Mikael Bigert skrev:
Väl skrivet, Johannes.
För info:
Kan ingen vänlig själ redovisa antalet öppningar per dag ( kl 6-21 ) som funktion av brohöjd, tack.
Vad jag har lite svårt att förstå är varför just en mellanlåg GÄ-bro är en katastrof för sjöfarten medan två Marieholmsbroar på cirka 6 meter verkar vara helt OK, liksom övriga broar t ex den i Trollhättan.
För mig tycks också en 13 meters bro vara en OK kompromiss. Det viktiga tycker jag är :
1. Att det börjar byggas.
2. Att bron inkluderar planskild spårtrafik.
3. Att en gång/cykelbro byggs parallellt, t ex Operan över till Frihamnen.
gla midsommar
Mikael
Ja, lösningen är inte svårare än så, fast med modifiering på punkt 2 (se nedan).
Läser man Vänersjöfartens argument så framkommer att de i första hand är oroliga för Göteborgs kollektivtrafik, och inte antalet broöppningar i sig. Det är iallafall så de skrivit i alla debattinlägg i GP.
K-trafiken, tänker främst spårväg nu, löses genom en separat älvförbindelse som inte störs av öppningar, dvs antingen tunnel eller högbro ~25-30 meter.
Det skulle vara en perfekt - och viktig - pusselbit i en göteborgsk metro/stadsbana/planskild storkring.
Då blir en bro för övrig trafik (bil, lastbil, buss, gång, cykel) i intervallet 10-13 meters höjd bra.
Lite märkligt att inte fler av "våra" politiker/bestämmande har satt stämt i bäcken mer i den här frågan.
Senast ändrad 19 juni 2012 17:22