Johannes Westlund skrev:
Det är bättre med två korsningar i det här fallet därför att spårvägstrafiken då fördelar sig på de två länkarna så att det blir mera "fri" tid per korsning. Kvarnbron är sämre då all trafik kommer löpa över den istället för att fördela sig.
Jag förstår din poäng, men är inte övertygad om att så är fallet. Den genomsnittliga väntetiden borde vara samma oavsett antal korsningar trafiken är fördelad på. Detta förutsatt att det alltid ges tillfälle att korsa mellan två på varandra följande spårvagnspassager.
Johannes Westlund skrev:
Större delen av kritiken mot dagens cykelnät är att cykeltrafiken ständigt ska sicksacka runt allt annat. Det är i alla fall min uppfattning efter att ha varit aktiv i cykelbloggsfären.
Det har jag stor förståelse för. Tycker själv det är störande när jag cyklar. Men är det inte framförallt för att sicksackandet innebär extra svängar, längre väg, fler stopp, korsning med mer trafik, etc som folk stör sig på det? Är det inte i slutändan sådana kriterier som lösningar ska utvärderas efter?
Johannes Westlund skrev:
Det går väl att bredda något?
Antagligen, men jag antar att det blir dyrt om det innebär att kanalen måste smalnas av.
Johannes Westlund skrev:
Då borde samma effekt uppnås av att förlägga hållplatserna vid Gustav Adolfs torg istället? Alternativt får man väl bredda broarna in till parken och bredda perrongen någon meter.
Lösningen med Gustav Adolfs torg slog mig också när jag funderade. Kanske vore det den bättre lösningen om man tvunget skulle flytta till Norra Hamngatan. Det blir dock antagligen problem med de spårvagnslinjer som kommer på Östra Hamngatan och svänger mot Centralstationen. Nuvarande hållplats på Norra hamngatan hade fortfarande behövts för dem och det vore antagligen opraktiskt med två hållplatser efter varandra på Norra Hamngatan.
Bredda perrongen skulle även här innebära att smalna av kanalen vilket jag antar inte är billigt.
Johannes Westlund skrev:
Detta är en försvårande omständighet. Om det är för svårt och dyrt att säkra upp det så är det ett tillräckligt rimligt och tungt vägande skäl för att till och med jag ska inse nödvändigheten i att göra den onödiga twisten.
Jag kan väl också tillstå att spårvagnar på Norra Hamngatan och cyklar på Södra inte är helt otänkbart. Vill man tillräckligt mycket och är beredd att betala går det naturligtvis att hitta lösningar så att det funkar bra. Men som sagt skulle det antagligen kosta en hel del och jag är tveksam kring den egentliga nyttan. Tror i vilket fall att det finns många tänkbara projekt för att förbättra cykelvägarna i Göteborg vars finansiering borde prioriteras före detta.