Niklas Öhrström skrev:
Håller inte med. Förslaget ser bra ut, men man borde utnyttja central- och t-banebroarna på ett bättre sätt. Dessa borde få ett tak som kan utnyttjas som stråk som Nouvel föreslog. Detta är kanske något som kan rättas till i efterhand.
Den föreslagna gångbron borde gestaltas på ett annat sätt. Varför har en gångbro påfartsramper?
Bortsett från dessa synpunkter så är detta det av förslagen som känns mest som stad.
Ett plus för att man lägger fler kvarter mot stadsgårdsleden till. Det är en yta som staden på sikt bör återta.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Jag tycker det ser för jävligt ut, rent ut sagt. De låga, kompakta kvarteren ut mot vattnet skymmer sikten från Södermalmstorg helt (och dödar torgets potential) utan att ge någon "payback". Gångbron ligger nersänkt mellan två trafikapparater.
Det här ser till och med sämre ut än dagens Slussen, vilket jag trodde var helt omöjligt. Bygg gärna, men bygg högt och smalt!
(edit: Kvarteren öster om trafikapparaten är däremot rätt okej, dock kunde de gärna få vara högre i etapper in mot torget, för att få bort det horribla KF-huset ur stadsfronten...)
Jag hoppas verkligen att jag misstolkar skissen.

Senast ändrad 17 april 2009 13:34