Johannes Åsberg skrev:
Räkna med att det inte blir öppning varje timma.
Men visst behöver vi fler älvförbindelser så att inte hela k-trafiken till Hisingen (i princip) går på ett ställe. Det är extremt osmart att göra k-trafiken så sårbar. Vi behöver många låga broar (och gärna någon k-trafiktunnel också). Där håller jag helt med dig.
Jovisst är det vettigast att ha flera alternativ för älvförbindelser åt stadstrafiken.
Det är något alla här i stan borde kunna enas om (med frågan om tunnlar eller broar öppen), och det har ju varit käpphäst för många här.
Men i realiteten så kommer det dröja innan vi har många sådana älvförbindelser. Förutom Älvsnabben då som verkligen kan satsas på bums - det kommer behövas i väntan på fler älvförindlser, och även med sådana med tanke på utvecklingen med Centrala Älvstaden.
Den nästkommande fasta förbindelse jag kan tänka mig är Stigberget (eller Masthugget) - Lindholmen, precis halvägs mellan de nuvarande broarna. Den har vi ju också tjatat om rätt mycket här på forumen.
Men även med dessa två förbindelser för k-trafiken så kommer de vara högt trafikerade och störningsskänsliga. Inte minst när k-trafikresandet ska öka så dramatiskt som förväntas. Egentligen är det otroligt hur frånvarande ambitionen (eller insikten) är från stadens styrande för utvecklingen av stadstrafiksystemen. Ska inte älta det här kanske, men vad som krävs är en total makeover på det området. Kanske pågår nåt i kulisserna trots allt. Allétunneln som nyligen föreslogs (underifrån) är en pusselbit.
Iallafall, en Metro eller stadsbana, använder ju just de två förbindelserna i GötaÄlvbro-snittet och Lindholmssnittet.
Jag tycker ju att även oavsett öppningar för älvsjöfarten, så behövs planskild spårväg (dvs i princip Metro eller stadsbana).
Kanske kan den nya GötaÄlv-bron, som nu tack och lov ser ut att bli högst 13 meter, utgöra ett momentum för att få till antingen tunnel eller högbro för spårtrafik.
Jag vet att idén med konvojtrafik försvagar det argumentet, men varför inte använda Vänersjöfartens omsorg om vår k-trafik till något konstruktivt.
Ett annat momentum av 13-metersbron tycks vara att få till riktig lågbro för gång/cykel.
Då kanske den "dåliga kompromissen" inte blir så dum ändå
Senast ändrad 20 juni 2012 20:22