Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

Förlängning av Linnégatan förbi Sahlgrenska

Joachim Olausson
50 Inlägg

Funderar på om det skulle vara möjligt att förlänga linnégatan från Linneplatsen till Doktor Allards gata. Gatan skulle kunna vara en stadsgata i stil med västra delen av kungsgatan med omgivande kvartersbebyggelse. Detta samtidigt som man behåller så mycket som möjligt av befintlig bebyggelse. Området skulle bli rätt attraktivt och har redan idag bra kommunikationer. Tycker även att man skulle kunne bygga ordentligt mellan slottskogsvallen och änggården. Kan detta vara en möjlighet?
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Jag håller med om att det skulle dra samman Göteborg betydligt och knyta ihop stadsdelarna, asfaltsöknen mellan Linné och Guldheden är ju verkligen ingen folklivsmagnet som det är idag och jag har själv lockats av liknande tankar när jag lekt stadsarkitekt. Men din tänkta väg går över många branta sluttningar, jag tror att en bättre dragning skulle vara en liten bit österut i dalgången istället och börja med Seminariegatan och sedan gå vidare söderut. Visserligen kommer inte stråket som en förlängning av Linnégatan då, men det sluter ju i alla fall an till Linnéstaden.

Fast vid en andra eftertanke så utesluter ju inte en väg i dalgången din väg över berget, och ju finmaskigare gatunät desto bättre.
Senast ändrad 10 augusti 2009 20:37
Mikael Andersson
200 Inlägg
@Joachim O, om man vill åstadkomma en förlängning av Linnégatan upp mot Sahlgrenska då måste man först göra något åt dagens trafikvolym på Per Dubbsgatan/Guldhedsgatan!

Sahlgrenskas styrelse vill ju få till stånd att det skall byggas biltunnlar under/vid sidan av Sahlgrenska så att genomfartstrafiken helt försvinner i markplan.
Joachim Olausson
50 Inlägg
@ Mikael, Jag vet inte riktigt om jag håller med Sahlgrenskas styrelse att det behövs. Annars fungerar en cirkulationsplats alldeles utmärkt då förlängningen inte skall ha någon betydande genomfartstrafik.

@ Hans, På något sätt skulle det nog gå att lösa, jag är ingen expert men med tanke på vad som byggs längs bohuskustens branta klippor så borde detta inte vara något problem. En lösning är att leda trafiken via seminariegatan och låta gångstråket gå mot linneplatsen via en trappa. Man kan bygga vägen ganska brant eftersom det inte behövs ngn tung trafik. Det här hade blivit en naturlig fortsättning på linnéstan och det finns inget som inte några gubbar dynamit kan lösa.
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
Det finns redan ett huvudstråk från Linnéplatsen, dvs Guldhedsgatan förbi Sahlgrenska. Som redan är bebyggt. Tror det finns andra ställen i Guldheden som är bättre att förtäta på än bergsknallen i ditt förslag.
Annars gillar jag idén att binda ihop stadsdelarna!
Som sagt vill ju Sahlgrenska ha en biltunnel och det är lätt att förstå även om man inte själv är berörd. Läget är väl lämpligt genom Medicinareberget.
Det ger dessutom större plats för spårvägen som kanske t o m kunde få en egen banvall hela vägen från Wavrinskys till Linnéplatsen!
Om genomfartsbiltrafiken minskar på gatan blir den också ett mer naturligt gångstråk.
Senast ändrad 11 augusti 2009 13:00
Joachim Olausson
50 Inlägg
Det är ett centralt läge med bra kommunikationer där det finns rätt mycket yta att bygga blandstad och komplettera nuvarande områden. Helt plöstligt skulle Guldheden kännas mycket mer som centrum än idag. Även om terrängen inte är den bästa så tror jag att det är fullt möjligt att genomföra. Trafiklösningen är inte det jag tänkt på mest här även om det självklart måste lösas det med.
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Joachim, måste säga att en väg på din sträcka troligen skulle underlätta transporter mellan Guldheden och Linné. Undrar dock om det enklaste alternativet inte torde vara att bygga ut Källsprångsstigen till en väg, till att börja med. Skall dock lämna frågan öppen till yimbys många Guldhedenbor som säkert har bättre koll.

Slutligen undrar jag om du är redo att ta kampen mot föreningen bevara Guldheden?
Joachim Olausson
50 Inlägg
Vad jag vet är att om förslaget genomförts så hade jag rört mig betydligt mer i dessa områden, kanske till och med flyttat dit men jag vet inte om jag kan ta striden eftersom det inte är jag som drabbas av attraktivare omgivning och ökade fastighetsvärden
Senast ändrad 12 augusti 2009 00:55
Profilbild
Magnus M.
159 Inlägg
Kul att folk skissar på Guldheden! Som boende här uppe skulle jag vilja nyansera diskussionen lite grann och komma med ett förslag som dels utnyttjar befintliga vägar, skapar större stadskänsla, samt bevarar några av de mysigaste och uddaste grönområdena.

Rött: Planerade nybyggen (antagligen).
Orange: Ny väg (antagligen).
Gult: Nya hus (mitt förslag).
Guldhedsgatan idag är en stadskatastrof med tomma ytor och bisarra ensamma höghus som skjuter upp långt ifrån gatorna. Här vill jag ha 8-10-våningshus med kontor, bostäder och affärer i gatuplan. Den stora parkeringsplatsen flyttas till parkeringshus som vetter mot koloniträdgården.

Wavrinskys Plats. Här skulle man antagligen behöva en arkitekt i världsklass för att förvandla platsen till en värdig knutpunkt, men alla tomma ytor (utom parkslänten upp mot landshövdingehusen!) måste bort!

Dr Allards Gata mellan Wavrinskys Plats och Dr Fries Torg, ännu en stadskatastrof, där vill jag lägga ihop vägen med spårvagnsspåren för att spara yta, och sedan bebygga hela sidan mot Landala Egnahem. På detta viset behöver man inte ta plats i själva Egnahemsområdet och störa den mysiga stämningen där. Trappor/gångväg mellan alla nya hus in i Egnahem hade dock varit en bra idé för att bryta den trista barriär som finns där idag. Närmre Dr Fries Torg blir det lite knivigt med hur man ska lösa trafiken, och topografin, men hursomhelst så finns det alldeles för mycket ful meningslös yta där, så jag slängde in två nya hus.

Blått.
Det här är områden jag tycker ska bevaras:
*De två koloniträdgårdarna. Om något så borde man få bort den fula parkeringsplatsen i mellan dom och utöka området.
*Den vilda parken mellan Dr Fries Torg och Ehrenströmsgatan. Det är redan bestämt att det nordvästra hörnet ska bebyggas, men den regnskogsliknande mitten bör bevaras. Jag tycker det är ett av de mest spännande grönområdena i Göteborg!
*Parkslänten vid Wavrinskys mot landshövdingehusen.

Till sist: Grönområdet mellan Medicinareberget och Linneplatsen har jag faktiskt aldrig varit i, men jag misstänker att det bara kan nås uppifrån, och att SU/GU har planer på att bebygga det.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ Magnus: Jag tycker ditt förslag ser alldeles utmärkt ut. Men slänten mot Wavrinskys kan man väl bebygga?
159 Inlägg
@Johannes: Man skulle väl kunna bygga på den sidan som vetter ner mot Guldhedsgatan, men jag tycker det är en dålig idé att dels dölja landshövdingehusen, samt att bebygga en fungerande park när det finns så många meningslösa "grönområden" överallt bestående av sten, vassa kanter och ogenomtränglig skog.

En annan tanke jag hade var att det vore bättre att bygga stort och rejält mot de trafikerade vägarna, men att bevara det mesta av guldhedsstilen så fort man rör sig bort från dem. Dels för att blidka den otroligt konservativa antibyggopinionen i Guldheden, men också för att skapa variation.
Senast ändrad 2 februari 2010 14:56
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Magnus Martinsson skrev:

Till sist: Grönområdet mellan Medicinareberget och Linneplatsen har jag faktiskt aldrig varit i, men jag misstänker att det bara kan nås uppifrån, och att SU/GU har planer på att bebygga det.

Det finns en trappa bakom några stugor vid Konstepidemin, som går upp mot ett parkeringsgarage som ligger intill institutionen för zoologi. Trappan ligger väl dold från alla håll. Om man använder trappan kan man i alla fall ta sig upp till området den vägen. Jag hade antagligen aldrig någonsin hittat den om jag inte likt en Sherlock Holmes letat efter platser i staden att åka skateboard på.
Senast ändrad 2 februari 2010 19:05

> Städer
Förlängning av Linnégatan förbi Sahlgrenska

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9592 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky