Kul att folk skissar på Guldheden! Som boende här uppe skulle jag vilja nyansera diskussionen lite grann och komma med ett förslag som dels utnyttjar befintliga vägar, skapar större stadskänsla, samt bevarar några av de mysigaste och uddaste grönområdena.
Rött: Planerade nybyggen (antagligen).
Orange: Ny väg (antagligen).
Gult: Nya hus (mitt förslag).
Guldhedsgatan idag är en stadskatastrof med tomma ytor och bisarra ensamma höghus som skjuter upp långt ifrån gatorna. Här vill jag ha 8-10-våningshus med kontor, bostäder och affärer i gatuplan. Den stora parkeringsplatsen flyttas till parkeringshus som vetter mot koloniträdgården.
Wavrinskys Plats. Här skulle man antagligen behöva en arkitekt i världsklass för att förvandla platsen till en värdig knutpunkt, men alla tomma ytor (utom parkslänten upp mot landshövdingehusen!) måste bort!
Dr Allards Gata mellan Wavrinskys Plats och Dr Fries Torg, ännu en stadskatastrof, där vill jag lägga ihop vägen med spårvagnsspåren för att spara yta, och sedan bebygga hela sidan mot Landala Egnahem. På detta viset behöver man inte ta plats i själva Egnahemsområdet och störa den mysiga stämningen där. Trappor/gångväg mellan alla nya hus in i Egnahem hade dock varit en bra idé för att bryta den trista barriär som finns där idag. Närmre Dr Fries Torg blir det lite knivigt med hur man ska lösa trafiken, och topografin, men hursomhelst så finns det alldeles för mycket ful meningslös yta där, så jag slängde in två nya hus.
Blått.
Det här är områden jag tycker ska bevaras:
*De två koloniträdgårdarna. Om något så borde man få bort den fula parkeringsplatsen i mellan dom och utöka området.
*Den vilda parken mellan Dr Fries Torg och Ehrenströmsgatan. Det är redan bestämt att det nordvästra hörnet ska bebyggas, men den regnskogsliknande mitten bör bevaras. Jag tycker det är ett av de mest spännande grönområdena i Göteborg!
*Parkslänten vid Wavrinskys mot landshövdingehusen.
Till sist: Grönområdet mellan Medicinareberget och Linneplatsen har jag faktiskt aldrig varit i, men jag misstänker att det bara kan nås uppifrån, och att SU/GU har planer på att bebygga det.