Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Förslag på Broförbindelser

Sida 2 av 5
Profilbild
Magnus M.
159 Inlägg
Ort: Göteborg (Guldheden), Gick med: Februari 2010
Daniel Augustsson skrev:

Som boende på NÄ (Sannegårdshamnen) så skulle jag om någon gilla att det finns fler sätt att komma över älven idag. G/C-bron skulle underlättat min vardag som student, cykla till skolan skulle tagit en 15-20 min mindre.. DOCK något som jag inte eftertraktar är att brofästen skall anläggas i mitt bostadsområde (samt försöra slotts- eller sörhallsberget)...


Borde vara ganska lätt att vinkla av brofästena på hisingssidan så man slipper förstöra grönområden.

Hursomhelst så var jag i min naivitet helt övertygad om att spårvagnstunneln Linneplatsen-Masthuggstorget-Lindholmen var i princip beslutad eftersom den var med i den där K2020-planen.

ps. NÄ känns som en väldigt nimbyistisk förkortning. :-D
Senast ändrad 15 november 2010 00:10
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Daniel Augustsson skrev:

Som boende på NÄ (Sannegårdshamnen) så skulle jag om någon gilla att det finns fler sätt att komma över älven idag. G/C-bron skulle underlättat min vardag som student, cykla till skolan skulle tagit en 15-20 min mindre.. DOCK något som jag inte eftertraktar är att brofästen skall anläggas i mitt bostadsområde (samt försöra slotts- eller sörhallsberget)...


Kommer säkert få skit för det här men ärligt talat så är det inte bara pang på och börja bygga utan flera aspekter måste in. Ljudnivå, koldioxidnivå, farliga partiklar osv.


Det självklara läget för en bro är ju där Emmanuel la den, så det är inget att oroa sig över.
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Johannes Åsberg skrev:



Det självklara läget för en bro är ju där Emmanuel la den, så det är inget att oroa sig över.


Kanske lite OT, men, DET STAVAS E-M-ANUEL MED ETT M! ;)

Förutom att kommunikationerna blir bättre, så kan också synergieffekter hända, eller hur? Vad tror ni kan hända?
Senast ändrad 15 november 2010 01:02
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Sorry Emanuel!
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Johan Kåverud
7 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2009
Jag postade den här länken under artikeln på förstasidan också, men kände att den hade en plats här med.
http://www.heatherwick.com/rolling-bridge/
LÄTT den roligaste brodesignen jag sett och dessutom synnerligen Yimbyvänlig då den primärt skulle rikta sig till gångare och cyklister. Titta på videon och föreställ er en uppskalad variant på ett eller flera lämpliga ställen över älven. För att undvika att den blir oresonligt stor skulle man kunna bygga pirer en bit ut från varje sida och sen placera kalaset på ena sidan.

Spektakulär men ändå småskalig, uppmuntrar alla beteenden som vi gillar och dessutom sjukt rolig och snygg! Plus att fartygstrafiken kan tuffa på som vanligt! Win-win-win.

Tankar runt detta?
__________________
To say the least, a town life makes one more tolerant and liberal in one's judgement of others.
Henry Wadsworth Longfellow (1807 - 1882), Hyperion,
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Vad som behöver åtgärdas är kollektivtrafiken på Norra Älvstranden samt en ringlinje så alla spårvagnar ej behöver gå via Brunnsparken. Förbindelsen mellan Stigbergskajen och Lindholmen med fortsättning till Hjalmar Brantingsplatsen enligt kartan ovan löser detta problem. Dock borde det gå att kombinera med gång och cykelbro.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Profilbild
Johan Kåverud
7 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2009
Emanuel Alfredsson skrev:

Skulle egentligen bara fixa broar, men blev annat också.


Snyggt! Får man vara så ohövlig att man ber om en förklaring till alla färgkodningar också? En kvalificerad gissning placerar ju in lite nya spårvägslinjer, västlänkar och annat smått och gott, men det vore kul med en närmare nedbrytning!
__________________
To say the least, a town life makes one more tolerant and liberal in one's judgement of others.
Henry Wadsworth Longfellow (1807 - 1882), Hyperion,
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Johan Kåverud skrev:



Snyggt! Får man vara så ohövlig att man ber om en förklaring till alla färgkodningar också? En kvalificerad gissning placerar ju in lite nya spårvägslinjer, västlänkar och annat smått och gott, men det vore kul med en närmare nedbrytning!


Ljusbrunt - Broar
Blått - Spårväg (Betänk ändrade spår)
Rosa - Ringled
Mörkrött - Högbana för T-bana (Ibland sammanlänkad med Spårvägen ur ett Pre-Metroperspektiv).
Rött - Underbana för T-Bana (Ibland sammanlänkad med Västlänken)
Svart - Spårvägshållplatser
Grönt - T-Banestationer
Ljusblått - Kanaler
Senast ändrad 17 november 2010 18:14
Profilbild
Göran Åhman
97 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: Oktober 2008
Imponerande Emanuel
Tänkte på ändringen vid Lindholmsallen (det rivna p-huset). Riv det gärna, men den första lösningen med spår runt den aktuella tomten med en relativt liten spårtriangel skapar oxå en attraktivare byteshållplats, även om spårdragningen sas blir sämre. Broarnas placering är oxå mycket bra. Skulle man vilja ha plats för mer trafik över den västra bron kan man låta den landa över den sk villans tomt på eriksbergstorget. Det skulle skapa mer kajytrymme till en ev framtida färjeterminal på Majnabbe oxå. Villan e en fin gammal träkåk, men den är flyttad dit från Lindholmen (har jag för mig, va väl en tio-femton år sen sådär) och borde väl kunna flyttas tillbaka dit om den ändå står i vägen för en ordentlig bro och färjeterminal.
__________________
//GÅ
Nicolas H
2 Inlägg
Ort: Göteborg (Eriksberg), Gick med: September 2010
Hittade den här fina bron som inspiration för någon av alla de broar vi behöver...

http://www.byggvarlden.se/nyheter/byggprojekt/art..
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Jag förstår inte varför spårvägsbron inte kan få ha GC också? Tar inte mycket plats och ger en chans att komma undan de stora motorvägsmoten som alla andra broar innebär.

Bifogar också ytterligare förslag på broförbindelser uppströms

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Förslag till broar över älven, Centrum.


Båda broarna blir lågbroar och öppnas regelbundet undantaget under rusningstimmarna. Koordineras med älvsjöfarten. BBGC-bron utförs som dubbelriktad shared-space med klaffar. Dessa bör kunna lyftas till i princip lodrätt läge för att medge oändlig segelfri höjd. En liknande lösning för broöppning används till GC-bron. Förslagsvis byggs GC-broar vidare i en tänkt båge över vattnen genom Frihamnen och landar sedan norr om norra änden av Lindholmsallén. Hela paketet integreras i Frihamnen city's rutnätssystem och blir en central pulsåder för området.
Senast ändrad 26 januari 2013 02:23
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Johannes Westlund skrev:

Jag förstår inte varför spårvägsbron inte kan få ha GC också? Tar inte mycket plats och ger en chans att komma undan de stora motorvägsmoten som alla andra broar innebär.

Bifogar också ytterligare förslag på broförbindelser uppströms

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Förslag till broar över älven, Centrum.


Båda broarna blir lågbroar och öppnas regelbundet undantaget under rusningstimmarna. Koordineras med älvsjöfarten. BBGC-bron utförs som dubbelriktad shared-space med klaffar. Dessa bör kunna lyftas till i princip lodrätt läge för att medge oändlig segelfri höjd. En liknande lösning för broöppning används till GC-bron. Förslagsvis byggs GC-broar vidare i en tänkt båge över vattnen genom Frihamnen och landar sedan norr om norra änden av Lindholmsallén. Hela paketet integreras i Frihamnen city's rutnätssystem och blir en central pulsåder för området.


Jag ser hellre att bron går något i stil med det här



Med tanke på spårvagnshållplats och planerad färjetrafik från piren. En hopknytning med pumpgatan. Med en bro Järntorget/linnégatan-Götaverksgatan så blir det ju också en poäng att inte ha broarna alltför nära varandra/i samma riktning.
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Fler broar



Stålverksgatan-Falutorget G/C
Sävenäsleden-(Generalsgatan)-Bellevue G/C/B (/S?)
Slakthusgatan-Exportgatan G/C/B
Måns Bryntessonsgatan-Exportgatan G/C/B
Backa Strandgata-Gamlestadsvägen G/C/B
Bäckebolsmotet-E45-Gamlestadsvägen G/C/B/S

Alla broar, utom gc-bron, utformat likt stadsgata. Backabron ansluter spårvagn mellan Litteraturgatan, snabbspåret och tunnel fr kortedala/bergsjön. De broarna kan ha en höjd mellan 6/9-13m. Backabron är Inte tänkt som motorvägsbro.

Tillsammans med föreslagna broar i väst hade vi fått någonting sammanhängande. Allting öppningsbart, givetvis.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Jag ser en poäng i Johannes dragning av bron i Södra Hamngatans sträckning. Den gatan kan förlängas söder om de stora byggnaderna på hisingssidan, rakt fram till Ramberget där jag tänker mig ett stort inglasat tropiskt badparadis mot bergets sydsida.
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Daniel Andersson skrev:

Jag ser en poäng i Johannes dragning av bron i Södra Hamngatans sträckning. Den gatan kan förlängas söder om de stora byggnaderna på hisingssidan, rakt fram till Ramberget där jag tänker mig ett stort inglasat tropiskt badparadis mot bergets sydsida.


Ha ha För badparadisets skull går jag gärna med på landningen på hisingssidan. Men låt den börja brevid kasinot så slipper vi skrota piren
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Vilken sida som nu vår kära stadsarkitekt föreslog att cykeltrafiken skulle gå längs (finns på Trafikistan om jag inte minns fel) ändrar jag mig till. Jag minns bara inte vilken sida det var.
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Johannes Westlund skrev:

Vilken sida som nu vår kära stadsarkitekt föreslog att cykeltrafiken skulle gå längs (finns på Trafikistan om jag inte minns fel) ändrar jag mig till. Jag minns bara inte vilken sida det var.


Jag hittade inte det men såg att han hade en idé om att vika norra hamngatan som g/c, med opera- och allélänk som förutsättning. Då känns det ju logiskt att bron blir en förlängning av det
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Hittade en bild i underlaget till backplanen

Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Erik Funck skrev:

Hittade en bild i underlaget till backplanen



Tja, den ser hyfsat trevlig ut. Svårt att uttala sig om hur väl den skulle fungera utan att se den från flera håll. Klart vackrare än många bilbroar i alla fall :P
Sida 2 av 5

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Förslag på Broförbindelser

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9594 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky