Hans Jörgensen skrev:
Gunnar, bra att du fick med en liten stadsplan där, speciellt att du däckat över Götaleden. Den skulle väl gå alldeles utmärkt att däcka över redan idag då lutningen mot markplan inte
börjar förrän 300 meter efter tunnelmynningen.
Absolut. Det gäller nu bara för SBK att uppnå samma insikt. Huvudnedfarten till tunneln i min skiss är dessutom förkortad och backen något brantare än idag, allt för att tunnelmynningen inte skall breda ut sig över onödigt stora ytor.
Av/påfartsramperna är förstås ett krux. Kanske kan de flyttas lite österut.
Bra att du tar upp av- och påfartsfrågan till Götatunneln. Lite österut hamnar vi mitt i Gullbergsvass blivande kvarterstad så det förbättrar i princip inte placeringen av sådana jämfört med brofästesnära lokaliseringar.
Framförallt är det som jag ser det på- och avfartsanslutningar mellan tunnel och bro som är det centrala i frågan. Den som vill upp eller ner i tunneln från Gullbergsvass kan ju enligt min skiss använda någon av tvärgatorna till Mårten Krakowgatan, föreslagsvis den breda Trollhättegatan. Vidare kan den som vill in på boulevarden från centrum österut, alternativt av från boulvarden mot centrum västerut innan tunneln tar vid, använda tunnelmynningens enkelriktade sidokörfält som sträcker sig ungefär en kvarterslängd utmed Mårten Krakowgatan i höjd med Bergslagens station.
Kruxfrågan gäller som sagt istället kontakten bro-tunnel. På min skiss finns bara en sidouppfart från tunneln (till Nils Ericsonsgatan) som via Bergslagsgatan och cirkulationsplatsen för upp på bron. Någon separat avfart från bron som leder ner i tunneln finns inte. I detta fall skulle en bilist tvingas ner från bron på cirkulationsplatsen, svänga åt öster på Bergslagsgatan, åt norr på någon av tvärgatorna (förslagsvis Trollhättegatan) och till sist åt väster ut på Mårten Krakow och ner i tunneln.
En lösning vore att placera en serpentinnedfart (rondellnedfart) väster om bron, norr om Mårten Krakow och mellan Stadstjänaregatan och Surtegatan, som tog biltrafik ner ifrån bron och upp på Mårten Krakowgatan västerut. Någonstans längs denna sträcka av Mårten Krakow, mellan Surtegatan och Kanaltorget (Lilla Bommens hamn), skulle en enkelriktad sidonedfart kunna leda ner under jord till tunnelns huvudlopp. En sådan lösning skulle dock kosta ett kvarter för att ge plats åt rondellnedfarten.
Å andra sidan kan det möjligen ifrågasättas hur viktig en direktnedfart Göta Älvbron-Götatunneln egentligen är. De flesta som tar Göta Älvbron in till stan skall nog någonstans centralt. Bilister från Hisingen som avser att åka genom Götatunneln från öster mot väster kan ju lika gärna ta vägen via Tingstadstunneln och Mårten Krakowgatan.
Det skulle ha varit roligt att läsa Kreutz eller motsvarande proffs utlåtande om det här. Under tiden lägger jag upp en fullständig variant av min skiss, inklusive svängbro Lilla Bommen-Bananpiren för GC-bana. Hade glömt att rita in en del kvartersdetaljer och liknande på den "farledsnormaliserade" brobilden.
Som synes har jag placerat svängbron på exakt samma ställe som den gamla Hisingsbron (riven 1969). Skälet till detta var främst att jag förmodar att fartyg vill ha en så lång sträcka som möjligt att "ställa in sig på" för att hamna rätt i farleden på den Nya Götaälvbron, även om svängbron naturligtvis skall byggas så att det är raka spåret. Alternativa placeringar, såsom exempelvis Cullbergs på andra sidan Lilla Bommen, är förstås tänkbara.
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Men angående bron då. Jag tror det är vettigt att den landar norr om leden, oavsett om leden däckas över eller inte.
Dels därför att förenkla biltrafiken som ska upp på bron från kvartersgatorna, inte minst på Holmen.
Dels för att de cyklister och gående som rör sig längs eller nära älven och ska svänga över till Hisingen inte ska behöva en omständig omväg söderut för att komma upp på bron. Det gäller väl främst cyklister, men även gående längs exempelvis en strandpromenad får betydligt mer trappor att gå i innan de är uppe på bron.
Med 12 meters segelfri höjd hamnar brons uppfart precis norr om Götaleden med 4% lutning. Med 5% kanske bron blir någon meter högre, alternativt kan börja något närmare älven. Men jag tycker nog stan har hittat en rimlig nivå med "mellanhög" bro. Det skulle alternativt kunna innebära så lite som 10 meter segelfritt (11 meter höjd från landsidan), det skulle i så fall vara lite bättre för cyklister och gående medan några fler båttyper skulle få öppningar. Har ingen klar uppfattning om precis vilken höjd som är optimal.
Jag tycker att vi tillsammans borde försöka ta fram tre scenarier för dels en 12-metersbro, en 20-metersbro (som ovan) samt en fast 30-40 metersbro med början på Polhemsplatsen eller motsvarande. Staden beslutade att skrota det sista alternativet, men jag skulle hellre ha bortprioriterat den lågbro som utreddes istället.
Du har rätt om biltrafiken från närområdet och förenklade broanslutningar åt väster och öster. Däremot anser nog jag att hög segelfri höjd, med så få stopp för bil-/kollektivtrafiken som möjligt är den enskilt viktigaste faktorn, för att nu inte tala om att begränsa öppningarna för Vänerfrakten - vilket kan ses som en ren goodwill-bonus i sammanhanget för den som vill. I det fallet borde man nog inte välja en lägre bro än i dag som ett benchmark. Men som sagt, en mellanbro har även den sina väsentliga fördelar över en högre variant.
Däremot vet jag inte om det är så viktigt med gång-/cykeltrafiken och exempelvis trappor från Gullbergskajen, även om förmåga att ta sig över bron till fots eller på cykel givetvis skall kvarstå. En svängbro från Operan/Lilla Bommen till Bananpiren fixar ju älvpassagen för fotgängare och cyklister och om Brooklyn- och Manhattan Bridge klarar sig utan promenadtrappor från South Street så kanske den nya Göta Älvbron gör det också.
Sen ytterligare en hake (?) i det här området. :::Trumvirvel::: Västlänken (dragning Haga).
Om nu västlänken ska grävas i schakt strax söder om Götaleden, då skulle den högre varianten av Hisingsbron inte kunna byggas förrän efter västlänkens färdigställande på den sträckan.
Frågan är hur det blir även med en mellanhög Hisingsbro. Hur ska anslutande vägar och spårväg kunna byggas när västlänksbygget några år senare ska korsa dessa?
Japp, och en läskig hake är det också! Det du pekar på är ju av helt avgörande betydelse för brobygget! Ja, skall vi räkna med Västlänken så får vi nog börja med att bestämma oss för en mellanhög bro och inget annat. Här som i så många andra avseenden lägger Västlänken sig i och bestämmer ramarna för arbetet. Å andra sidan finns ju alltid möjligheten att bortse från Västlänken helt och hållet och istället presentera ett scenario där denna på grund av kanske oförutsedda ekonomiska begränsningar, förseningar av andra projekt och negativt cost/benefit-utfall stoppas i någorlunda tid och aldrig blir av. Min skiss utgår ju som sagt från ett framtida Förstärkningsalternativ istället.
Senast ändrad 27 januari 2013 19:44