Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Nya GötaÄlv-bron. Högt och lågt

Sida 4 av 17
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Johannes Åsberg skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Johannes Åsberg skrev:



Här har du trafikschemat för Marieholmsbron:



Vad gäller trafikeringen av Göta Älv-bron så är den väl inte så intensiv kl 4 på morgonen?


Fantastiskt. Hela 13 tåg som allra mest under 1 timma. Imponerande. Eller inte. Fortfarande inte om man dubblerar med hänsyn till att det blir dubbelspår. Det tar väl mindre än en minut innan 30 fordon har passerat på öta älv bron.

VSB.

Jo, ett avbrott i tågtrafiken på 10-15 minuter är försumbart, jämfört med broöppning av Göta älvbron.


Det är ganska långa tåg... Alldeles oavsett så framhåller Banverkets trafikanalys just de slumpmässiga avbrotten på Hamnbanan pga Vänersjöfarten som det stora problemet.

Jag har inga siffror på trafikflödet över Göta Älvbron uppdelat på dygnets timmar så jag kan inte säga att du har fel i ditt antagande om en tät kollektivtrafik på bron mellan 02-04. Men har du siffror så tittar jag gärna på det. Enligt brovakterna tar en öppning 7-8 min som helhet. Jag har svårt att se att detta skulle vara ett problem kl 3 på natten. Men jag kan som sagt ha fel.


Mitt i natten är det säkert inte så många och avbrott då får minimala konsekvenser. Problemet är att det inte går att begränsa öppnandet till bara då.

Räkna istället med att det kan krävas en öppning varje timma på dygnet. Det kansek inte blir varje timma, men det blir inte mycket roligare för det. Det gäller vid en hög bro. Vid en lågbro så blir det garanterat varje timma som den måste öppnas. Att förlänga Älvsnabben till Ringön och Gullbergsstrand går inte heller med en lågbro.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Signatur: Hansson skrev:

Johannes Åsberg skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Johannes Åsberg skrev:



Här har du trafikschemat för Marieholmsbron:



Vad gäller trafikeringen av Göta Älv-bron så är den väl inte så intensiv kl 4 på morgonen?


Fantastiskt. Hela 13 tåg som allra mest under 1 timma. Imponerande. Eller inte. Fortfarande inte om man dubblerar med hänsyn till att det blir dubbelspår. Det tar väl mindre än en minut innan 30 fordon har passerat på öta älv bron.

VSB.

Jo, ett avbrott i tågtrafiken på 10-15 minuter är försumbart, jämfört med broöppning av Göta älvbron.


Det är ganska långa tåg... Alldeles oavsett så framhåller Banverkets trafikanalys just de slumpmässiga avbrotten på Hamnbanan pga Vänersjöfarten som det stora problemet.

Jag har inga siffror på trafikflödet över Göta Älvbron uppdelat på dygnets timmar så jag kan inte säga att du har fel i ditt antagande om en tät kollektivtrafik på bron mellan 02-04. Men har du siffror så tittar jag gärna på det. Enligt brovakterna tar en öppning 7-8 min som helhet. Jag har svårt att se att detta skulle vara ett problem kl 3 på natten. Men jag kan som sagt ha fel.


Mitt i natten är det säkert inte så många och avbrott då får minimala konsekvenser. Problemet är att det inte går att begränsa öppnandet till bara då.

Räkna istället med att det kan krävas en öppning varje timma på dygnet. Det kansek inte blir varje timma, men det blir inte mycket roligare för det. Det gäller vid en hög bro. Vid en lågbro så blir det garanterat varje timma som den måste öppnas. Att förlänga Älvsnabben till Ringön och Gullbergsstrand går inte heller med en lågbro.


Däför behövs det fler broar över älven. Det här är en grovt tillyxad bild på förbindelser som kan göras.

Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Signatur: Hansson skrev:

Johannes Åsberg skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Johannes Åsberg skrev:



Här har du trafikschemat för Marieholmsbron:



Vad gäller trafikeringen av Göta Älv-bron så är den väl inte så intensiv kl 4 på morgonen?


Fantastiskt. Hela 13 tåg som allra mest under 1 timma. Imponerande. Eller inte. Fortfarande inte om man dubblerar med hänsyn till att det blir dubbelspår. Det tar väl mindre än en minut innan 30 fordon har passerat på öta älv bron.

VSB.

Jo, ett avbrott i tågtrafiken på 10-15 minuter är försumbart, jämfört med broöppning av Göta älvbron.


Det är ganska långa tåg... Alldeles oavsett så framhåller Banverkets trafikanalys just de slumpmässiga avbrotten på Hamnbanan pga Vänersjöfarten som det stora problemet.

Jag har inga siffror på trafikflödet över Göta Älvbron uppdelat på dygnets timmar så jag kan inte säga att du har fel i ditt antagande om en tät kollektivtrafik på bron mellan 02-04. Men har du siffror så tittar jag gärna på det. Enligt brovakterna tar en öppning 7-8 min som helhet. Jag har svårt att se att detta skulle vara ett problem kl 3 på natten. Men jag kan som sagt ha fel.


Mitt i natten är det säkert inte så många och avbrott då får minimala konsekvenser. Problemet är att det inte går att begränsa öppnandet till bara då.

Räkna istället med att det kan krävas en öppning varje timma på dygnet. Det kansek inte blir varje timma, men det blir inte mycket roligare för det. Det gäller vid en hög bro. Vid en lågbro så blir det garanterat varje timma som den måste öppnas. Att förlänga Älvsnabben till Ringön och Gullbergsstrand går inte heller med en lågbro.


Räkna med att det inte blir öppning varje timma.
Men visst behöver vi fler älvförbindelser så att inte hela k-trafiken till Hisingen (i princip) går på ett ställe. Det är extremt osmart att göra k-trafiken så sårbar. Vi behöver många låga broar (och gärna någon k-trafiktunnel också). Där håller jag helt med dig.
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Argumentet för låg (5-8 m) eller mellanhög (10-13 m) bro verkar mycket hänga på om älvtrafiken med fördel kan organiseras som konvojtrafik mitt i nattten, "som i St Petersburg".

Vad jag skulle vilja veta är hur man motiverade en 19,5 meter hög bro på 30-talet. Hade det inte varit bättre med en massa lågbroar även då?

Hade det inte varit för specialmotiveringar i stil med konvojtrafik så hade jag tveklöst varit för en minst 20 meter hög bro jag också. I dagens GP står det exempelvis att en 13 meters bro hotar att bli en kompromiss som gör ingen glad.
Vi vet dock ganska lite om vad som kommer att krävas i framtiden, förutom att oljan kommer att bli dyrare och sjöfarten då mycket väl kan komma att åter bli konkurrenskraftig framför långtradare, och i så fall är det nog bättre med en viss segelfri redundans än en bro som är på tok för låg. Göteborg är ändå Sveriges viktigaste hamnstad och Göta Älv är trots allt inte Fyrisån. (Ursäkta, Johannes! )
Senast ändrad 20 juni 2012 11:53
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
gunnar: Då hade man ju Hisingsbron fortfarande (fram till 67).

Just med tanke på vår hållbara framtid så är det viktigt att Hamnbanan fungerar - det är trots allt ca 5 ggr mer gods som går där jämfört med sjöfarten och trafiken ökar hela tiden. Så konvojkörning är oundvikligt.

Får vi fler låga broar så kan också broöppningarna bli fler eftersom vi kan sprida ut k-trafiken på fler ställen. På det viset slipper vi hälla ut en massa asfaltsspaghetti vid brofästena också.

Men jag ser gärna en (eller flera) k-trafiktunnlar också. Då blir det ännu lättare att bygga fler lågbroar.

EDIT: Och vad gäller Fyrisån så är den underskattad, jag har tom hört talas om att man kan köra undervattensbåt där... ;)
__________________
A house is not only a machine for living in

Senast ändrad 20 juni 2012 12:31
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Johannes Åsberg skrev:

Just med tanke på vår hållbara framtid så är det viktigt att Hamnbanan fungerar - det är trots allt ca 5 ggr mer gods som går där jämfört med sjöfarten och trafiken ökar hela tiden. Så konvojkörning är oundvikligt.


Det är ganska svårt att argumentera mot detta. Får se om någon anmäler sig. Återstår tillgängligheten till Ringön och övriga kajer bortom Lilla Bommen. Det grymtas ju en del om att de flesta segelbåtar exempelvis har master som går långt över 13 meter. Dessa och andra mindre fartyg som kan behöva vara på älven vill man ju gärna slippa tvinga in i ett strikt konvojprogram kl 4:00 på morgonen.

På det viset slipper vi hälla ut en massa asfaltsspaghetti vid brofästena också.


Efter att ha sett över situationen så har jag kommit fram till att detta rätt mycket tycks vara en fråga om vilja. En 20-metersbro för inte nödvändigtvis med sig så mycket mer trafiktrassel än en 13-metersbro och inte ens en 40 meters jätte behöver nog egentligen ställa till med avsevärt mer ofog än en bangårdsviadukt. Fast det är klart, känner man till trafikplaneringskulturen i Sveriges Detroit så kanske man har anledning att rygga lite i förväg.

För det är väl ingen som ogillar höga broar i sig?
http://www.flickr.com/photos/usnationalarchives/3888292414/lightbox/
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Gunnar Einarsson skrev:


För det är väl ingen som ogillar höga broar i sig?


Bortsett från de som ska över dem av egen kraft...
__________________
A house is not only a machine for living in

Senast ändrad 20 juni 2012 12:41
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Johannes Åsberg skrev:

EDIT: Och vad gäller Fyrisån så är den underskattad, jag har tom hört talas om att man kan köra undervattensbåt där... ;)


Fyrisån är den absolut coolaste lokaliteten för forsränning i riket. För att nu inte tala om dess många varierande och tjusiga broar. Nej hjälp, nu blir jag nostalgisk.
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Ort: Göteborg (Kommendantsängen), Gick med: April 2010
Johannes Åsberg skrev:



Bortsett från de som ska över dem av egen kraft...


Jo, men för dem kan vi väl fixa en snabb svängbro över till Bananpiren. Gör ju knappast cyklister, fotgängare och hästekipage så mycket om de måste invänta en fartygspassage i tid och otid.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Gunnar Einarsson skrev:



Fyrisån är den absolut coolaste lokaliteten för forsränning i riket. För att nu inte tala om dess många varierande och tjusiga broar. Nej hjälp, nu blir jag nostalgisk.


http://www.youtube.com/watch?v=IhS0T0010w0
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Gunnar Einarsson skrev:



Jo, men för dem kan vi väl fixa en snabb svängbro över till Bananpiren. Gör ju knappast cyklister, fotgängare och hästekipage så mycket om de måste invänta en fartygspassage i tid och otid.


Det verkar ju vara på gång...
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Erik Funck skrev:



En framtida tunnel/högbro för k-trafiken känns som en god (given?) investering. Nu kommer ju förstås bro med k-trafik på 13m att klubbas om en vecka så det är väl inte så mycket att hetsa upp sig kring. Men intressant hade varit att planera/fundera kring tunnel/högbro nu, det är ju mycket hinder i vägen. Om det bara byggs en separat lösning för framtida storkring så blir det ju en rätt robust lösning även när Vänerbåtarna dansar rumba genom älven hela natten. Det kan kompletteras med ca 7 extra lågbroar som "gör vågen" närsom Hansson o "livet på älven" vill segla emellan. Smakar det så kostar det men bra blir det. Ja tack!



De har tagit beslut om 13 meter nu. Men det krävs baar en underbyggd överklagan från sjöfartsintressen för att välta det beslutet. Då får nytt beslut och utförande om 18meter tas. Man förlorar tid på att krångla på det viset. Tid har vi ont om. Det kan bli så att Göta älvbron måste stängas av för trafik, om man inte blir klar i tid.

Projektledaren för nya Göta älvbron är orolig. Artikel i dagens GP, inte på nätet.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
[QUOTE=Johannes Åsberg]
Signatur: Hansson skrev:

Johannes Åsberg skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Johannes Åsberg skrev:



Här har du trafikschemat för Marieholmsbron:



Vad gäller trafikeringen av Göta Älv-bron så är den väl inte så intensiv kl 4 på morgonen?


Fantastiskt. Hela 13 tåg som allra mest under 1 timma. Imponerande. Eller inte. Fortfarande inte om man dubblerar med hänsyn till att det blir dubbelspår. Det tar väl mindre än en minut innan 30 fordon har passerat på öta älv bron.

VSB.

Jo, ett avbrott i tågtrafiken på 10-15 minuter är försumbart, jämfört med broöppning av Göta älvbron.


Det är ganska långa tåg... Alldeles oavsett så framhåller Banverkets trafikanalys just de slumpmässiga avbrotten på Hamnbanan pga Vänersjöfarten som det stora problemet.

Jag har inga siffror på trafikflödet över Göta Älvbron uppdelat på dygnets timmar så jag kan inte säga att du har fel i ditt antagande om en tät kollektivtrafik på bron mellan 02-04. Men har du siffror så tittar jag gärna på det. Enligt brovakterna tar en öppning 7-8 min som helhet. Jag har svårt att se att detta skulle vara ett problem kl 3 på natten. Men jag kan som sagt ha fel.


Mitt i natten är det säkert inte så många och avbrott då får minimala konsekvenser. Problemet är att det inte går att begränsa öppnandet till bara då.

Räkna istället med att det kan krävas en öppning varje timma på dygnet. Det kansek inte blir varje timma, men det blir inte mycket roligare för det. Det gäller vid en hög bro. Vid en lågbro så blir det garanterat varje timma som den måste öppnas. Att förlänga Älvsnabben till Ringön och Gullbergsstrand går inte heller med en lågbro.


Räkna med att det inte blir öppning varje timma.
Men visst behöver vi fler älvförbindelser så att inte hela k-trafiken till Hisingen (i princip) går på ett ställe. Det är extremt osmart att göra k-trafiken så sårbar. Vi behöver många låga broar (och gärna någon k-trafiktunnel också). Där håller jag helt med dig. [/QUOTE]

Helt säkert blir det inte öppning varje timma. Men det är det man måste planera för; att klara en öppning vilken timma som helt. Lågbroar för vägtrafik är bara att glömma. Det blir inga sådana. Inte i Göteborg i alla fall.

Fler förbindelser över älven behövs, självklart. Men för vägtrafik så får det bli högbroar eller tunnlar. Vi behöver fler spårvägstunnlar också.

Det bli inte bättre med fler öppningsbara broar. Det blir bara en kaskadeffekt av störningar som får än större spridning än den enda bron. I princip står alla broar i centrala Göteborg öppna samtidigt när ett fatyg passerar. Konsekvensen för spårvägstrafiken blir oacceptabel. Därför måste spårvägen dras i tunnlar under älven.

Den "nya" cykelbron som man försöker med igen kommer att åka på pumpen igen av miljööverdomstolen. Otroligt att man likt riddaren av den sorgliga skepnaden fortsätter att slåss mot väderkvarnar. Det blir bara slöseri av tid och energi. Kan de inte ge upp den idén snart?
Senast ändrad 20 juni 2012 17:50
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Signatur: Hansson skrev:



Helt säkert blir det inte öppning varje timma. Men det är det man måste planera för; att klara en öppning vilken timma som helt. Lågbroar för vägtrafik är bara att glömma. Det blir inga sådana. Inte i Göteborg i alla fall.

Fler förbindelser över älven behövs, självklart. Men för vägtrafik så får det bli högbroar eller tunnlar. Vi behöver fler spårvägstunnlar också.

Det bli inte bättre med fler öppningsbara broar. Det blir bara en kaskadeffekt av störningar som får än större spridning än den enda bron. I princip står alla broar i centrala Göteborg öppna samtidigt när ett fatyg passerar. Konsekvensen för spårvägstrafiken blir oacceptabel. Därför måste spårvägen dras i tunnlar under älven.

Den "nya" cykelbron som man försöker med igen kommer att åka på pumpen igen av miljööverdomstolen. Otroligt att man likt riddaren av den sorgliga skepnaden fortsätter att slåss mot väderkvarnar. Det blir bara slöseri av tid och energi. Kan de inte ge upp den idén snart?


Flera lågbroar för blandad trafik kommer att vara en självklarhet om ett par decennier, då vi har plockat upp den lågbrotråd som klipptes i slutet av 60-talet då Hisingsbron försvann. Det kan ingen varvsnostalgi i världen ändra på.

Göteborg kommer att bli en fantastisk stad med fler lågbroar och precis som i alla andra europeiska flodstäder kommer det fungera utmärkt. Lågbromotståndet är redan skakat och kommer att falla ihop fullständigt när vi får vår nya 13 metersbro kompletterad med GC-bro bredvid. Lika lite som alla lågbroar uppströms Göta Älv som redan finns kommer de nya lågbroarna i Göteborg att innebära slutet för sjöfarten. När redarna gnällt klart så får de chansen att förnya och utveckla sin flotta. Det blir en win-win.
__________________
A house is not only a machine for living in

Senast ändrad 20 juni 2012 18:10
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Johannes Åsberg skrev:



Flera lågbroar för blandad trafik kommer att vara en självklarhet om ett par decennier, då vi har plockat upp den lågbrotråd som klipptes i slutet av 60-talet då Hisingsbron försvann. Det kan ingen varvsnostalgi i världen ändra på.

Göteborg kommer att bli en fantastisk stad med fler lågbroar och precis som i alla andra europeiska flodstäder kommer det fungera utmärkt. Lågbromotståndet är redan skakat och kommer att falla ihop fullständigt när vi får vår nya 13 metersbro kompletterad med GC-bro bredvid. Lika lite som alla lågbroar uppströms Göta Älv som redan finns kommer de nya lågbroarna i Göteborg att innebära slutet för sjöfarten. När redarna gnällt klart så får de chansen att förnya och utveckla sin flotta. Det blir en win-win.


Det återstår ju att se det. Miljööverdomstolen sänkte effektivt cykelbron senast den var uppe med hänvisning till riksintresset. Inget har ändrat riksintresset sedan sist. Lågbroar kommer inte att gå igenom den här gången heller. Lågoddsare, stalltips...

Nej, lågbroar kommer inte att fungera bra i Göteborg. Till skillnad från andra flodstäder i Europa så slutar Göta älv i ett innanhav. Det kräver riktiga fartyg. Pråmar göre sig inte besvär.

Det öppningsbara spannet verkar ökat från 20 till 30m. Om något så kommer vi i en framtid snarast att få se än större fartyg på älven.
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
Ort: Göteborg (Tolered), Gick med: December 2008
^
Men det är inte samma gång/cykel-lågbro den här gången. Förra förslaget var den placerad så att den "täppte till" Frihamnen. Som jag förstod det så var påseglingsfaktorn kritisk i beslutet från Miljööverdomstolen.
Det hade att göra med att Frihamnen även i framtiden ska kunna trafikeras med stora fartyg (kryssare och tågfärjor liksom idag). Dessutom problematiken med att fartygen behöver svänga (gira) i detta läge vilket också ökar påseglingsrisken.
Då blev bedömningen att antingen skulle konstruktionen av den lågbron bli komplicerad och framförallt dyr (halv miljard nämndes), eller så skulle då fartygstrafiken på Frihamnen hindras, trots att bron skulle vara öppningsbar.
Ungefär så minns jag det som framkom i medier.

Den lågbro (gång/cykel) man pratar om nu hamnar precis uppströms infarten till Frihamnen. Där kan påseglingsfaktorn inte alls vara lika besvärande, eftersom dels antalet fartygspassager är lägre, men framförallt att Vänerfartygen är betydligt smidigare än kryssningsfärjor.
Senast ändrad 20 juni 2012 19:42
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
Ort: Göteborg (Tolered), Gick med: December 2008
Johannes Åsberg skrev:


Räkna med att det inte blir öppning varje timma.
Men visst behöver vi fler älvförbindelser så att inte hela k-trafiken till Hisingen (i princip) går på ett ställe. Det är extremt osmart att göra k-trafiken så sårbar. Vi behöver många låga broar (och gärna någon k-trafiktunnel också). Där håller jag helt med dig.


Jovisst är det vettigast att ha flera alternativ för älvförbindelser åt stadstrafiken.
Det är något alla här i stan borde kunna enas om (med frågan om tunnlar eller broar öppen), och det har ju varit käpphäst för många här.
Men i realiteten så kommer det dröja innan vi har många sådana älvförbindelser. Förutom Älvsnabben då som verkligen kan satsas på bums - det kommer behövas i väntan på fler älvförindlser, och även med sådana med tanke på utvecklingen med Centrala Älvstaden.

Den nästkommande fasta förbindelse jag kan tänka mig är Stigberget (eller Masthugget) - Lindholmen, precis halvägs mellan de nuvarande broarna. Den har vi ju också tjatat om rätt mycket här på forumen.

Men även med dessa två förbindelser för k-trafiken så kommer de vara högt trafikerade och störningsskänsliga. Inte minst när k-trafikresandet ska öka så dramatiskt som förväntas. Egentligen är det otroligt hur frånvarande ambitionen (eller insikten) är från stadens styrande för utvecklingen av stadstrafiksystemen. Ska inte älta det här kanske, men vad som krävs är en total makeover på det området. Kanske pågår nåt i kulisserna trots allt. Allétunneln som nyligen föreslogs (underifrån) är en pusselbit.
Iallafall, en Metro eller stadsbana, använder ju just de två förbindelserna i GötaÄlvbro-snittet och Lindholmssnittet.

Jag tycker ju att även oavsett öppningar för älvsjöfarten, så behövs planskild spårväg (dvs i princip Metro eller stadsbana).
Kanske kan den nya GötaÄlv-bron, som nu tack och lov ser ut att bli högst 13 meter, utgöra ett momentum för att få till antingen tunnel eller högbro för spårtrafik.
Jag vet att idén med konvojtrafik försvagar det argumentet, men varför inte använda Vänersjöfartens omsorg om vår k-trafik till något konstruktivt.

Ett annat momentum av 13-metersbron tycks vara att få till riktig lågbro för gång/cykel.
Då kanske den "dåliga kompromissen" inte blir så dum ändå
Senast ändrad 20 juni 2012 20:22
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
Ort: Göteborg (Tolered), Gick med: December 2008
Angående beskedet om 13-metersbro, måste bara komma med ett petitess, men den är godartad:

I det första inlägget i denna tråd redogjordes för olika definitioner av höjder.
Det visar sig att fallhöjden (från marknivå till toppen av brobanan) blir något lägre* än den segelfria höjden. I GP-artikeln stod det omvända.
(*såvida inte brobanan blir flera meter tjock i höjdled, eller att älvens vattennivå stiger metervis).

Det visas med en enkel skiss; om vi utgår från 12 meter segelfritt blir fallhöjden omkring 11 meter.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Det bygger på antagandet att markytan över vattnet är 1.5-2 meter, och brobanans tjocklek <1 m.
Detta förhållande påverkas alltså inte av brons höjd, rampens lutning eller längd.

EDIT:
möjligen har man med den aktuella 13-metersbron, med 12 meter segelfri höjd, inräknat extremt högt vattenstånd och/eller en säkerhetsdistans mellan brons tak och fartygets höjd.
Senast ändrad 27 januari 2013 19:44
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Det här var ju inte bra. Väntat. Men inte bra. Nu blir den nya Göta älvbron försenad. Beslutet kommer att överklagas av sjöfarten. Med stor sannolikhet så kommer sedan miljööverdomstolen att kräva en höjning till 18 meter. Man har då förlorat värdefull tid som man inte har råd att förlora.

Miljööverdomstolen sänkte effektivt lågbron senast den var uppe. Göteborg lyssnar inte, förstår inte. De försöker med en ny lågro, i ett litet annat läge. Det gör ingen skillnad för riksintresset. Lågbron går inte igenom denna gång heller.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Signatur: Hansson skrev:

Det här var ju inte bra. Väntat. Men inte bra. Nu blir den nya Göta älvbron försenad. Beslutet kommer att överklagas av sjöfarten. Med stor sannolikhet så kommer sedan miljööverdomstolen att kräva en höjning till 18 meter. Man har då förlorat värdefull tid som man inte har råd att förlora.

Miljööverdomstolen sänkte effektivt lågbron senast den var uppe. Göteborg lyssnar inte, förstår inte. De försöker med en ny lågro, i ett litet annat läge. Det gör ingen skillnad för riksintresset. Lågbron går inte igenom denna gång heller.


Sist handlade det om en svindyr cykelbro med tvivelaktig placering och nyttoeffekt.
Sida 4 av 17

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Nya GötaÄlv-bron. Högt och lågt

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky