Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Flytdockan

Fredrik R
21 Inlägg
Jag har funderat lite över "flytdockan". Det talas mycket om hur älvrummet ska utnyttjas på bästa sätt, men jag har inte hört någon med ett ord nämna att denna docka skymmer sikten tvärsöver älven på en sträcka av flera hundra meter. I mina ögon blir dockan till ännu en barriär, om än mest en visuell sådan, mellan Hisingen och fastlandet.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Självklart förstår jag att dockan fyller en viktig funktion och att man varken kan skrota eller flytta den hur som helst. Men borde det inte ingå i de långsiktiga planerna, 10–20 år framåt i tiden, att dockan ska bort?
Niklas W
48 Inlägg

Vad är det man minns av Göteborg? Vad är det som utmärker vår stad? Vad ingår i det jag skulle vilja kalla "stadens själ"? Det ni på Yimby verkar vägra inse är att absolut all mark inte behöver vara tät modern blandstad.

Om vi hade plockat bort Stena-båtarna från Älvstranden, byggt blandstad precis överallt, och på så sätt väldigt effektivt byggt bort alla de för Göteborg så typiska gamla hamn- och industriområdena så har vi ju totalt förlorat de typiska landmärkena för staden. Det som gör Göteborg till Göteborg är borta och staden är då bara en i mängden, utan något speciellt som utmärker den.

Jag försvarar inte de bakåtsträvare som det finns så gott om, som metodiskt överklagar all form av nybebyggelse. Jag försvarar inte heller de som vägrar låta spårvägen bli modern och attraktiv. Tvärtom vill jag att det ska byggas mycket mer - precis vilket Yimby står för. Blandstad har jag absolut ingenting emot att det blir, även om just den frågan inte är viktigast för mig.

Jag vill istället ligga nånstans i mitten och ta in influationer från alla sidor. Blanda det bästa från alla. Det jag tycker ni på Yimby står för är mestadels bra, men det finns mycket vissa här inte verkar begripa.

Varför man skulle vilja ha modern och nybyggd blandstad överallt, och bygga bort Heden, Slottskogen, vårt vattenrum o Delsjöreservatet med bostäder genom motiveringen att "det redan finns så mycket rekreationsytor och grönt i svenska städer" - det har jag svårt att förstå mig på.

Tar ni bort det gamla tar ni även bort det som gör Göteborg så speciellt. Göteborg blir bara en stad i mängden.

Exempel på saker man faktiskt borde göra, om ni frågor mig.
*Rusta upp området kring Skånegatan och Ullevi och få till fler bostäder, cafeer osv - helt enkelt förlänga innerstadskänslan ut hit.
*Få Heden att bli en mer attraktiv plats. Kanske lite mer grönbelagda ytor. Men absolut inga bostadskvarter här!
*Rusta upp olika sunkiga områden, dock behålla den gamla präglen i vattenområden och liknande. Absolut INTE riva kranar, flytdockor och liknande. Även om de inte används tycker jag gott de kan vara kvar, kanske omvandlas till utsiktsplattform eller café? Men det allra bästa vore väl att ha kvar den ursprungliga verksamheten.

Ingen som förstår vad jag menar?
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ niklas: Vi är många i Yimby och alla tycker inte exakt likadant. Idéer och förslag som enskilda yimbys kommer med i kommentarer och på forumet får de stå för själva, de yttranden vi skriver kommer vi fram till genom diskussioner och konsensus. Du kan läsa Heden-tråden så ser du hur diskussionen gick när vi tog fram förslaget.

Jag tycker det är kanon att det kommer in olika synpunkter på hur vi kan bygga - Fredriks idéer och dina egna idéer. Vi kan ju inte lägga in filter som sorterar bort "felaktiga" förslag, eller hur?

Om du upptäcker att någon tycker annorlunda än dig så är det bästa väl att argumentera för din ståndpunkt - att de tycker annorlunda än dig är ju inget motargument i sig självt, right?

Senast ändrad 17 februari 2013 02:42
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Finns la ingen uppenbar anledning till att flytta på flytdockan som jag ser det. Den tar inte precis upp någon mark eller yta som lämpar sig för högre exploatering och det som finns där bakom är la inte direkt så vacker och spektakulärt att det bara måste fram i ljuset.
Fredrik R
21 Inlägg
Olle: Hur vet du det? Det är ju dolt bakom flytdockan!

Skämt åsido. Jag tycker hur som helst att de hamnområden som Niklas talar om är en trevligare syn än en kompakt vägg. Dessutom skymmer dockan inte bara sikten mot Hisingen från fastlandet, utan även åt andra hållet.

Sedan tycker jag överlag att man borde fräscha upp de delar längs Hisingens vattenlinje som kommer att bli utsikten från det nya Södra älvstranden. Inte ta bort hamnverksamheten (lugn, Niklas!) men städa upp lite, riva de mest nedgångna byggnaderna, kanske måla kranarna (som i sig är väldigt vackra) osv.
Jesper Hallén
348 Inlägg
Man borde åtminstone belysa kranarna kvällstid Absolut inte demontera fler kranar, de är vår själ.

Det är inte bara Hisingsstranden som skulle behöva en uppfräschning. Den största delen av Södra älvstranden ser ju förjäklig ut. Hela sträckan från Skeppsbron bort till Klippan är det rätt ofräscht ärligt talat.
Niklas W
48 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

@ niklas: Vi är många i Yimby och alla tycker inte exakt likadant. Idéer och förslag som enskilda yimbys kommer med i kommentarer och på forumet får de stå för själva, de yttranden vi skriver kommer vi fram till genom diskussioner och konsensus. Du kan läsa Heden-tråden så ser du hur diskussionen gick när vi tog fram förslaget.

Jag tycker det är kanon att det kommer in olika synpunkter på hur vi kan bygga - Fredriks idéer och dina egna idéer. Vi kan ju inte lägga in filter som sorterar bort "felaktiga" förslag, eller hur?

Om du upptäcker att någon tycker annorlunda än dig så är det bästa väl att argumentera för din ståndpunkt - att de tycker annorlunda än dig är ju inget motargument i sig självt, right?

Förstår precis vad du menar. Märker ofta av en tendens att mina inlägg låter aggressiva men detta är inte medvetet, hur mina formuleringar än må vara. Tycker bara en alltför stor andel av folket på Yimby exempelvis vill bebygga Heden, men nog om det nu.

Åter till flytdockorna, kranarna och vattenrummet tycker jag.

Jesper Hallén skrev:

Man borde åtminstone belysa kranarna kvällstid Absolut inte demontera fler kranar, de är vår själ.

Det är inte bara Hisingsstranden som skulle behöva en uppfräschning. Den största delen av Södra älvstranden ser ju förjäklig ut. Hela sträckan från Skeppsbron bort till Klippan är det rätt ofräscht ärligt talat.

Jag håller helt med, men lite av den präglen hör ju till ett hamnområde. Åtminstone vissa delar av sträckorna skulle man kunna göra om till ett sådant fint stråk som det ofta talas om. År 2013 kan man vad gäller Stenas områden kunna säga upp all onödigt mark som upptas, men ändå så att man kan fortsätta bedriva verksamheten. Det finns ju uppställningområden nästan ändå bort till Järntorget, för att nämnda ett exempel. Men min poäng är alltså att man inte ska göra något man senare lär ångra, och inte heller rusta upp alltör mycket och då på alla platser. Kolla bara på Röda Sten, ett populärt område inte alltför slitet men ändå med viss modernitet, karaktär och känsla.

Fredrikr R:
Vid närmare eftertanke har du faktist en poäng vad gäller flytdockan. Den ligger väldigt dåligt till, men kan nog vara svårt att flytta på. Hellre ligga kvar än inte alls anser jag

När vi ändå är inne på flytdockor. Har det funnits fler likartade som idag är rivna?
Senast ändrad 17 februari 2013 02:42
Jesper Hallén
348 Inlägg
Niklas W skrev:

När vi ändå är inne på flytdockor. Har det funnits fler likartade som idag är rivna?

Jag vet inte om Lindholmen och Eriksberg hade flytdockor men andra dockor fanns ju. Finns en del att läsa på den här siten

Fast man kanske inte behöver riva flytdockorna när de är ur bruk, man kanske kan bebygga dem med flytande kvarter

Annars är ju flytdockan på Götaverken en rätt cool "anslagstavla" där man kan måla upp aktuella grejer. Lite trist nu när det bara står damen.
Senast ändrad 27 september 2009 16:49
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Jesper Hallén skrev:

Jag vet inte om Lindholmen och Eriksberg hade flytdockor men andra dockor fanns ju. Finns en del att läsa på den här siten

Fast man kanske inte behöver riva flytdockorna när de är ur bruk, man kanske kan bebygga dem med flytande kvarter

Annars är ju flytdockan på Götaverken en rätt cool "anslagstavla" där man kan måla upp aktuella grejer. Lite trist nu när det bara står damen.

Bra förslag, bara att montera en bautaprojektor och slå på strömmen så har vi Älvakungen!
Senast ändrad 28 september 2009 04:08
Jesper Hallén
348 Inlägg
Mikael Kreutz skrev:

Jesper Hallén skrev:

Bra förslag, bara att montera en bautaprojektor och slå på strömmen så har vi Älvakungen!

Haha ja det vore nåt
Niklas S
203 Inlägg
Jesper Hallén skrev:

Håller med om belysning!

Här är ett exempel från min gamla hemstad.

Senast ändrad 13 oktober 2009 22:45
Jesper Hallén
348 Inlägg
Snyggt!

I julas hade man ju faktiskt belysning på vissa av götaverkskranarna under julstaden. Varför inte ha det året om
Profilbild
John Henriksson
36 Inlägg
Vadfalls! Flytdockan är ju en ständigt omväxlande del i stadsbilden. Ta tex Full City å Posedion som ligger där nu. Lite omväxling och är vi en sjöfartsstad så skall det väl synas. Mkt trevligare blickfång än tex Eriksbergsstranden. (eller Frihamnens fiskbåtsupplag)

Sen kanske en modern kreativ stad kan få fram en bättre grafiker än den som gjort nuvarande DAMEN dekoren. Go Älvakungen;)
Petter A.
111 Inlägg
Niklas W skrev:

Vad är det man minns av Göteborg? Vad är det som utmärker vår stad? Vad ingår i det jag skulle vilja kalla "stadens själ"? Det ni på Yimby verkar vägra inse är att absolut all mark inte behöver vara tät modern blandstad.

Om vi hade plockat bort Stena-båtarna från Älvstranden, byggt blandstad precis överallt, och på så sätt väldigt effektivt byggt bort alla de för Göteborg så typiska gamla hamn- och industriområdena så har vi ju totalt förlorat de typiska landmärkena för staden. Det som gör Göteborg till Göteborg är borta och staden är då bara en i mängden, utan något speciellt som utmärker den.

Jag försvarar inte de bakåtsträvare som det finns så gott om, som metodiskt överklagar all form av nybebyggelse. Jag försvarar inte heller de som vägrar låta spårvägen bli modern och attraktiv. Tvärtom vill jag att det ska byggas mycket mer - precis vilket Yimby står för. Blandstad har jag absolut ingenting emot att det blir, även om just den frågan inte är viktigast för mig.

Jag vill istället ligga nånstans i mitten och ta in influationer från alla sidor. Blanda det bästa från alla. Det jag tycker ni på Yimby står för är mestadels bra, men det finns mycket vissa här inte verkar begripa.

Varför man skulle vilja ha modern och nybyggd blandstad överallt, och bygga bort Heden, Slottskogen, vårt vattenrum o Delsjöreservatet med bostäder genom motiveringen att "det redan finns så mycket rekreationsytor och grönt i svenska städer" - det har jag svårt att förstå mig på.

Tar ni bort det gamla tar ni även bort det som gör Göteborg så speciellt. Göteborg blir bara en stad i mängden.

Exempel på saker man faktiskt borde göra, om ni frågor mig.
*Rusta upp området kring Skånegatan och Ullevi och få till fler bostäder, cafeer osv - helt enkelt förlänga innerstadskänslan ut hit.
*Få Heden att bli en mer attraktiv plats. Kanske lite mer grönbelagda ytor. Men absolut inga bostadskvarter här!
*Rusta upp olika sunkiga områden, dock behålla den gamla präglen i vattenområden och liknande. Absolut INTE riva kranar, flytdockor och liknande. Även om de inte används tycker jag gott de kan vara kvar, kanske omvandlas till utsiktsplattform eller café? Men det allra bästa vore väl att ha kvar den ursprungliga verksamheten.

Ingen som förstår vad jag menar?

Mycket bra inlägg. Håller med till 99%. (Ser gärna bebyggelse på Heden)

Flytdockan och kranarna borde bevaras!
Senast ändrad 31 oktober 2009 17:48
Selver B
9 Inlägg
Petter A. skrev:

Mycket bra inlägg. Håller med till 99%. (Ser gärna bebyggelse på Heden)

Flytdockan och kranarna borde bevaras!

Det Niklas W. säger känns egentligen bara som en modifierad form av den konservatism som länge har präglat staden. Faktum är ändå att städer, precis som stadsdelar, länder och vanliga marknader, ändrar karaktär med åren. Göteborg har de senaste 40 åren genomgått stora förändringar. Varvsepoken är död. Nya företag flyttar in och om 100 år kommer Göteborg vara associerat med mycket som är helt främmande för oss idag. Kan staden därför inte profitera på det som alla göteborgare idag anser utgör stadens "själ", bör det omedelbart skrotas.

Jag hoppas givetvis att man lyckas omvandla flytdockan, heden och gamla industriområden till levande platser som bevarar stadens historia samtidigt som de för göteborg framåt i tiden. Märker man däremot att detta inte är genomförbart bör man fan totalsanera och bygga nya områden som formar Göteborgs framtida karaktär; aldrig tänka på det förflutna när det för länge sedan har slutat vara relevant. Ett exempel är Heden, som numera utgör en barriär ut mot evenemangsområdet. Kan man inte rusta upp området på ett fint sätt snart, bör man helst slänga upp bostadsrätter, kontor eller vad som helst som gör city mer levande, även om det innebär att förlora ett så klassiskt göteborgskt område.
Petter A.
111 Inlägg
Selver B skrev:

Det Niklas W. säger känns egentligen bara som en modifierad form av den konservatism som länge har präglat staden. Faktum är ändå att städer, precis som stadsdelar, länder och vanliga marknader, ändrar karaktär med åren. Göteborg har de senaste 40 åren genomgått stora förändringar. Varvsepoken är död. Nya företag flyttar in och om 100 år kommer Göteborg vara associerat med mycket som är helt främmande för oss idag. Kan staden därför inte profitera på det som alla göteborgare idag anser utgör stadens "själ", bör det omedelbart skrotas.

Det jag och Nicklas försöker säga är att staden kan profitera på det som är stadens skäl mer än vad många här tycks tro.

Genom att ta ta bort dockan tar man bort ett landmärke och en bit av Göteborgs skäl samtidigt som man egentligen inte skapar någonting.

> Infrastruktur
 > Övrigt
Flytdockan

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky