Gunnar Einarsson skrev:
Det finns saker som är viktiga för en stads identitet. Det behöver inte vara stora saker utan en mängd traditionella detaljer som tillsammans bildar ett sammanhang, den mytiska staden, som djupast sett är viktigare än den verkliga, och som det är avgörande för en planerare att kunna läsa. Stenpiren hör dit.
Stenpirens motsvarighet i Stockholm heter Nybroviken. Härifrån går alla skärgårdsbåtar. Hur vore det om denna plötsligt utplånades? Jämförelsen är förvisso inte helt rättvisande, men tillräcklig.
Att jag sedan skulle vara nimbyit är ju egentligen rent idiotiskt att påstå.
Nåväl, vad angår cykelframkomlighet i öst-västlig riktning så skulle den situationen förbättras avsevärt vid Östra Nordstan-ödemarkens, Gullbergsvass och Frihamnens omvandling till stad samt om något kunde göras åt E6 och Gullbergsmotet. Hisingsbron får ju heller inte bli en "planskild motorled" utan måste vara öppen för alla trafikslag.
P.S: Visst antar jag att man kan använda piren som brofundament, men då upphör den ju också att vara pir.
Jag medger att framkomligheten för cyklister skulle bli bättre med Frihamnen på plats, men den skulle fortfarande inte vara bra. Särskilt om inte cykelbron blir av. Visst kan en 13 meter bro över älven på pappret vara trafikintegrerad, men i verkligheten kommer GC vara en parentes på bron. Men det här handlar om mer än om cyklisters framkomlighet, som är nog så viktig. Det här handlar om att skapa en närhet (både mentalt och fysiskt) mellan Lindholmens teknikpark, som är ett utvecklingsnav, och innerstaden, som är ett annat nav.
Jag gjorde för skojs skull en mätning med hjälp av Google Earths linjal för en exempelsträcka från Brunnsparken till Lindholmen (Busshållplatsen utanför Chalmers campus och Teknikparken). Följande resultat:
Via nya bron: ca 3,5-4 km (beroende på hur vägnätet blir i anslutning till bron)
Via parallell cykelbro: ca 2,5 km
Via bro från piren: ca 2 km
Tidsmässigt blir det ungefär (använder 15 km/h som medelhastighet eftersom det är vad trafikverket tror på):
3.65 -> 15min
2.53 -> 11min
1.94 -> 8min
Total tidsvinst blir i exemplet alltså hela 7 minuter.
MEN
Som sagt är det större än så. Det stora är att det blir 8 minuter mellan innerstaden och Lindholmen. Det är revolutionerande. Plötsligt blir Hisingen alltmer tillgängligt och integrerat.