Som vanligt när trafikbullerfrågor dyker upp i media så blir vi som arbetar med frågorna på högskolan upprörda över okunskap och irrelevans i debatten. I de flesta centrala projekt utkristalliseras två extrema ståndpunkter:
1. Det är olämpligt med bostäder för att det är för mycket trafikbuller (á la SKB i GP senast: "På grund av bullret från Övre Husargatan [...] menar stadsbyggnadskontoret att Skanstorget är olämpligt för bostäder. Skulle det ändå byggas kan det bli max 50-60 lägenheter i ett kvarter en bit in på torget. [...]").
2. Lite buller får man tåla. Vi kan inte ta hänsyn till riktvärdena för trafikbullret för då kan vi inte bygga någonstans i centrala Göteborg. (á la politiker uttalar sig i GP).
Men var blir resultatet om vi aktivt planerar staden, området, vägen och/eller trafiken med den tekniska möjlighet och kunskap relaterat till buller vi har idag på högskolan och inom forskarvärlden? Detta är en kunskap som till stora delar inte finns med i bullerberäkningsmodellerna som används vid stadsplanering och denna kunskap finns endast hos ett fåtal av de som gör bullerutredningarna - många har som enda bullerrelaterad utbildning fått en kurs om hur man använder programvaran för bullerberäkningar.
På Chalmers har vi därför startat två kandidatarbeten där väg- och vattenstudenter jobbar just med planering av Skanstorget med fokus på buller. Jag ser med spänd förväntan fram mot vad de kommer fram till.
Fortsättning följer....
(Jag tänker se till att de försöker följa ÖP

__________________
Do your neighbour clones approve?
Senast ändrad 18 januari 2012 17:10