J E skrev:
Jag hoppas verkligen inte att man gör om spårområdet till en stadsgata. Opaltorget är idag tillsammans med Saltholmen den ändhållplats med längst resetid till city, en stadsgata skulle göra att det tog ännu längre tid. Spårvagnarna ska fortsätta gå på egen banvall.
Vad det gäller restiden håller jag med dig om att den inte får bli avsevärt längre än idag, men jag hade uppenbarligen inget bättre för mig och satte mig ner och räknade lite på vad tidsskillnaden skulle bli.
Restiden skiljer
5 (!) sekunder mellan separerad instängslad makadamspårväg och gata för blandtrafik.
Eftersom detta är den sista hållplatssträckan på denna linje och att linjen troligtvis aldrig kommer att förlängas anser jag det som en mycket lämplig sträcka att göra mer stadsmässig. På det sättet ökar vi exploateringsgraden för området markant, vi minskar bullret in mot föreslagen park, vi skapar bättre förutsättningar för lokaler i området (gata med längsgående hus), vi skapar kontakt och integrerar terrasskvarteret med ny och befintlig bebyggelse osv.
För uträkning, se nedan.
Bilden nedan visar hur jag tänker gatans utseende i sektion sedd med blicken mot hållplats Opaltorget:
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Min beräkning:
Detta är en grov uträkning. Jag antar att den går att finjustera relativt mycket. Någon med bättre spårvagnstekniska kunskaper får gärna höra av sig och korrigera!
Mitt antagande är att först accelererar spårvagnen en sträcka till dess att den uppnår maximal hastighet för den gatutyp den färdas på. Hastigheten hålls till dess att den börjar sakta in för nästa hållplats med omvänd acceleration.
För enkelhetens skull antar jag att accelerationen och retardationen är densamma och att spårvagnen utgår och stannar i stillastående läge.
Spårvagnens antagna acceleration/retardation, med ett mjukt körsätt:
a = 1m/s2
Sträckan mellan hållplatserna är:
s = 350m
En spårvagn får max köra i en hastighet, v60, av 60km/h, dvs:
v60 = 16,7m/s
Maxhastigheten, v40, i gata, exempelvis Ånäsvägen alt. Kungsladugårdsgatan är 40km/h, dvs:
v40 = 11.1m/s
Sambandet
s = v*v/2a,
där
a=1,
både acceleration och retardation, dvs s = 2v*v/2 = v*v
Detta ger sträckan för respektive maxhastighet
s40 = 350 – 11.1*11.1 = 227m
och
s60 = 350 – 16.7*16.7 = 71m
Tiden för spårvagnen att ta sig från Opaltorget till Smaragdgatan kan då uttryckas:
t = v/a + s/v + v/a = 2v + s/v
Detta ger:
t40= 43s
och
t60= 38s