Jag tänkte att det vore på sin plats att ha en samling med videos och illustrationer som används för att sälja nybyggda områden. Jag uppskattar dem på samma sätt som cheesy actionfilmer från 80-talet (so bad it's good).
Tillåt mig presentera
Breviks Ängar, Öckerö:
http://www.youtube.com/watch?v=rRBvmsLKIW8
Sedd ur perspektivet som infödd öbo, så är det svårt att avgöra om de medvetet parodierar sig själva eller rent av tagit den redan finslipade arkitektvideogenren till en ny nivå utav guds nåde.
Mycket av innehållet är av förskönande drag (som vanligt), men det finns även grova faktafel, till exempel att det skulle ta 15 minuter från färjeläget på Lilla Varholmen in till stan ... det tar snarare det dubbla med bil.
Farsan hävdar dock att han kört från Järntorget till färjan på 11 minuter, men det hade nog att göra med att bilen, när det begav sig, var en Ford Mustang. Jag tvivlar på att dagens Renault Clio fixar det.
Med buss tar det närmare en timme. Sen får man tänka på att det tar en bra stund att ta sig till färjeläget på Hönö också, vilket gör att en bussresa tar minst 1,5 timme om allting klaffar (vilket det sällan gör).
Edit: Notera att det inte går att kommentera videon på Youtube (undra varför)

Senast ändrad 19 juli 2010 00:28