Daniel Bergqvist skrev:
@Erik; man ställer naturligtvis högre krav på morgondagens broar än de befintliga. Om en GC-bro skall bli verklighet behövs rejäla kollisionsskydd, precis som nya Götaälvbron kommer få. En ytterligare faktor som jag kom att tänka på är att fartyg med Frihamnen som mål kommer att behöva gira i närheten av bron (=högre säkerhetskrav?).
Jo men som du vet så har man tagit höjd för detta:
GP skrev:
Sjöfartsverket nobbar cykelbro
De kommunala tjänstemän och konsulter som utgör projektledningen trodde ett tag att de hade gjort så många utredningar och simuleringar, inte minst av fartygstrafiken på Göta älv, att Sjöfartsverket, Göteborgs hamn och andra sjöfartsintressen skulle kunna acceptera ytterligare en bro. Projektledningen tycker att den under alla samråden, varav hittills sju stycken med Sjöfartsverket, undan för undan har mött sådan acceptans.
@ JE och Mikael Kreutz, som jag förstår så gillar ni inte denna bro av principiella skäl, men alla som vill ha nya broar bör fundera över Sjöfartsverkets agerande och hållning i frågan. Även om de säger att säkerheten är okej så kan de sen poppa upp som gubben ur lådan och sätta stopp.
Någon som har tillgång till domstolens yttrande?