Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Förslag på Broförbindelser

Sida 5 av 5
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Johannes Westlund skrev:


De broar som i praktiken ser ut att vara förlängningar av motorvägsmot är också det. Detta för att det blir enklast. Man måste över Oscarsleden och då har man ju redan lite höjd, så varför åka ner till kajen igen?


Jag tänkte mest på om man redan var nere på kajen, t.ex. om vi hade stadsbebyggelse där. Men i vart fall för bilarna kan det ju fortsätta vara rimligt med bron som du ritat även med en oscarsboulevard. Även för cyklarna antar jag om bron nu ska vara 13m hög.

Johannes Westlund skrev:


Anledningen till att jag inte valde en bro Linnégatan/Götaverksgatan är att jag inte riktigt ser det stora behovet och för att undvika att helt undergräva alla möjligheter att bedriva Cityvarvet.


Ok, ja med cityvarvet kvar så är det ju rimligt. Den bron är kanske en av de senare i byggprioriteringen, om/när varvet flyttar ut I guess
John Johansson
129 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: Februari 2013
Johannes Westlund skrev:


Det är bättre med två korsningar i det här fallet därför att spårvägstrafiken då fördelar sig på de två länkarna så att det blir mera "fri" tid per korsning. Kvarnbron är sämre då all trafik kommer löpa över den istället för att fördela sig.


Jag förstår din poäng, men är inte övertygad om att så är fallet. Den genomsnittliga väntetiden borde vara samma oavsett antal korsningar trafiken är fördelad på. Detta förutsatt att det alltid ges tillfälle att korsa mellan två på varandra följande spårvagnspassager.

Johannes Westlund skrev:


Större delen av kritiken mot dagens cykelnät är att cykeltrafiken ständigt ska sicksacka runt allt annat. Det är i alla fall min uppfattning efter att ha varit aktiv i cykelbloggsfären.


Det har jag stor förståelse för. Tycker själv det är störande när jag cyklar. Men är det inte framförallt för att sicksackandet innebär extra svängar, längre väg, fler stopp, korsning med mer trafik, etc som folk stör sig på det? Är det inte i slutändan sådana kriterier som lösningar ska utvärderas efter?

Johannes Westlund skrev:


Det går väl att bredda något?


Antagligen, men jag antar att det blir dyrt om det innebär att kanalen måste smalnas av.

Johannes Westlund skrev:


Då borde samma effekt uppnås av att förlägga hållplatserna vid Gustav Adolfs torg istället? Alternativt får man väl bredda broarna in till parken och bredda perrongen någon meter.


Lösningen med Gustav Adolfs torg slog mig också när jag funderade. Kanske vore det den bättre lösningen om man tvunget skulle flytta till Norra Hamngatan. Det blir dock antagligen problem med de spårvagnslinjer som kommer på Östra Hamngatan och svänger mot Centralstationen. Nuvarande hållplats på Norra hamngatan hade fortfarande behövts för dem och det vore antagligen opraktiskt med två hållplatser efter varandra på Norra Hamngatan.

Bredda perrongen skulle även här innebära att smalna av kanalen vilket jag antar inte är billigt.

Johannes Westlund skrev:


Detta är en försvårande omständighet. Om det är för svårt och dyrt att säkra upp det så är det ett tillräckligt rimligt och tungt vägande skäl för att till och med jag ska inse nödvändigheten i att göra den onödiga twisten.


Jag kan väl också tillstå att spårvagnar på Norra Hamngatan och cyklar på Södra inte är helt otänkbart. Vill man tillräckligt mycket och är beredd att betala går det naturligtvis att hitta lösningar så att det funkar bra. Men som sagt skulle det antagligen kosta en hel del och jag är tveksam kring den egentliga nyttan. Tror i vilket fall att det finns många tänkbara projekt för att förbättra cykelvägarna i Göteborg vars finansiering borde prioriteras före detta.
John Johansson
129 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: Februari 2013
Gunnar Einarsson skrev:



Visst är det så. Och sedan tilltar 14 år av intensiva workshops för att planera en stadsdel vars kvarterssystem går att få fram i stora drag på några veckor.
Sjukt nog finns det i allt elände dock en ljus sida med att all stadsutveckling måste vänta i all evighet för att Västlänken kommer i vägen för allt. När tiden väl är mogen kanske den mentala låsningen vid nyfunkis inte gäller längre och Yimbys ideal med tomtbaserad stadsplaneläggning i slutna kvarter kanske har slagit igenom och ersatt nuvarande husiparkromantik och otympligt detaljstyrda "helhetstänkande".


Detta kanske borde bli en medveten strategi för YIMBY. Försöka fördröja alla de stora utbyggnadsprojekten (Södra Älvstranden, Frihamnen, Gullbergsvass, Ringön) tills rätt ideal hunnit slå igenom. En strategisk nimbyism för att i längden främja yimbyism.
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Sida 5 av 5

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Förslag på Broförbindelser

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9592 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky