Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

Planer för Skanstorget

Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
I dagens GP (23/3) finns ett reportage om Skanstorget. Det verkar som att det finns en hel del önskemål om uppfräschning av torget bland dem som bor i området, och att Stadsbyggnadskontoret har lite planer.

Artikeln är även publicerad här: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.336769-skanst..
Det finns även ett videoreportage där en GP-reporter intervjuar lite löst folk.

Här är en kommentar från en av de upplysta människorna som brukar göra sin röst hörd:

"Fattas väl bara att nån från Yimby dyker upp och skanderar "Höghus!". Dom dårarna...
Nej, vad som behövs är en öppen yta som samspelar med skansberget. En låg byggnad som hyser nåt café, en restaurang och kanske en inrättning som påminner om en saluhall. P-platser i garage under mark."

Någon som har några förslag på vad man skulle kunna göra med platsen?
Senast ändrad 23 mars 2010 12:57
Matthias H.
668 Inlägg
Jag vill gärna sluta Övre Husargatan med ett skivhus som börjar på 3-4 våningar mot Haga och blir till 7-8 våningar vid kvarteret söder om torget. Det tror jag skulle kunna bli snyggt.

Annars så borde det framgå att Yimbygbg är stadsvänner vilket inte per automatik är höghusvänner. Det är viktigt att folk förstår det. Våra Stockholmsvänner är väl lite mer höghusinriktade än vad vi är dock och sådant kan ju riskera att spillas över.
Matthias H.
668 Inlägg
Matthias H.
668 Inlägg
Profilbild
Daniel Augustsson
94 Inlägg
Instämmer med att husen bör matcha de båda områderna. Därför föreslår jag att tomterna delas upp mellan flera olika bostadsbolag samt arkitekter.

en snabb skiss i paint

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

vägen behöver så klart inte vara spikrak i kanterna men jag tror att genom att den inte är rak så blir det mer spännande att gå i området? (bara jag som tycker det?)
Jag tänker också att denna gata blir gå gata så att fotgängarna prioreteras
Den röda lilla figuren är in- och utfart till det underjordiska garaget (som dessutom kan svälja fler bilar än innan och därför slipper boende i området ställa sig längs gatan.
Edvin Bergström
30 Inlägg
Skanstorget på agendan igen: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.826874-ansikt..

Förstår inte varför det ska vara så ofantligt svårt att förstå att man kan blanda olika funktioner? GP:s omröstning säger en del om det hela, när alternativen är: Bostäder, affärer, eller "uppfräschning". Snälla förstå, det ena utesluter aldrig det andra!
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Som vanligt när trafikbullerfrågor dyker upp i media så blir vi som arbetar med frågorna på högskolan upprörda över okunskap och irrelevans i debatten. I de flesta centrala projekt utkristalliseras två extrema ståndpunkter:
1. Det är olämpligt med bostäder för att det är för mycket trafikbuller (á la SKB i GP senast: "På grund av bullret från Övre Husargatan [...] menar stadsbyggnadskontoret att Skanstorget är olämpligt för bostäder. Skulle det ändå byggas kan det bli max 50-60 lägenheter i ett kvarter en bit in på torget. [...]").
2. Lite buller får man tåla. Vi kan inte ta hänsyn till riktvärdena för trafikbullret för då kan vi inte bygga någonstans i centrala Göteborg. (á la politiker uttalar sig i GP).

Men var blir resultatet om vi aktivt planerar staden, området, vägen och/eller trafiken med den tekniska möjlighet och kunskap relaterat till buller vi har idag på högskolan och inom forskarvärlden? Detta är en kunskap som till stora delar inte finns med i bullerberäkningsmodellerna som används vid stadsplanering och denna kunskap finns endast hos ett fåtal av de som gör bullerutredningarna - många har som enda bullerrelaterad utbildning fått en kurs om hur man använder programvaran för bullerberäkningar.

På Chalmers har vi därför startat två kandidatarbeten där väg- och vattenstudenter jobbar just med planering av Skanstorget med fokus på buller. Jag ser med spänd förväntan fram mot vad de kommer fram till.

Fortsättning följer....

(Jag tänker se till att de försöker följa ÖP

Senast ändrad 18 januari 2012 17:10
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Det är väldigt intressant det du skriver, Patrik. Ljud och buller är ju inte helt ovanliga "argument" mot att bygga. Jag tycker "bullerproblematiken" blir särskilt absurd när de talar om platser där det redan finns otaliga bostäder. Om beprövad erfarenhet säger att det går att bo i ett gammalt hus vid Skanstorget - för jag tror bestämt att det bor människor där, och som trivs till råga på allt - så borde det rimligtvis gå ännu BÄTTRE att bo i ett nytt hus som tillämpar de senaste forskningsrönen!

Det skall bli spännande att se vad de kommer fram till
Matthias H.
668 Inlägg
Emanuel Alfredsson skrev:

Här är mitt bidrag.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Emanuel, bra förslag. Jag vill dock gärna att ditt kvarter ska sluta sig ut mot Övre Husargatan. Och jag tycker att det mot det södra kvarteret ska var samma höjd som där d v s 7-8 våningar och att det mot Haga är 3-4 våningar. Den delen som är mot Övre Husargatan får då gå från 7-8 våningar ner till 3-4 våningar. På mitten av den delen får det gärna vara en stor portal in till piazzan som du ritat in. Att du ritat in en länga längs Skansberget är också bra dels för att man fortfarande kan köra bil där lite långsamt och dels för att piazzan blir just en piazza.
Senast ändrad 18 januari 2012 21:59
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Sedan finns ju alltid alternativet att respektera platsen och den gamla stadsplanens intentioner och inte bygga någonting alls, möjligen med undantag för en länga med landshövdingehus längs Skansberget (1890-tal och Schweizerstil om jag får be!). Rundeln i mitten bör dock tas bort naturligtvis och kan ju alltid ersättas med mer parkering om ingen kommer på något bättre användningsområde för torget (skateboardbana, någon?).
Det finns andra tomma ytor i Göteborg som verkligen är tomma och meningslösa residualer. Exempelvis finner jag det mer angeläget att bygga landshövdingehus enligt (modifierade) originalritningar på samtliga av Skansbergets substruktioner längs Risåsgatan och Lilla Risåsgatan samt Kastellgatan bredvid korsettfabriken, där idag ett stort område slösas bort på en liten daghemsbarack, än att angripa ett Göteborgstorg som har funnits i alla fall sedan 1880-talet.

I Annedal/Västra Guldheden borde man dessutom stadsplanelägga norra delen av Medicinareberget mellan Konstepidemin och Guldhedsgatan och i det sammanhanget kunde man riva den fula kontorsbaracken för BASF och Psykologiska Institutionen längs Karlsrogatan (Linnéplatsen). En idé är att här och uppför den svängda Haraldsgatan ("Konstepidemins väg") istället uppföra ett ståtligt sekelskifteskvarter i nio våningar med modell från Linnégatan.
Senast ändrad 19 januari 2012 12:07
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Kanske det mest självklara exploateringsområdet i närheten av Skanstorget dock vore mellan Annedalsskolan (Folkskolegatan) och Brunnsgatan. Brunnsgatan behöver absolut inte vara så bred som i nuläget. Nuvarande lösning är en följd av att man på det sanslösa 70-talet planerade en biltunnel och motorled som skulle mynna här ifrån Landalabergen.
Gatan skulle kunna smalnas av betydligt och dessutom placeras närmare Annedalshusen där det i dagsläget bara finns en remsa med hundgräs. På det frigjorda utrymmet skulle ett dåtida Annedalskvarter åter kunna bebyggas där det som enda rest idag ligger ett ensamt 1800-talshus uppfört av Göteborgs Arbetarebostäder AB.
Senast ändrad 8 maj 2012 12:29

> Städer
Planer för Skanstorget

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9594 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky