Hans Jörgensen skrev:
^
Jo men ett riksintresse för älvsjöfart betyder inte nödvändigtvis konflikt med öppningsbara lågbroar. Det finns ju redan en handfull lågbroar uppströms.
Eller ska vi stänga Marieholmsbron, och broarna i Trollhättan och Vänersborg?
Den lågbro vi pratar om nu är ju bara för gång/cykel - och ska kunna öppnas när som helst för mindre och större båtar.
De broarna finns ju redan idag och är, uppenbarligen, inte i konflikt med riksintresset.
Det var däremot cykelbron i Göteborg senast den var uppe. Inget talar för att ännu en lågbro för cyklar i Göteborg kommer att få godkänt. Inte ens för att man flyttat den några meter!
Åter till nya GötaÄlvbron. Den är inte heller ett problem för Vänersjöfarten.
De har bara anfört Göteborgs kollektivtrafik och dess känslighet mot öppningar som skäl att ha en 18-metersbro.
Men om vi löser det problemet - med tunnel eller högbro för k-trafiken - då finns inte längre några hinder för en 12/13-metersbro med Vänersjöfartens sätt att resonera.
Helt som väntat så kan vi läsa denna artikel i GP
Redare protesterar mot broplaner
Thun-bolagen har inga båtar som kommer under 13 meter. Det kommer att bli både fler överklagande och broöppningar med en bro på 13 meter.
Och då har vi inte ens vägt in möjligheten till konvojtrafik nattetid för älvsjöfarten. Det minskar ytterliggare motivet för hög bro.
Det finns fler fartyg än vänersjöfarten som rör sig på älven. Exempelvis fritidsbåtar, segelbåtar, med master som kommer att framtvinga broöppningar. De kommer inte att röra sig på natten i någon konvoj utan kommer på dagen.
Hansson, du har ju själv applåderat det designförslag för nya G-Ä-bron som ganska nyligen presenterades; det var "maritimt välkomnande". Det var en mellanhög bro du gillade då.
Dessutom har du ju också föreslagit älvtunnlar för spårtrafiken.
Då har vi inte längre nåt problem med mellanhög bro.
JA! Den bron älskade jag! Den går också utan problem att bygga i vilken höjd som helst mellan 6 och (minst) 18 meter. Det är på det viset en flexibel bro.
Med den mycket snygga och marint välkomnande bron så är det ju ett fördärv att ta bort alla dess öppna förtjänster genom att placera en lågbro för cyklar precis framför den!
Älvtunnlar för trafik är en utmärkt lösning och det som är att rekomendera för framtiden. Fär handlar det om att ersätta en öppningsbar bro med en annan. Räkna inte med fler öppningsbara broar i Göteborg. Om man skulle bygga fler öppningsbara broar inom Göteborg så kan man räkna med att samtliga står öppet samtidigt medan båtarna passerar. För att minimera antalet öppningar så kommer båtar att passera samtidigt både upp och nedströms.
Man kan, kanske, leva med en bro på 13 meter. Men det kommer oundvikligen att bli överklaganden och de drar ut på tiden. Det har vi inte råd med! Ny bro måste fortfarande vara på plats till 2020. Varje försening ökar kraftigt risken för att bron måste stängas för trafik, helt eller delvis. Då blir det ve3rkligen inte kul!
Göteborg visste mycket väl om Vänersjöfartens krav på en högre bro än 13 meter. De valde att strunta i det och enbart se till sina egna behov. De får nu skörda konsekvensen av detta. Istället för att inse verkligheten och anpassa sina planer efter det kör man vidare på egen hand. På samma sätt som man gjorde med cykelbron. Inte lärde man sig något på den resan. Sannolikheten för att miljööverdomstolen framtvingar en höjning till 18 meter är mycket stor.
Senast ändrad 22 juni 2012 13:12