Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

Visioner för Selma Lagerlöfs torg

Joachim Jensen
55 Inlägg
I dagens GP fanns det en artikel (hittar ingen länk) om hur arkitekturstuderande på Chalmers ställer ut sina visioner för Selma Lagerlöfs torg i Backas bibliotek. Jag blev iaf intresserad och åkte dit för att se på visionerna.

Jag tog också lite kort, som jag tänkte att jag kunde ladda upp här som underlag för diskussion..... Är det okej att ladda upp fotona här, tror ni? För jag funderar på om det finns några upphovsrättslagar som inte tillåter detta...
Senast ändrad 27 januari 2010 18:59
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Vem vet, Henrik Pontén + SWAT team kanske knackar på dörren?

Det finns ju alltid folk som hävdar att man ägnar sig åt "olaga fotografering" vad man sen gör, men det handlar ju inte om ett topphemligt industrispionage här. De har ställt ut sina alster på en offentlig inrättning, ett bibliotek för allmän beskådan. Att du då tar några foton och lägger upp här borde väl inte vara någon nämnvärd skillnad mot om lokalpressen eller GP var där och gjorde ett reportage? Och det är ju du som tagit bilderna - och tagit dig ut i detta gehennastiska skitvädväder, bara för att få delge mänskligheten dessa foton.

Det låter spännande, jag har en kompis som bodde där omkring, nära "lilla pakistan". Go for it!

(Och om någon påstår något annat så kan de ju ta och kasta den första stenen.)
Senast ändrad 27 januari 2010 19:56
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Väck inte den björn som sover Joachim...

Lägg upp bilderna nu så vi får se!

Senast ändrad 27 januari 2010 21:52
Joachim Jensen
55 Inlägg
Haha, du fick mig att skratta så att juicen for ur näsan på mig Olof.... eller nja, inte riktigt, men skratta iaf ;)

Här kommer bilderna iaf, lyckades inte få med allt för det kändes stundtals lite dumt att stå och fotografera :P Jag rekommenderar oss att gå dit istället, kanske som en del i en stadsvandring? För ifall torget börjar bli aktuellt så kommer det antagligen krävas ett yttrande ifrån oss när vi väl få se SBK:s eskapader.

Sedan får ni ursäkta att vissa är kanske lite för utzoomade och andra lite för suddiga. Men iaf, klicka på länken så kommer ni till ett galleri:

Galleriet

Håll till godo!
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Joachim - klickar du på den här symbolen när du gör ett inlägg så kan du lägga in bilder i själva inlägget. Det går tom att ladda upp bilder från din dator (max 2mb).

Såhär alltså:

Senast ändrad 27 januari 2010 22:39
Joachim Jensen
55 Inlägg
Jo jag vet. Men då skulle inlägget bli oändligt långt. Men jag gör det imorgon när jag har mer tid, måste lämna datorn snart.
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg

Vad jag förstår så är de röda klossarna den tänkta bebyggelsen.
Jag tycker det är häpnadsväckande att de faktiskt finns några slutna kvarter där. Jag har ju haft en del farhågor om att även den nya generationens stadsbyggare blir indoktrinerade med funktionalsim. Det skulle inte förvåna mig om Chalmers har massa skumma laboratorier (de kanske rent av har necromancers som återuppväckt le corbusier i hemlighet).

http://www.youtube.com/watch?v=xos2MnVxe-c

Men det här förslaget ser spontant ut som att ovanstående kanske inte stämmer trots allt.
Senast ändrad 28 januari 2010 00:13
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Selma Lagerlöfs torg tar hjälp av Manchester:
Utbyte mellan Manchester och Selma Lagerlöfs Torghttp://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1..

Och mer information om ombyggnadsplanerna i Backa:
Backa - Förnyelse och komplettering kring Selma Lagerlöfs Torg och Litteraturgatanhttp://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c5/04_SB8..
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Mattias Bolander skrev:

Selma Lagerlöfs torg tar hjälp av Manchester:
Utbyte mellan Manchester och Selma Lagerlöfs Torghttp://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1..

Hoppas dem blir inspirerande av Beetham Tower.

> Städer
Visioner för Selma Lagerlöfs torg

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8669 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl

@yimbysthlm på Twitter