Ett par funderingar:
Centrumområdet är idag ett enda stort kvarter som omsluts av Viksjeden, Unionsvägen, Folkungavägen och Ynglingavägen. Man skulle behöva bryta upp detta i fler och mindre kvarter med gator för blandad trafik som löper mellan dessa. Först då har man en riktig stadsplan att utarbeta förtätningen emot.
(1) Koppla ihop Magnusvägen och Engelbrektsvägen.
(2) Förläng Tornérplatsen-Almogeplatsen så att det blir ett stråk för blandad trafik mellan Ynglingavägen och Engelbrektsvägen med fortsättning och sammankoppling med Birgittavägen österut mot Unionsvägen och ev. E18.
(3) Viksjöleden har vid Adilsvägen en ytslösande motorvägsliknande påfart. Gör om detta till en korsning.
(4) Det "gröna" gångsstråk som är en östlig fortsättning på Riddarplatsen görs om till stråk för blandad trafik och löper till och ev. förbi Unionsvägen mot E18.
(5) Den nordsydliga snutten av Birgittavägen förlängs norrut till Viksjöleden.
(6) Gångstråket alldeles öster om Centrumet görs om till ett sammanhängande stråk för blandad trafik mellan Folkungavägen och Viksjöleden.
(7) Ta bort Adilsvägen. Förläng istället Drabantvägen till Ynglingavägen. Gör en T-korsning med en snutt som löper mellan Drabantvägen och Viksjöleden enl. punkt (3).
Om något ska rivas så föreslår jag följande:
(1)Riv det fula sjukhuset och ersätt med något mer stadsmässigt och mer yteffektivt, inordnat i en tydlig kvartersstruktur.
(2) Ersätt Aspnässkolan på samma sätt.
(3) Ersätt det fula parkeringhuset vid Folkungavägen-Ynglingavägen med bostäder.
__________________
När får vi se Lindhagen II?