Vad är det man minns av Göteborg? Vad är det som utmärker vår stad? Vad ingår i det jag skulle vilja kalla "stadens själ"? Det ni på Yimby verkar vägra inse är att absolut all mark inte behöver vara tät modern blandstad.
Om vi hade plockat bort Stena-båtarna från Älvstranden, byggt blandstad precis överallt, och på så sätt väldigt effektivt byggt bort alla de för Göteborg så typiska gamla hamn- och industriområdena så har vi ju totalt förlorat de typiska landmärkena för staden. Det som gör Göteborg till Göteborg är borta och staden är då bara en i mängden, utan något speciellt som utmärker den.
Jag försvarar inte de bakåtsträvare som det finns så gott om, som metodiskt överklagar all form av nybebyggelse. Jag försvarar inte heller de som vägrar låta spårvägen bli modern och attraktiv. Tvärtom vill jag att det ska byggas mycket mer - precis vilket Yimby står för. Blandstad har jag absolut ingenting emot att det blir, även om just den frågan inte är viktigast för mig.
Jag vill istället ligga nånstans i mitten och ta in influationer från alla sidor. Blanda det bästa från alla. Det jag tycker ni på Yimby står för är mestadels bra, men det finns mycket vissa här inte verkar begripa.
Varför man skulle vilja ha modern och nybyggd blandstad överallt, och bygga bort Heden, Slottskogen, vårt vattenrum o Delsjöreservatet med bostäder genom motiveringen att "det redan finns så mycket rekreationsytor och grönt i svenska städer" - det har jag svårt att förstå mig på.
Tar ni bort det gamla tar ni även bort det som gör Göteborg så speciellt. Göteborg blir bara en stad i mängden.
Exempel på saker man faktiskt borde göra, om ni frågor mig.
*Rusta upp området kring Skånegatan och Ullevi och få till fler bostäder, cafeer osv - helt enkelt förlänga innerstadskänslan ut hit.
*Få Heden att bli en mer attraktiv plats. Kanske lite mer grönbelagda ytor. Men absolut inga bostadskvarter här!
*Rusta upp olika sunkiga områden, dock behålla den gamla präglen i vattenområden och liknande. Absolut INTE riva kranar, flytdockor och liknande. Även om de inte används tycker jag gott de kan vara kvar, kanske omvandlas till utsiktsplattform eller café? Men det allra bästa vore väl att ha kvar den ursprungliga verksamheten.
Ingen som förstår vad jag menar?