Nya GötaÄlvbron (GÄ-bron) verkar fortfarande vara en öppen fråga, inte minst höjden har debatterats rätt livligt. Det har funnits flera spår också här på olika Yimbytrådar.
Placeringen är väl däremot fastlagd från staden - i Stadstjänaregatans förlägning.
Alternativa placeringar har framförts till exempel från workshopen/projektet RiverCity, där något av lagen (kanske lag East) i sin skiss över Älvstaden ritade bron i Östra Hamngatans förlängning. Det är naturligtvis tilltalande.
Tittar man närmre på höjder och lutningar så framkommer några detaljer:
* S.k. segelfri höjd över vattnet.
* Brobanans höjd över markplan. ("fallhöjd")
* Brobanans höjd över vattennivån. ("totalhöjd")
* Höjdskillnad vattennivå-markplan. (~1.5 meter).
* Förslag till lutning som nämnts: 4%, dvs rampen kräver 25 meters längd för varje meter stigning.
(Väner)Sjöfarten har önskat segelfri höjd minst 13 meter.
Det skulle ge uppskattningsvis 12 meter höjdskillnad mellan brobana och markplan.
Rampen skulle då bli 300 meter.
Rampens placering kan väljas mer fritt, dvs hur långt in över älven som toppen av bron ska nås. Hela älvens bredd behöver inte ha full segelfri höjd. I nuvarande bro finns en rätt smal farled för de stora fartygen i mitten. Se t ex Eniro-karta.
Om vi till exempel väljer att full höjd ska nås 70 meter från älvkanten, då når rampen markplan precis innan Mårten Krakowgatan (Götatunnelns förlängning).
Rampens längd på landsidan blir då drygt 200 meter.
Jag tycker det kan vara ett rimligt minikrav att bron ska sluta/börja före korsningen med Mårten Krakow.
Men en kortare ramp är ju att föredra med tanke på tillgängligheten för cykel/gående, speciellt de som kommer längs älvstranden.
Ytterligare en faktor är barriärverkan från rampen. Om vi räknar barriären som den sträcka där rampen inte är passerbar varken över eller undertill (höjd 3 meter antaget för passage under bron), då blir barriären ~100 meter lång vid 4% lutning. Barriärens längd påverkas däremot inte av brons höjd, bara barriärens position i sidled. Dvs med lägre bro hamnar en lika lång barriär närmare älven (för samma lutning).
För illustrering:
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Jag kan inte låta bli att ta upp
Högbanan/Stadsbanan/Storkringen som diskuteras till och från här.
Genom att förlägga den "tunga" kollektivtrafiken på en separat älvförbindelse (högbro eller tunnel) skapas friare möjligheter för nya GÄ-bron; inte minst kan den göras lägre och tåla fler öppningar. Det har även framförts av debattörer i GP som Mark Isitt.
Där skulle man också kunna se en
Dubbeldeckar-bro; en lägre för bil, buss, gång/cykel och viss spårvägstrafik. Över denna en högbro för Stadsbana (som del av "Storkringen") och kanske även en bilbana som förlängning av en eventuell Bangårdsviadukt. Det skulle ge fördelar att den biltrafiken inte behöver gå ner i markplan och ta plats i form av på/avfarter, rondeller, etc. Det finns dubbeldeckarbroar i några städer i världen, kanske återkommer med en bra bild om det finns en snygg lösning på denna brotyp. Säg till om ni vet någon!
Ytterliggare en intressant komponent är särskild
Gång cykel-bro. Den kunde ha en fallhöjd av högst några meter, och givetvis vara smidigt öppningsbar. Den skulle kunna placeras vid Lilla Bommen, som fortsättning på Östra Hamngatan. Viking Green City föreslog en sådan bro. Det minskar rimligen kraven på låghet för GÄ-bron.
Om jag skulle välja ett par scenarior, givet sträckning längs stadstjänaregatan:
1)
GÄ-bro för bil, buss, gång/cykel och spårväg + särskild Gång/Cykelbro (+ möjligen högbro för tung k-trafik):
- Segelfri höjd 13 meter.
- Fallhöjd 13 meter.
- Lutning 4%.
- Ramplängd 300 meter, varav drygt 200 meter på landsidan (kan minskas genom att minska den "segelfria bredden"; skjuta rampen längre ut över älven).
- Möjligen: Ovanpå detta en högbro enligt beskrivning ovan.
- Gång/Cykelbro Lilla Bommen - Frihamnen.
2)
GÄ-bro för bil, buss, gång/cykel och spårväg + högbro för tung k-trafik:
- Segelfri höjd 6-8 meter.
- Fallhöjd 5-7 meter.
- Lutning 4%.
- Ramplängd 125 - 175 meter, varav 50-100 meter på landsidan. Här hamnar rampens barriär ut mot älvkanten. Lösning är att öka den "segelfria bredden" och på så vis flytta rampen längre in på landsidan, förslagsvis 150 meter. Notera att detta bara ger ca 50 meter kortare ramp på landsidan jämfört med vid en segelfri höjd av 13 meter.
- Ovanpå detta en högbro enligt beskrivning ovan.
Min slutsats, lite tillspetsat: Om en "mellanhög" bro väljs (nånstans 10-13 meter segelfritt),
då SKA vi ha en gång/cykelbro vid Lilla Bommen!
Senast ändrad 27 januari 2013 19:44