Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

250 nya hyresrätter i Hagsätra

Albin Törnberg
52 Inlägg
Tydligen ska exploateringskontoret spika byggandet av 250 nya hyresrätter i Hagsätra. Bygget ska sättas igång om tre år. Jag lyckas inte komma åt artikeln i SVD nu, men jag kan klistra in från googles cache:

"Det är allmännyttiga Svenska bostäder som kommer att anvisas mark i Hagsätra för att bygga 250 hyresrätter. Första spadtaget väntas tas om tre år. Enligt Petter Lindfors (m), ordförande i exploateringsnämnden, är det hög tid att Stockholms stad kommer igång med byggande av hyresrätter. Av de bostäder som hittills planerats under mandatperioden är tre fjärdedelar bostadsrätter.

– Vi kan vara självkritiska till att vi inte byggt mer hyresrätter, och som ny ordförande i exploateringsnämnden tycker jag att det är en viktig uppgift. Vi måste få fart på det nu. Vi vill ju att allmännyttan ska bygga på olika platser i staden, säger Petter Lindfors.

I Hagsätra har Svenska Bostäder redan ett stort bostadsbestånd, byggt på 60-talet. Den totala andelen hyresrätter i området är 70 procent i dag.

– Men det har inte byggts hyresrätter i Hagsätra under den senaste tioårsperioden. Vi tycker också att det är bra att Svenska Bostäder kan bygga vidare på den struktur som redan finns. Vi tror att det här kan bli ett lyft.

Den anvisade marken består till två tredjedelar av parkmark. Enligt exploateringskontorets förslag ska det kompenseras för, bland annat genom en satsning på det ekbestånd som finns i området. "

Kul, tycker jag som bor i Hagsätra. Är det någon som vet mer, typ var och vad man ska bygga? Punkthus, antar jag. Man vill ju inte förändra områdets karaktär...
Uffe S
1 Inlägg
Jag hittade lite mer information om byggandet.
Placeringen är tydligen mellan Åmmebergsgatan, Kilsmogatan och Lillhagsvägen.

Finns karta och satellitbild på sidan 3 & 4 i pdf-filen samt en utförandebeskrivning.

http://insyn.stockholm.se/exploatering/document/2..
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Albin Törnberg skrev:

Kul, tycker jag som bor i Hagsätra. Är det någon som vet mer, typ var och vad man ska bygga? Punkthus, antar jag. Man vill ju inte förändra områdets karaktär...

8 punkthus i yttre norra Hagsätra med dåliga kollektiva kommunikationer.

Men man kan väl i allafall ge dem cred för att dem endast planerat för 0,7 parkeringsplatser per lägenhet.
Albin Törnberg
52 Inlägg
Fet G_ skrev:

8 punkthus i yttre norra Hagsätra med dåliga kollektiva kommunikationer.

Men man kan väl i allafall ge dem cred för att dem endast planerat för 0,7 parkeringsplatser per lägenhet.

Kan man kalla det "yttre norra Hagsätra" verkligen?
Om det är på den plats jag tänker är det ju nära centrum. Jag bor alldeles intill och från mitt hus tar det två minuter att gå till centrum.

Om de bara kunde bygga normalt och inte några jävla punkthus!
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Albin Törnberg skrev:

Kan man kalla det "yttre norra Hagsätra" verkligen?
Om det är på den plats jag tänker är det ju nära centrum. Jag bor alldeles intill och från mitt hus tar det två minuter att gå till centrum.

Om de bara kunde bygga normalt och inte några jävla punkthus!

En eloge till p-normen, om de bara kunde sänka den till 0,5.
Men punkthus? Driver de med folket? Punkthus måste vara ett av de mest avskydda byggnadsformerna som finns.
Det finns punkthus i området så det räcker och de är inte vackra. Jag trodde att man hade gjort sin läxa.
Kommunikationerna därifrån är ganska dåliga, ja.
Anders LP
426 Inlägg
Albin, det finns gått om plats närmare stationen.

Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

Det finns punkthus i området så det räcker.

Och det är väl därför man bygger punkthus. Man vill bevara "områdets karaktär".
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Fet G_ skrev:

Albin, det finns gått om plats närmare stationen.

Och det är väl därför man bygger punkthus. Man vill bevara "områdets karaktär".

"bevara områdets karaktär" är också ett sådant där 'härligt' begrepp som man oftast använder sig av för att rättfärdiga dåligt framställda projekt.
Albin Törnberg
52 Inlägg

"bevara områdets karaktär" är också ett sådant där 'härligt' begrepp som man oftast använder sig av för att rättfärdiga dåligt framställda projekt.

Verkligen. Det har dessutom just färdigställts ett punkthus längst ner på skyllbergsgatan mot älvsjöbadet.

Där man nu ska bygga har vi ju en del ganska trevliga funkislåghus. Det vore nog bättre att hålla sig i den stilen i så fall, istället för punkthus.

Angående kommunikationer så hoppas vi ju på tvärbana syd.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Albin Törnberg skrev:

Verkligen. Det har dessutom just färdigställts ett punkthus längst ner på skyllbergsgatan mot älvsjöbadet.

Där man nu ska bygga har vi ju en del ganska trevliga funkislåghus. Det vore nog bättre att hålla sig i den stilen i så fall, istället för punkthus.

Angående kommunikationer så hoppas vi ju på tvärbana syd.

Ja, verkligen. Bättre att hålla stilen istället för punkthus. Terrängen där är rätt kuperad, annars hade man kunnat anlägga högre eller lägre punkthus på sidorna om de befintliga och på så sätt skapa kvartersstruktur, självklart med lokaler på bottenplanen.
Tvärbana Syd. Den jobbar jag och ett gäng till stenhårt med. Det är ett åtagande som man nästan från allra första början har jobbat hårt med inom YIMBY. Vi har också uttalat vårt stöd för det offentligt här på YIMBY och på andra ställen. Tvärbana Syd är realiserbart och vi stödjer det till 110%. Vi kommer inte att låta något eller någon komma i vägen för vårt stöd. Ingen eller inget. Det vore ren och skär sabotage, eller hur?
Det finns inga argument emot det och det är slutdiskuterat för länge sedan. Så är det!
Vi kommer att fortsätta med arbetet för Tvärbana Syd fram tills att vi får något besked från makthavarna.

Nu känner du till situationen.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Albin:
Lysande att du bor i det aktuella området! Kan inte du försöka samla upp lite fler närboende som redan nu kan ifrågasätta byggnadet av fler punkthus? Om man gör en vinkling åt hållet vad ni som boende tjänar på det, kontra vad ni kan tjäna på att man bygger stadsmässigt, så kan det bli en bra vinkel att jobba med. Är det mer sovstad, eller nytillförd urbanitet med restauranger, caféer och kvartersbutiker som borde byggas egentligen? Hur går punkthus ihop med Alvendals visioner om "promenadstaden"?
Naturligtvis skall YIMBY lämna in yttranden på detta, hoppas ni som bor där o har koll på området vill engagera er i ett sådant!

Kanske något resonemang kan hämtas från yttrandet om vision järva 2030?
http://www.yimby.se/2008/11/yimby-lamnar-in-yttra..

Senast ändrad 18 november 2008 16:11
Albin Törnberg
52 Inlägg
Anders:

Jo, det vore ju faktiskt bra. Jag vet att Carl-Johan Hall som skriver en del här bor i Hagsätra, men jag vet inte om han är medlem. Ska försöka kontakta honom. Känner inte många i hagis som jag kan snacka ihop mig med, men det kanske skulle gå att få ihop ett möte.

Jag engagerar mig gärna i ett yttrande, och känner verkligen att det är på sin plats. Hagsätra har faktiskt, med sin närhet till älvsjö (och eventuell framtida spårvägsstation) potential som stadsutvecklingsområde.
Profilbild
Anders Gardebring
3334 Inlägg
Carl-Johan Hall verkar inte ha något konto på yimby.se, men om du pekar mig i riktning på en kommentar han skrivit skall jag se om jag kan luska fram kontaktinfo.
52 Inlägg
Anders:

http://www.yimby.se/2008/11/fler-ungdomslagenheter-ut_649.html#c9782
Anders LP
426 Inlägg

Tvärbana Syd. Den jobbar jag och ett gäng till stenhårt med.
Intressant, vilka mer förutom du ingår i "gänget"?
Peter D
329 Inlägg

> Städer
250 nya hyresrätter i Hagsätra

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8654 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S

@yimbysthlm på Twitter