Graffiti kan vara både konst och klotter. Bedömingen är dessutom ganska subjektiv. Något som uppfattas som klotter av mig är konst för en annan och däri ligger mycket av problematiken (som för övrigt gäller diverse laglig konst också).
Rent generellt tycker jag absolut graffitikonsten har sin plats i staden. Lagliga väggar med mera är ett bra sätt att smycka ut omgivningen på. Tror inte på en legalisering där alla ytor i staden blir föremål för konstinriktningen, även om effekten blir rätt häftig (tänker vissa ställen i Berlin som är fulla med graffiti).
Graffare som bombar en busshållplats med tags eller skriver könsord på hyreshusfasader etc. har jag däremot inte mycket till övers för.
Är dock inte så insatt i funktionen av graffiti annat än att den sysselsätter en del människor (utövare och rengöringsbranch). I vissa fall har den ett estetiskt/konstnärligt värde som vissa människor uppskattar och blir glada av.
Men visst inte bara graffiti utan gatukonst mer allmänt kan absolut vara ett trevligt inslag i staden, men minst lika ofta är den bara störande.