Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Nya GötaÄlv-bron. Högt och lågt

Sida 17 av 17
John Johansson
129 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: Februari 2013
Signatur: Hansson skrev:

Jag var på Älvrummet och tog lite bilder på modellen av Hisingsbron. Fokus var på ramperna.

Bilramperna är klart brantare medans spårvägen mest påminner om en högbana. Vid en högre bro så är det väl rimligt att bilrampen börjar söder om Götaleden istället för norr om den som på bilden.


Som jag har förstått det så måste marken höjas norr om Götaleden för att bron ska klara landa där. Alltså når inte den här bron heller ner till dagens marknivå förrän på södersidan av leden. Med en 6,5 meter högre bro blir landningen ungefär där Västlänkens station planeras. Dessutom blir det svårare att få till kollektivtrafikrampen med tanke på att den inte kan svänga av förrän den separerats tillräckligt i höjdled. Antingen måste kollektivrampen gå 6,5 meter högre upp eller så måste man få till en helt annan geometri.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
John Johansson skrev:

Som jag har förstått det så måste marken höjas norr om Götaleden för att bron ska klara landa där. Alltså når inte den här bron heller ner till dagens marknivå förrän på södersidan av leden. Med en 6,5 meter högre bro blir landningen ungefär där Västlänkens station planeras. Dessutom blir det svårare att få till kollektivtrafikrampen med tanke på att den inte kan svänga av förrän den separerats tillräckligt i höjdled. Antingen måste kollektivrampen gå 6,5 meter högre upp eller så måste man få till en helt annan geometri.


Rampen för kollektivtrafik/spårväg är redan separerad från bilrampen. Det är den rampen som syns mitt i bilden nedan. Den har ingen märkvärdig lutning enligt modellen. Den börjar på samma ställen som idag och ansluter till en bro som ligger ett kvarter österut. Det ger en mindre lutning än vad man har idag.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Bilrampen syns i bakgrunden i höger kant av bilden där bron har svängt ner mot älven. Ja, den kommer att behöva landa söder om Götaleden. En stor del av rampen hamnar över Götaleden. När den väl kommit över så är mark under rampen tillgänglig för annan användning, parkering och affärer kanske?
John Johansson
129 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: Februari 2013
Signatur: Hansson skrev:

Rampen för kollektivtrafik/spårväg är redan separerad från bilrampen. Det är den rampen som syns mitt i bilden nedan. Den har ingen märkvärdig lutning enligt modellen. Den börjar på samma ställen som idag och ansluter till en bro som ligger ett kvarter österut. Det ger en mindre lutning än vad man har idag.

Bilrampen syns i bakgrunden i höger kant av bilden där bron har svängt ner mot älven. Ja, den kommer att behöva landa söder om Götaleden. En stor del av rampen hamnar över Götaleden. När den väl kommit över så är mark under rampen tillgänglig för annan användning, parkering och affärer kanske?


Du missar både mina poänger:
1. Redan med den lägre brohöjden kommer bilrampen nå dagens marknivå söder om leden. Med en 19.5 m hög bro så blir det ännu längre söderut vilket kan innebära en konflikt med Västlänksstationen.
2. Betänk punkten där spårvägsrampen viker av i en annan riktning än bilrampen. För att kunna göra det måste den ha en viss höjdseparation från bilrampen för att bilar/bussar/lastbilar ska kunna komma under. Om bron höjs med 6.5 m så måste antingen spårvägsrampen vika av 6.5 m högre upp eller betydligt längre söderut. Båda alternativen kan innebära problem för spårvägsrampen.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
John Johansson skrev:

Du missar både mina poänger:
1. Redan med den lägre brohöjden kommer bilrampen nå dagens marknivå söder om leden. Med en 19.5 m hög bro så blir det ännu längre söderut vilket kan innebära en konflikt med Västlänksstationen.
2. Betänk punkten där spårvägsrampen viker av i en annan riktning än bilrampen. För att kunna göra det måste den ha en viss höjdseparation från bilrampen för att bilar/bussar/lastbilar ska kunna komma under. Om bron höjs med 6.5 m så måste antingen spårvägsrampen vika av 6.5 m högre upp eller betydligt längre söderut. Båda alternativen kan innebära problem för spårvägsrampen.


1. Nej, jag har hela tiden skrivit att en högre bro landar söder om leden. En konflikt med Västlänken/Centralen är inte acceptabel, så d¨å får det lösas så att den inte landar på den. Knappast ett olösbart problem. Det är gott om plats.
2. Spårvägsrampen är så väl tilltagen i sträckning att det inte är något som helst problem. Den har en väldigt diagonal sträckning mot älven. Minskar man på den vinkeln så får man gott om plats för att inte få konflikt med bilrampen till bron.


Det finns inga oöverstigliga problem med detta. Det fungerar redan idag och går att lösa med Hisingsbron också. Det är faktiskt lättare i och med att de skiljer på ramper för spårvagn och bil. Då kan de ha lutningar på ramperna som passar respektive trafikslag.
John Johansson
129 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: Februari 2013
Signatur: Hansson skrev:

1. Nej, jag har hela tiden skrivit att en högre bro landar söder om leden. En konflikt med Västlänken/Centralen är inte acceptabel, så d¨å får det lösas så att den inte landar på den. Knappast ett olösbart problem. Det är gott om plats.
2. Spårvägsrampen är så väl tilltagen i sträckning att det inte är något som helst problem. Den har en väldigt diagonal sträckning mot älven. Minskar man på den vinkeln så får man gott om plats för att inte få konflikt med bilrampen till bron.


Det finns inga oöverstigliga problem med detta. Det fungerar redan idag och går att lösa med Hisingsbron också. Det är faktiskt lättare i och med att de skiljer på ramper för spårvagn och bil. Då kan de ha lutningar på ramperna som passar respektive trafikslag.


1. Jo, fast min invändning var mot att du först skrev att den låga bron landade norr om leden och därmed antydde att hela sträckan över leden fanns att ta av vid en höjning. Det här är inte ett olösbart problem. Men det kommer innebära att mer yta går åt till trafikapparat och mindre blir över till stad. Detta i ett läge där det redan är tveksamt om det kommer gå att få till en trivsam stadsmiljö.
2. Jag förstår ärligt talat inte alls vad du skriver här eller på vilket sätt det skulle vara ett svar på min invändning. Vad menar du t.ex. med "väl tilltagen i sträckning" och "väldigt diagonal sträckning mot älven"?

Jag håller med dig om att detta inte är oöverstigliga problem rent trafikalt. Naturligtvis går det att få till en lösning som fungerar likvärdigt med idag. Men själva poängen är ju att vi av stadsbyggnadsskäl vill ha något helt annat än det vi har idag. Det finns anledning redan med nuvarande planer att oroa sig för att hela området kommer upplevas som en stor trafiklösning. En beslut om en högre bro skulle förstärka den bilden.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: April 2012
Signatur: Hansson skrev:

Nya Hisingsbron prövas av Ark och Miljööverdomstolen.


http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2579815-nya-hi..


Japp, och Sjöfartsverket fick inte prövningstillstånd med sin överklagan. 8 av 23 överklaganden fick prövningstillstånd. Göteborgs kommun får fortsatt tillstånd för arbeten under prövotiden. Vi kommer allt närmare ett ok för genomförandet av bron.
__________________
Do your neighbour clones approve?
John Johansson
129 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: Februari 2013
Något utförligare info ges här:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?program..

Är det någon som har nån koll på vad specifikt som skiljer kommunernas överklaganden från de andra instansernas.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
John Johansson skrev:

Något utförligare info ges här:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?program..

Är det någon som har nån koll på vad specifikt som skiljer kommunernas överklaganden från de andra instansernas.


Försökte hitta men lyckades inte. Alla hatt dock klagat på höjden. Utöver det så finns det säkert skillnader. Att projekteringen får fortsätta innebär inte automatiskt att den får lov att byggas.
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: April 2012
Signatur: Hansson skrev:

John Johansson skrev:

Något utförligare info ges här:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?program..

Är det någon som har nån koll på vad specifikt som skiljer kommunernas överklaganden från de andra instansernas.


Försökte hitta men lyckades inte. Alla hatt dock klagat på höjden. Utöver det så finns det säkert skillnader. Att projekteringen får fortsätta innebär inte automatiskt att den får lov att byggas.


Det var någon i facebookgruppen som sa att kommunerna kanske överklagat med hänvisning till mellankommunala intressen enligt PBL, till skillnad från de andra som åberopat miljöbalken och riksintresse. Men det var bara en gissning.
__________________
Do your neighbour clones approve?
John Johansson
129 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: Februari 2013
Patrik Andersson skrev:


Det var någon i facebookgruppen som sa att kommunerna kanske överklagat med hänvisning till mellankommunala intressen enligt PBL, till skillnad från de andra som åberopat miljöbalken och riksintresse. Men det var bara en gissning.


Det låter ju faktiskt ganska rimligt.
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Ulf Kamne, Fastighetsägarna m.fl tar i dagens GP upp idén med ny kanal från Vänern till Uddevalla. 3 mil kanal kostnadsberäknad till 11 miljarder.

http:​/​/​www.​gp.​se/​nyheter/​debatt/​1.​280​1765-​ny-​kanal-​fra.​.​
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Risken för jordskred är stor i Göta älvdalen. Det kommer att kosta mellan fem och sex miljarder kronor att åtgärda de mest utsatta områdena.
Börja arbeta med älven, anpassa för dagens och kommande situation och gör det i ett brett sammanhang genom en delegation, sammanfattar Bo Lind, tillförordnad generaldirektör på SGI.
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
November månad har bjudit på rejäla oväder. Mest känd är kanske allhelgonaorkanen som inträffade den 1 november 1969. Den åstadkom stor förödelse i mellersta och östra Svealand, i Östergötland och på Gotland och skördade sex dödsoffer. Den högsta vindhastigheten som uppmättes var 36 m/s på Örskär vid Upplandskusten.

Ett annat känt oväder är snöstormen 17 november 1995. Ett för årstiden ovanligt djupt lågtryck drog in över Sydsverige med snöfall och kraftiga vindar.

Årsmedelnederbörden i Sverige beräknas öka med 20% fram till nästa sekelskifte
Sida 17 av 17

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Nya GötaÄlv-bron. Högt och lågt

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky