Gunnar Einarsson skrev:
Hur har du tänkt att lösa det planskilda mötet med E6:an om du vill dra Mårten Krakow i en tunnel eller för den delen passagen över Säveån? E6 mot Tingstadstunneln går redan nedsänkt.
Bättre att täcka över E6 och därmed möjliggöra Gullbergsvass kontakter österut samt bygga ett förminskat Gullbergsmot, exempelvis i form av en avancerad cirkulationsplats. Det borde gå att genomföra i tre nivåer med planskildhet för E6 och Mårten Krakow samt förbindelser mellan dessa i rondell.
Mårten Krakowgatan kan sedan istället boulevardiseras med plankorsningar på några ställen, exempelvis vid Trollhättegatan.
Ännu ett problem med Mårten Krakow i tunnel blir förbindelserna till Hisingsbron. Blir inte resultatet en massa skrymmande nedfarter modell Järnvågsgatan? Här skall ju byggas kvartersstad!
Trafikvolymerna torde dessutom misnka framöver då vi river Kombicentralen och Postcentralen samt rent generellt till följd av fossilbränslepristrenderna på lång sikt.
Tunneln ska naturligtvis ansluta till E6an så den kommer sluta strax västerom Gullbergsmotet. Jag förstår hur du tänker men att ge sig in och bygga om Gullbergsmotet blir allt för kompliccerat.
Ja, påfarterna kommer att se ut ungefär som vid Järnvågsgatan, det är så det redan ser ut vid Gullbergsmotet och även vid Götatunnelns mot vid Stadstjänaregatan, som inte behöver byggas om vad jag kan förstå för den nya Hisingsbron. Skrymmande? Det är ingenting emot den yta som kommer att gå att bebygga i Gullbergsvass.
Att bygga om Gullbergsmotet till cirkulationsplats är knappast möjligt utan att Göteborg kommer att stanna. Rondell är dessutom helt orealistiskt med de trafikmängder som passerar, de har inte samma kapacitet som klöverbladsmot.
Senast ändrad 25 januari 2013 13:23