@ Daniel - ja, det känns verkligen som att vägnätet måste göras någonting åt. Om man, som du säger, öppnar upp för mer trafik inom bergsjön genom att knyta ihop befintliga vägar, kan det också tänkas bli lättare att färdas mellan bergsjön olika områden, t.ex. komettorget, rymdtorget, galileis, vilka nu är isolerade från varandra. En utmaning är ju att det redan nu finns väldigt begränsat med vägar öppna för biltrafik. Min tolkning är att Bergsjöns olika delar är uppbyggda kring spårvagnsspåret, på sidorna har vi punkthus och lite lamellhus med små fickor av luft i form av gräsmattor eller asfaltsytor emellan, och några få små vägar för biltrafik. Det är alltså en utmaning att få plats för biltrafik inom de olika områdena med nuvarande bebyggelse intakt, men det är klart det går.
En sak som jag känner verkligen har potential när det gäller förtätning är att man förtätar på kullarna mellan områdena. Mellan Rymdtorget och Galileis har vi en inte allt för hög kulle som redan består av hus-i-park; nån form av lamellhus. Här skulle man t.ex. kunna tänka sig nån form av byggnadslösning där man bygger ihop de husen till tätare bebyggelse som liksom klättrar upp och ner för kullen med vägar emellan. På så sätt knyts galileis och rymdt ihop.
Att förtäta nuvarande bebyggelse skulle ju såklart ge en väldigt brokig blandstad, rent estetiskt. Men det blir ytterligare en kvalitét
Och som du säger är spårvagnshållpl idealiska att bygga vid. Gärdsås torg t.ex.som ligger vid hållplatsen, är ju nu bara en parkeringsplats...