Utskrift från www.yimby.se
....

 > Allmänt

Tillgänglighet för rörelsehindrade!

Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
Vilken trevlig artikel i dagens Göteborgs Fria Tidning om tillgänglighet för rörelsehindrade! Budskapet var: fler takterasser, fler hissar och fler gångfartsgator. Känd gångfartsområdesförespråkare skrev tillsammans med Linda Karlsson, Ordförande Unga Rörelsehindrade Göteborg. Artikeln kanske kommer upp här på bloggen så småningom?

Copenhagenize. Urban Mobility Foto Mikael Colville-Andersen.

Jag illustrerar med en bild från cykelbloggen Copenhagenize. Killen på bilden trampar igång med vänsterbenet, och sen trampar han med båda benen. Han har med sig en käpp, som han använder när han inte cyklar.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Oj, har den redan kommit ut?

Kul att du gillar den!
__________________
A house is not only a machine for living in
Niklas S
203 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2009
Finns artikeln tillgänglig på nätet?
__________________
"The most terrifying thing is to accept a building completely"
"Evil is knowing better, but willingly build worse"
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Verkar inte så. Men den kommer nog upp så småningom här: http://www.goteborgsfria.nu/opinion/debatt
__________________
A house is not only a machine for living in

Senast ändrad 6 juni 2010 23:17
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Ort: Göteborg (Torslanda), Gick med: Juli 2009
Den 20 juni ska spårvagnarnas ramper (Kollaprojektet) för funktionshindrade vara i bruk, dessa ska kunna användas på de flesta hållplatserna. Dock inte på "smala" hållplatser som Prinsgatan, Centralen spår 2 mm...
__________________
Micke
Mikael Andersson
200 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: April 2009
Tänk, riksdagen beslutade redan 1978 att kollektivtrafiken skulle vara handikappanpassad,vårriksdagen 2002 beslutade att senast till 2010 skall både kollektivtrafiken samt alla offentliga lokaler vara handikappanpassade.Vad har hänt? Ja, inte särskilt mycket.Upphöjda busshållplatser finns det inte vartfall varstans där bussar stannar.Där fastigheter inte är konstruerade från början att vara anpassade även för dem med funktionshinder så får de rullstolsburna alltid ta bakvägen!
Västtrafik som helt riktigt enligt Erik Ljungberg kallas för Västtragik har inte heller förstått hur man gör spårvagnarna mer tillgängliga för de som brukar rullstol, se bara på de bockade rörstängerna i Ansaldobredas Siriovagnarna (som de nya 100% låggolvsSpårvagnarna heter) där rullstolsburna skall sitta i en fålla som i en stia.Västtrafik har givetvis ej rådfrågat Ungdomsrådet hos DHR när dessa rörfållor utvecklades.Fast Västtrafik har i vartfall haft råd att anmäla Erik Ljungberg till ICANN stiftelsen där bara en sådan anmälan kostar 10.000kr.
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Ort: Göteborg (Torslanda), Gick med: Juli 2009
Mikael Andersson skrev:

Tänk, riksdagen beslutade redan 1978 att kollektivtrafiken skulle vara handikappanpassad,vårriksdagen 2002 beslutade att senast till 2010 skall både kollektivtrafiken samt alla offentliga lokaler vara handikappanpassade.Vad har hänt? Ja, inte särskilt mycket.Upphöjda busshållplatser finns det inte vartfall varstans där bussar stannar.Där fastigheter inte är konstruerade från början att vara anpassade även för dem med funktionshinder så får de rullstolsburna alltid ta bakvägen!
Västtrafik som helt riktigt enligt Erik Ljungberg kallas för Västtragik har inte heller förstått hur man gör spårvagnarna mer tillgängliga för de som brukar rullstol, se bara på de bockade rörstängerna i Ansaldobredas Siriovagnarna (som de nya 100% låggolvsSpårvagnarna heter) där rullstolsburna skall sitta i en fålla som i en stia.Västtrafik har givetvis ej rådfrågat Ungdomsrådet hos DHR när dessa rörfållor utvecklades.Fast Västtrafik har i vartfall haft råd att anmäla Erik Ljungberg till ICANN stiftelsen där bara en sådan anmälan kostar 10.000kr.


Jag är inte riktigt säker på att Västtrafik ska klä skott här. Vagnarna ägs av Göteborgs kommun Trafiknämden genom Trafikkontoret. Västtrafik eller GS Spårvagn får inte göra vad som helst med vagnarna för att ägarfrågan är komplicerad och trafikkontoret säger för det mesta nej till bättre lösningar. Kritiken ska nog därför riktas direkt mot kommunen.
Trafikkontoret ansvarar också för hållplatserna inom hela kommunen, därför blir ombyggnationerna därefter. Kan tänka mig idag att ca 100 spv.hållplatser är som man kallar det funktionsanpassade, dock så är merparten felkonstruerade så att på många ställen kommer inte rampen på spv. att kunna användas. Nu måste därför dessa byggas om igen, här rullar miljonerna utan att något huvud rullar (heller).
__________________
Micke

 > Allmänt
Tillgänglighet för rörelsehindrade!

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter