Utskrift från www.yimby.se
....

 > Allmänt

Naturskyddsföreningen i Göteborg kommenterar det Västsvenska infrastrukturpaketet och trängselavgifter på sin nya blogg.

Kristofer Palmestål
5 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2009
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Ja, Gustav har bett mig att länka också. Ett tips om man vill få spridning är att själv länka till andra...*nudge nudge*
__________________
A house is not only a machine for living in
Jag får intrycket av att N. missat att två filer i Tingstadstunneln skänks till kollektivtrafiken den dag Marieholmstunneln öppnas för trafik? Likväl för N. inte en diskussion kring nyttan av att "sprida riskerna"; är det hållbart att låta en 50-år gammal sänktunnel tjäna som den enda förbindelsen mellan tre europavägar?
Detta är inte tillräckliga argument för att tunneln skall byggas, men ger en vink av brister hos Naturskyddsföreningens trafikanalytiker (vilka i övrigt brukar ha bra koll på läget)

Det är inte helt oväntat att Marieholmstunneln ligger bäst till av alla satsningar i paketet.
Trots avgifter har man inte prioriterat möjligheten att lägga hela förbindelsen i tunnel. Trist.
Senast ändrad 13 oktober 2009 19:17
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
Daniel Bergqvist skrev:

Jag får intrycket av att N. missat att två filer i Tingstadstunneln skänks till kollektivtrafiken den dag Marieholmstunneln öppnas för trafik? Likväl för N. inte en diskussion kring nyttan av att "sprida riskerna"; är det hållbart att låta en 50-år gammal sänktunnel tjäna som den enda förbindelsen mellan tre europavägar?


Det är ju ändå så att man bygger ut den storskaliga biltrafiken i centrala Göteborg med fyra extra motorvägsfiler. Jag är helt enig med Naturskyddsföreningen i att det är en felinvestering att satsa på nya stadsmotorvägar, även om det går bussar på dem. Jag tycker man ska satsa pengarna på en spårvägstunnel istället, Linnéplatsen-Masthugget-Lindholmen.

Sen är det väl två separata tunnelrör i Tingstadstunneln, inte bara en? Behöver den ena lagas kan den andra fortfarande användas för trafiken.

 > Allmänt
Naturskyddsföreningen i Göteborg kommenterar det Västsvenska infrastrukturpaketet och trängselavgifter på sin nya blogg.

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter