Utskrift från www.yimby.se
....

Lätta spår & BRT

Niklas S
203 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2009
Hur kan spårvagnstrafiken förbättras i Göteborg? Nya linjer? Nya vagntyper och system? Bildexempel välkomnas i tråden!

Kan BRT (Bus Rapid Transit) vara ett alternativ på vissa sträckningar?

Mer info om modern spårväg i stadsbyggandet finns på http://www.lightrail.se/

Mer info om BRT finns på http://www.trivector.se/trivectorfoeretagen/trive..

Edit. Har kommit en annan tråd om nya linjer. Den finns att tillgå här: http://gbg.yimby.se/forum/thread.aspx?id=2125&page..
__________________
"The most terrifying thing is to accept a building completely"
"Evil is knowing better, but willingly build worse"

Senast ändrad 17 februari 2013 02:55
Niklas W
48 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2009
Längre spårvagnar, höjd Största Tillåtna Hastighet, nya planskildheter på våra befintliga samt nybyggda förortsbanor samt en form av tvärbana runt city ser jag som viktigt. Hållplatserna borde väl egentligen redan nu förberedas för 60/45 meter men det kan bli svårt på vissa ställen.

http://img515.imageshack.us/img515/6117/kopia2avgothenburgmap.gif

Här på kartan ser du tvärbanan som går från Korsvägen till Östra sjukhuset.

I centrum tycker jag det kan vara vettigt med vanlig spårväg på Södra vägen, en snabbana i Nya Allén utan plankorsningar med bilar samt de redan presenterade sträckorna längs Södra Älvstranden till Gamlestadstorget.

Ett annat vettigt projekt är en högbana längs Oscarsleden till Kungsten. Om kapaciteten mellan Masthuggstorget och Marklandsgatan slår i taket i framtiden kan man förlänga Kungsten-banan förbi Högsbohöjd och vidare till mellan Lantmils-/Nymilsgatan.

Detta är mina tankar. Jag tycker att man inte ens i framtiden bör koppla nuvarande förortsbanor till nytt tunnelstråk genom city, det vore bara dumt och skulle totalt förändra city i o m mindre folk i rörelse och liknande.
J E
46 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Maj 2009
Niklas W skrev:


Detta är mina tankar. Jag tycker att man inte ens i framtiden bör koppla nuvarande förortsbanor till nytt tunnelstråk genom city, det vore bara dumt och skulle totalt förändra city i o m mindre folk i rörelse och liknande.

Jag håller inte med alls. Det vore mycket bättre att bygga tunnlar genom city istället för att bygga "mini-snabbanor" runt city.
Niklas W
48 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2009
J E skrev:


Jag håller inte med alls. Det vore mycket bättre att bygga tunnlar genom city istället för att bygga "mini-snabbanor" runt city.

Hmm.. tycker du inte att de banor jag presenterat igenom city kan fungera bra? Se nedan, glömde att nämna den sista sträckningen som skulle sammanbinda nätet.

Kungsten - Masthuggstorget (högbana)
Linneplatsen - Masthuggstorget (tunnel)

Masthuggstorget - korsnigen Nya Allén/Avenyn (snabbbana längs egen banvall i Allén)
Korsvägen - korsnigen Nya Allén/Avenyn (tänkt gatuspår, fast kanske eventellt en balkbana likt gröna linjen i stockholm?)

På lite längre sikt skulle man då kunna bygga en bana i tunnel som knyter ihop de olika banorna vid Avenyn (vars status som knutpunkt starkt ökas i stil med Brunnsparken och Drottningtorget) med Göta älvbron och Snabbspåret. Underjordiska stationer helst vid Drottningtorget och Brunnsparken, fast med de rätt så kraftiga kurvorna det skulle innebära så låter jag det vara osagt tills vidare hur man borde göra. I min enfald måste jag ju nästan nämna ett stråk rakt under Trädgårdsföreningen som angör Drottningtorget men inte Brunnsparken. Brunnsparken kan då angöras av fler lokalbussar än idag samt expressbussarna så länge det trafikkonceptet finns kvar.
J E
46 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Maj 2009
Spår på egen banvall i Allén (och andra delar av city?) skulle skapa barriärer. Det tror jag skulle göra så vi får mindre folk i rörelse än om vi hade tunnlar.
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Ort: Göteborg (Torslanda), Gick med: Juli 2009
En tunnel Stampen-Ventralen-Kungsgatan-Järntorget, som man sedan utvecklar väster utJärntorget-Linnéplatsen, Järntorget-Kungsten, öster ut Gamlestadstorget-Gullbersvass-Centralen.

En tunnel Frihamnen-Centralen-Valand-Korsvägen, söder ut Korsvägen-Mölndals C, Korsvägen Bäckeliden.
__________________
Micke

Lätta spår & BRT

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9599 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky