Gunnar Einarsson skrev:
Hansson, skulle vilja fråga om 10-minuterstrafiken på vissa linjer enbart gäller rusningstid eller dagen igenom?
Vidare verkar det inte helt självklart vilken rutt som skulle väljas för pendeltåg till "Frölunda Torg". Var skall järnvägen gå fram enligt dig? Jag kanske har en möjlig idé, men det skulle vara intressant att ta del av dina förslag.
Eller tänker du dig att rälsen efter att ha kommit ut ur Änggårdsbergen på ett ungefär skall följa den gamla Säröbanans sträckning och att det i så fall handlar om en hållplats för hela Järnbrott snarare än specifikt på Frölunda Torg?
Jag tänker mig att 10-minuterstrafiken gäller dagen igenom, möjligen utglesad mot sena kvällen. Kapacitet regleras genom att man plockar av vagnar. De behöver stadas och underhållas i vilket fall som. Lika bra att göra de under dagtid.
Exakt sträckning till Särö har jag inte funderat så mycket över. Allmän plan är att följa den gamla Säröbanan eller möjligen den väg som mer eller mindre går parallelt. Någon hävdade i en annan tråd att det redan fanns ett spårreservat. I så fall följer väl banan det.
Oavsett sträckning så tänker jag mig i alla fall en hållplats på Frölunda torg. Den placeras i omgående anslutning till befintliga spårvagns och busshållplatser. Detta för att möjliggöra snabba och effektiva byten mellan pendeltågen och lokaltrafiken. Det är mycket som återstår att utreda i detalj.