J E skrev:
Jag håller inte med alls. Det vore mycket bättre att bygga tunnlar genom city istället för att bygga "mini-snabbanor" runt city.
Hmm.. tycker du inte att de banor jag presenterat igenom city kan fungera bra? Se nedan, glömde att nämna den sista sträckningen som skulle sammanbinda nätet.
Kungsten - Masthuggstorget (högbana)
Linneplatsen - Masthuggstorget (tunnel)
Masthuggstorget - korsnigen Nya Allén/Avenyn (snabbbana längs egen banvall i Allén)
Korsvägen - korsnigen Nya Allén/Avenyn (tänkt gatuspår, fast kanske eventellt en balkbana likt gröna linjen i stockholm?)
På lite längre sikt skulle man då kunna bygga en bana i tunnel som knyter ihop de olika banorna vid Avenyn (vars status som knutpunkt starkt ökas i stil med Brunnsparken och Drottningtorget) med Göta älvbron och Snabbspåret. Underjordiska stationer helst vid Drottningtorget och Brunnsparken, fast med de rätt så kraftiga kurvorna det skulle innebära så låter jag det vara osagt tills vidare hur man borde göra. I min enfald måste jag ju nästan nämna ett stråk rakt under Trädgårdsföreningen som angör Drottningtorget men inte Brunnsparken. Brunnsparken kan då angöras av fler lokalbussar än idag samt expressbussarna så länge det trafikkonceptet finns kvar.