Jag vet att detta kanske inte är en aktuell tråd, men var bara tvungen att ta upp den igen
Som boende på berättelsegatan är jag självklart intresserad av utvecklingen i området, vilken verkar ha stannat av helt. @Daniel: Ditt förslag låter helt vettigt, vore mycket trevligare att även ha bostäder där, än bara en ödslig parkering. Det område jag kommer att tänka på är det som ligger precis bakom det vi talar om, nämligen gräsplätten bakom författaregatan. Gräsplättar har vi i lagom utsträckning på våra gårdar, så grönytan i fråga är i princip onödig. Hade man i stället byggt hus här tror jag att det gjort mycket för att liva upp området lite. Jag tänker mig ett hus i stängd kvartersstruktur (såklart
), med olika verksamheter i bottenvåningen och sedan ca 5 våningar bostäder ovanpå det. Detta vore en lagom höjd för att sticka upp en aning ovanför berättelsegatan.
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Sedan har vi norra brunnsbo, som inte är så värst trevligt byggt, med höga punkthus. Hur ska man få detta område trevligare och tätare? Oavsätt byggnadsstruktur tror jag att de flesta håller med om att kåserigatans tegelfasader är trevligare än fasaderna på husen längre bort, som är helt i betong. Att börja med att på något sätt omvandla och försköna dessa är väl en god början. Sedan tror jag att området skulle bli trevligare om man förtätade på vissa ställen. Ett hus i samma stil som jag föreslog för gräsplätten ovanför författaregatan vore här kanske inte heller helt fel? Det finns även här en mycket passande gräsplätt. Husets höjd tror jag skulle passa väldigt bra, då det är markant lägre än punkthusen, men högre än närliggande villor och radhus.
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.