas önskan om fler "street workers".
Senast ändrad 31 maj 2009 20:15
Profilbild
Fredrik Larsson
77 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2008
Sannolikheten att Swecos förslag blir verklighet är nog inte speciellt stor, det är måttligt billigt att bygga sexfilig motorväg i tunnel... Vad ligger kvadratmeterpriset på mark i Göteborgsregionen? Rätt tveksamt om det är ekonomiskt lönsamt att flytta E20..
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
@Fredrik:
Angående Swecos förslag: Tunneln i sig kanske inte är det svåra, den verkar gå i berg hela vägen. Vid ingångarna måste dock ett villakvarter plus en före detta skola rivas vid Finngösa och en lamellhusrektangel vid Skulltorpsmotet. Dessutom behövs nya mot på båda sidorna. Det västra behövs dock ändå om Mellbyleden skall anslutas till E20, så det utgör i praktiken ingen extra kostnad.
Järnvägsöverdäckningen i förslaget kan nog nästan vara dyrare. Då järnvägen flyttas något norrut (den går då delvis genom berg samtidigt som kurvradien ökar) måste ett antal radhus på den västra sidan rivas. Sen finns det ett antal befintliga bostadshus som är ersatta med kvarter på skissen, tex, skolådehusen vid den östra tunnelmynningen. Man borde kunna spara dem tills vidare när så mycket skall byggas nytt kan man tycka.
Vad Allumägarna tycker är också intressant; frågan är om fler närboende väger upp att de tappar exponeringen mot motorvägen.
Med förslaget flyttar också rimligen genomfartstrafiken mot Öjersjö/Landvetter till Tingsvägen. Så det finns säkert många som kan känna sig manade att ha synpunkter på förslaget...
Senast ändrad 31 maj 2009 23:31
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: December 2009
En intressant detalj värt att notera är att det i den föreslagna planen från Sweco blir fullt möjligt att som bilist köra genom den nya stadskärnan från motet i väster till motet i öster, istället för att åka genom tunneln. Bra för den genomresande (villaboende som pendlar till Göteborg exempelvis) som kan åka in i staden, göra ärenden etc och sedan komma ut ur stadskärnan utan att saker och ting görs överdrivet komplicerat. Det samma gäller de boende i de nya området som får åka genom lite stad först. Att få en viss genomströmning med bilar är troligen nödvändigt för att det i alla fall delvis skall fungera att skapa en urban småstadsmiljö.

ingen Partille-expert, men nog har kommunen centralt belägen näst in till oanvänd industrimark som redan i detta skede kan ubaniseras utan och innan bygget av en relativt kostsam tunnel-
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Nytt hus vid Kyrktorget, skisser från Kanozis hemsida.


 > Städer
Fördjupad översiktsplan för centrala Partille

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8651 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S.

@yimbysthlm på Twitter