Hannes Johansson skrev:
Väldigt intressant! Det behövs fler sådana ikonbyggnader, och de behöver ju inte vara 50 våningar höga för att vara just ikonbyggnader heller. Åtminstone inte allihop ;)
Absolut, och med detta förslaget skulle ju Bananpirens yttre spets fortsätta att fungera som en evenemangsyta (jag tänker på den tomma ytan mellan träden på fågelvybilden på sida 19. Men iaf, vi har ju redan Frihamnstråden för detta, och förslaget skulle ju kunna inkluderas i det vi håller på att "bygga upp" i den tråden.
Förövrigt så gillar jag skarpt utformningen av byggnaden och den grandiosa känslan, det känns tidlöst på nåt sätt.
Hannes Johansson skrev:
För övrigt så finns det ju tydligt uttalade ambitioner om att knyta ihop Hisingen med resten av stan, och jag har svårt att se hur man skall kunna göra det utan fler broar. Lundbystrand känns väl som en given plats att angöra med fastlandet, vare sig det nu blir med en låg GC-bro eller med en mellanhög bro även för kollektivtrafik. Man borde verkligen utreda alla möjligheter att bygga fler broar (både bildligt och bokstavligt talat), speciellt när Vänerntrafiken förväntas minska eller upphöra. Men oberoende av trafiken på älven så måste man ju låta de 500,000 som bor i stan få en fungerande och bra stad, man kan ju inte offra stadsbyggandet enbart för de ekonomiska intressen som Vänerntrafiken utgör.
Sedan hoppas jag att det inte skapas ännu en barriär på Hisingen som den som Allén utgör nu. Om något så tycker jag att Allén är överdimensionerad och kanske skylla minskas med ett par körfält. Det handlar ju om att överbygga barriärer på/till Hisingen (som älven, Lundbyleden, Hamnbanan), inte skapa fler.
Här är vad jag tycker om nya förbindelser i centrala stan
Biltrafik + allt annat:
* Gasklockan - Ringön
* Järntorget - Västra Lundbystrand
* Fiskhamnen - Östra Eriksberg
Gång- och cykelbro:
* Majnabbe - Västra Eriksberg
* Stigberget - Lindholmen
* Packhuskajen - Östra Lundbystrand/Bananpiren
Jag håller med angående Vänerntrafiken, kan man stärka järnvägen (som man nu gör) så bör la den ersätta det behovet?
Man kan ju kanske hoppas på att Lundbyleden och Hamnbanan grävs ned, och att vi där får en allé lik Vasagatan över den eller nåt