Jag har fått en insändare publicerad i Fria Tidningen!
Mer järnväg, inte mindre
Debatt
REPLIK I Fria Tidningen 13 oktober skrivs att det kontroversiella järnvägsprojektet Stuttgart 21 går ut på att öka tillväxten genom att förbättra snabbtågsförbindelserna. Men det är också tänkt att hundra hektar mark i centrala Stuttgart, som i dag upptas av järnväg, istället ska bebyggas med stad. Att gräva ner tågtrafiken gör att många fler får möjlighet att bo och verka i innerstaden med allt vad det innebär, som minskad energiåtgång för transporter och uppvärmning.
Miljörörelsen har ofta en omotiverad aversion mot järnvägsprojekt. Varken Tyskland eller Sverige har problem med för mycket järnvägsutbyggnad. Problemet är vägutbyggnader. Trots allt tal om miljöbilar sker vägtransporterna nästan uteslutande med fossila bränslen. Föräldrar vill inte låta sina barn gå eller cykla till skolan på grund av den omfattande biltrafiken. Trots detta byggs biltrafiken ut ännu mer. I Tyskland har det byggts tvåtusen kilometer ny motorväg sedan 1995 enligt Wikipedia.
Kombinationen av tätare stadsbyggande, mer järnväg och mer cykling är det enda sättet att minska problemen med massbilism. Stuttgart 21 är ett modernt projekt och det behövs mer sånt, inte mindre.
Erik Sandblom • Cyklist och tågresenär
Läs mer
http://de.wikipedia.org/wiki/Rahmenplan_Stuttgart_21
Här är artikeln jag nämner:
Historisk uppgång för De gröna i Tyskland
De gröna har gått om Socialdemokraterna som Tysklands största oppositionsparti för första gången i historien. Bakom framgångarna ligger såväl en förnyad kärnkraftsdebatt som storstriden om en påkostad järnvägsknutpunkt i Stuttgart.