som jag skrev "dagens tankar och teknik får komma till användning" och jag vill även se det på fasaderna! (tycker itne nyfunkis känns direkt modernt eller roligt, i asien och i Usa lite oväntat igen finns det gott om vad jag anser är modern arkitektur)
Erika N jo riksdagshuset är ett bra exempel på den tidens moderna arkitektur, huset är ju inte nybyggt men påbyggnaden FICK sticka ut, det försöktes inte att bygga den i samma stil, ett annat bra exempel är KTH Biblioteket på campus valhallavägen för dom som har sett det. gammalt och nytt i en fungerande blandning utan att försöka efterlikna något som har varit.
sen finns det ju så klart också alltid undantag, brinner ett hus ner i gamla stan får en kopia gärna byggas upp men överlag tycker jag att vår tid har satt en påtok för liten egen prägel på vår stad, det har sett likdant ut dom senaste 50åren!!! (ja överdriver lite men nästan)
Claron Sign där är ett hus som visar när det kommer ifrån! det gillar jag, eller varför inte konserthuset i uppsala.
ps.
ja efter lite eftertanke så kan jag säga att jag har igentligen inget direkt emot nyfunkis, det är väl en av dom mer tidstypiska stilar vi har just nu, dock är det långt ifrån roligt och det är helt otroligt tråkigt att det i princip bara är det som byggs.
ds.
Senast ändrad 11 december 2008 21:16