Stena Line:s färjor, både lastbilsfärjan i Frihamnen och Danmarksterminalen, anser jag skall förflyttas till
utanför Älvsborgsbron.
Att bygga Götatunnelns förlängning av Götaleden från dagens ner/uppfart bakom Järntorget till Fiskhamnsmotet, måste vara av hög prioritet så att Stena Line:s Danmarksterminals område skall kunna bebyggas och dagens trafik försvinner under markytan så att både buller och ledens barriär mot Göta Älv, försvinner.
Allra helst borde även Tysklandsterminalen flyttas utanför Älvsborgsbron.
Men det är väl att önska för mycket, med å tanke på att det är inga politiker
i Göteborgs Kommunfullmäktige idag som vill att Stena Line:s verksamheter skall flyttas från nuvarande lägen inne i Göteborg.
Göteborgs Posten har skrivit om det tidigare med intervju av politikerna och då läste jag att det var inga politiker oavsett partitillhörighet som ville flytta på Stena Line:s verksamheter i Göteborg.
Tankarna att få bort en barriär som en motorfarled eller järnvägsbana utgör finns på andra orter i Sverige idag.
Helsingborg skrev en avsiktsförklaring med Banverket, bara för någon dag sedan kan man läsa på Banverkets hemsidor.
I Helsingborg skall dubbelspåret av Västkustbanan söder om deras stora resecentrum Knutpunkten sänkas ner under marknivå på en sträcka av 2km söder om Knutpunkten mot Ramlösa.
http://www.helsingborg.se/templates/StandardPage...
Detta mycket centrala område vid hamnen (och ursprunget till Helsingborgs Gummifabrik som Henry Dunker startade sent 1800-tal) skall under de kommande 10-20 åren förtätas av bostadshus, förmodligen lär det bli köpelägenheter (om jag känner Helsingborgspolitikerna rätt).
Men det är ändå ett intressant koncept att bygga om och sänka ner en järnvägsbana (söder om H-borg är det dubbelspår av Västkustbanan)för att sedan bygga nytt bostadsområde ovanpå och vid sidan av.
Samma borde Göteborg göra med en förlängning av Götaleden till Fiskhamnsmotet!
Senast ändrad 25 juni 2009 17:32