Emanuel Alfredsson skrev:
Stor-GBG innehåller, förrutom GBG, också Mölndal, Partille, Öckerö, Kungsbacka, Härryda, Lerum, Alingsås, Ale, Lilla Edet, Kungälv, Stenungsund och Tjörn.
Har funderat på detta och tror att det finns ett problem här. Detta Stor-Göteborg är faktiskt väldigt, väldigt stort. Skall du binda samman Kungsbacka med Lerum innebär det väldigt långa stadsbanelinjer/snabbspårvägslinjer (eller vad du nu vill kalla det), både två och tre gånger så långa som de längsta tunnelbanelinjerna i Stockholm.
Så långa banor betyder mycket räls att underhålla och många tåg på banan om du vill hålla rimliga väntetider och det kostar. Och var skall passagerarunderlaget komma från till alla dessa tågsätt? Vet inte exakt gränserna, men det lär ju bo drygt 900 000 människor i något som kallas Stor-Göteborg i alla fall, vilket givet den sannolika arealen inte är särskilt mycket.
Nej, jag tror vi måste ta oss en funderare på vad vi anser att stadsbana/tunnelbana i Göteborg skall fylla för funktion. Skall den främst serva urbana behov och avlasta nuvarande biltrafik/busstrafik/spårvagnstrafik i Göteborg proper eller skall det vara ett slags regionaltåg som syftar till att komplettera/konkurrera med pendeltågen med avsikten att göra superutspridningen i "regionen" till en fortsatt rimlig kulturgeografi?
Kanske finns det rent av ett skäl till att Gud en gång gjorde skillnad på saker som...
fjärrtåg
pendeltåg
stadsbana/tunnelbana
och spårvagn
...och deras tillämpning?
Senast ändrad 16 september 2010 01:38