Gustav Svärd skrev:
Jag får det till 9 filer motortrafik när jag studerar plankartan som finns hos SBK, som Mattias K länkade till. Jag hoppas, men vågar inte anta, att två av dessa blir kollektivtrafikfiler.
Grundförslaget från Nyréns/Tyréns/ELU från 2004, vilket alla senare förslag baseras på, hade 4 bilfält (varav 2 ramper från Stadsgårdsleden/S. Mälarstrand) och 2 kollektivtrafikfält (i mittläge) över bron, 2+2 körfält på Katarinavägen och Hornsgatan, 4 körfält på S. Mälarstrand och 4+2 körfält på Stadsgårdsleden. Om trafiksystemet sägs att "Det föreslagna vägsystemet har efter studier i en mikrosimuleringsmodell bedömts släppa igenom dagens trafik genom Slussen. Det nya vägtrafiksystemet ger omfördelning av trafik till trafiktåligare gator."
Om bredden på gatorna smygökats i senare förslag är det förmodligen av politiska orsaker.
Anders
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.