Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Cykling

Lite mer om cykelhjälmar

Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
Jag utelämnade några argument mot cykelhjälmar från min artikel i ämnet, för att den inte skulle bli för tung. För den som vill läsa ännu mer om cykelhjälmar kommer här lite fler diagram!

VTI, Effekter av åtgärder för ökad cykelhjälmsanvändning
Figuren ovan kommer från en VTI-studie där författaren Sixten Nolén framhåller den australiska delstaten Victoria som ett framgångsrikt exempel på cykelhjälmslag.

Det som inte nämns i VTIs rapport är att det samtidigt med hjälmlagen även infördes kampanjer mot fortkörning och rattfylleri. Det fick stort genomslag för fotgängare:


Den här figuren kommer från Dorothy Robinsons studie Head Injuries and Helmet Laws in Australia and New Zealand (PDF)
Senast ändrad 9 juni 2010 15:42
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
Några fler bilder.


Barnbefolkningen har varit stabil över tid, och kan inte förklara varför cyklingen halverats. Jag har delat befolkningen i åldern 6-15 med 200 för att få plats med kurvorna med samma vänsterskala. Källa VTI: Cykelhjälmsanvändning i Sverige 1988-2009 samt SCB: Sveriges folkmängd (i ettårsklasser) 1860-2009


Dagis i Göteborg. Källa Eniro Kartor. Även om man har barnen på olika dagis så behöver man inte skjutsa dem i bil. Cyklar man sex kilometer till jobbet så cyklar man förbi ett antal dagis.
Senast ändrad 14 september 2010 10:21
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
I sitt svar säger Jörgen Larsson på VTI "Speciellt riskfyllt blir det om man bara jämför med startåret 1988, som hade väldigt många grundskole-observationer." Men det är som sagt minskningar på 35-40% även om man bortser från 1988. Dessutom är det just i slutet av åttiotalet som hjälmkampanjerna började, och därför är det de första åren som är minst påverkade av hjälmkampanjer.


Källa VTI: Cykelhjälmsanvändning i Sverige 1988–2002. Resultat från VTI:s observationsstudie år 2002
Senast ändrad 11 juni 2010 15:25

 > Infrastruktur
 > Cykling
Lite mer om cykelhjälmar

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8665 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter