@Daniel Olsson, att jämföra Järnvägsstationer med flygplatser i urban miljö låter sig inte göras utan att man bortser från fakta som talar för järnvägens fördel.
Elektriskt drivna tåg omvandlar över 90% av den tillförda strömmen till rörelsearbete i dagens azynkrona elmotorer och i framtiden i elmotorer av PM-typ (PermanentMagneter)till närmare 95%.
Jämför med en Jetmotor som har en verkningsgrad på runt 30% av den tillförda energin får planet att drivas av termik genom lufthavet.
Elektriskt drivna tåg kör med stålhjul mot stålräls vilket är den andra viktiga orsaken till de elektriskt drivna tågens effektivitet.
När det gäller buller har mycket hänt på järnvägssidan och än mer väntar för att göra även Höghastighetståg tystare.
Men Snabbjärnvägar kräver särskilda banor vilket är orsaken till att det kommer att dröja minst två decennier före någon sådan specialbana blir verklighet i Sverige.Projekttåget Gröna Tåget som är tänkt att ersätta X2000 tågen om 5-6 år har gummikjolar över boggierna för att alstra så lite buller från hjulens kontakt med rälsen som möjligt i högre hastigheter.
http://www.gronataget.se
Vad som är viktigare än nya specialbanor för Snabbtåg i ett land som Sverige med liten befolkning i förhållande till landet storlek är fler järnvägslinjer med dubbelspårig bana.Tyvärr,byggs nu Botniabana som enkelspårig järnväg (det tänkta dubbelspåret är på 100km avstånd från varandra, dagens bana och kommande Botniabanan).När FehmarnBelt bron (troligtvis bro) mellan Rödby-Puttgarten är färdigbyggd 2018
(islutet av 2018).
http://www.fehmarnlink.com/uk
Då kommer troligtvis dubbelspåret mellan Göteborg-Vänersborg inte att räcka för både godstransporter och alltfler persontåg Oslo-Göteborg-Malmö-Köpenhamn-Hamburg.
Banverkets idé är att järnvägen till Trollhättan/Vänersborg och vidare mot Karlstad skall överta godstransporterna norrifrån till Skandiahamnen som idag sker på Västra Stambanan mellan norra Sverige till Hallsberg-Skövde och mot Göteborg kommer ej att spårkapaciteten räcka för kraftigt utbyggd järnvägskapacitet.
Angående buller inom flyget så är det bättre att koncentrera flygkorridorerna i urban miljö än att sprida ut dem och störa än fler människor i sin boendemiljö som idag sker på Hisingen för att Säve flygplats finns där.
Det pågår ett internationellt projekt för att utveckla framtidens tystare Jetplan i projektet
http://silentaircraft.org
Men det kommer också att ta flera decennier före detta internationella projekt blir en realitet i väsentligen tystare Jetplan än dagens.
Senast ändrad 10 juni 2009 12:18