Utskrift från www.yimby.se
....

> Infrastruktur

Trafikverket stoppar pendeltåg

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Vad säger vi om detta? Hur stor katastrof är det och går det att undvika?
Johannes Åsberg skrev:

Vad säger vi om detta? Hur stor katastrof är det och går det att undvika?

Ja, det är ju verkligen inte vad regionen behöver. Västlänken skulle varit på plats idag redan, då hade detta inte hänt. Så länge vi har säckstationen har jag svårt att se hur det ska kunna bli avsevärt bättre. Positivt dock att tidtabellen för klarställandet av Älvängenpendeln håller...

Mig påverkar det i allra högsta grad. Tågen kommer vara överfulla. Ett nytt jobb i landet kanske skapas, sådana som får knuffa in folk i tågen. Det finns väl i Japan sen länge.
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Spontant låter det som ett argument för Västlänken, att kapaciteten är otillräcklig i dagsläget. Snöpligt bara att det sammanfaller med trängselskatten. Meningen var väl att öka andelen som åker kollektivt, och med införandet av trängselskatt erbjuda alternativ till biltrafik? Detta rimmar ju ganska dåligt med den ambitionen ...
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Olof Antonson skrev:

Spontant låter det som ett argument för Västlänken, att kapaciteten är otillräcklig i dagsläget. Snöpligt bara att det sammanfaller med trängselskatten. Meningen var väl att öka andelen som åker kollektivt, och med införandet av trängselskatt erbjuda alternativ till biltrafik? Detta rimmar ju ganska dåligt med den ambitionen ...

Problemet är ju bara att Västlänken är färdig först om 30 år... Men det blir väl iofs mer stålar från trängselskatten så här. Man kanske får råd med T-bana?
1370 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

Problemet är ju bara att Västlänken är färdig först om 30 år... Men det blir väl iofs mer stålar från trängselskatten så här. Man kanske får råd med T-bana?

Det är ett argument för Västlänken. Nu får vi lida för att gårdagens politiker inte sett till att den redan är på plats. Att spåren in till centralen är fulla har vi vetat länge nu. Det är ju därför Som Västlänken till sist blev av. Som vanligt, frestas man säga, så byggs allt "just to late" istället för "just in time"...

Västlänken skall vara färdig 2028, om "bara" 16 år nu då. Om möjligt så kan det ju vara ett argument för att påskynda den ytterligare, om möjligt!
Matthias H.
668 Inlägg
Ja, jag tror att det är dags att koncentrera alla krafter för att få till Västlänken så snart det går, 16 år ska det väl inte behöva ta?
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Frågan är vad man kan göra under tiden - om nu kollresandet ska öka med 40% fram till 2025, som K2020 säger?
Jag tror man måste bygga ut spårvagnsnätet, rejält. Jag tror inte man löser en sådan ökning med bussar, det måste till spårbundet.
Senast ändrad 2 augusti 2012 15:19
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

Frågan är vad man kan göra under tiden - om nu kollresandet ska öka med 40% fram till 2025, som K2020 säger?

Längre tåg och perronger var tänkt som lösning. Perrongerna är på plats och tågen levereras under året.

Nu finns det en del att göra, tydligen, på Göteborg C. Uppenbarligen arbete med ställverksarbeten samt tydligen även plattformsförlängningar. Det blir ett intressant år 2013, för att citera kommentaren.
Det verkar bli kanske bara halva året som det blir begränsningar, om man skall tolka GP-artikeln rätt.

BTW
Det kan ju vara så att de plattformsförlängningar jag pratade om tidigare nu till sist görs även på centralen? Att de är klara på alla andra platser. Innan de är klara på centralen, så kan inte längre tåg användas. Ooops, planeringsmiss eller?
Senast ändrad 2 augusti 2012 16:10
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Matthias H. skrev:

Jag tror man måste bygga ut spårvagnsnätet, rejält. Jag tror inte man löser en sådan ökning med bussar, det måste till spårbundet.

Det löser inga problem för pendeltågen. Men visst finns det en hel del spårväg att bygga ut. Exempelvis så måste det finnas spår mellan Järntorget och Lilla Torget senast när Västlänken börjar byggas vid Haga.
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
I själva verket är det ett argument för Förstärkningsalternativet. Det går nämligen att förverkliga relativt snabbt och är realistiskt utifrån en finansiell synpunkt. För att inte tala om att vi kan komma igång med övrig stadsplanering om vi spolar Västlänken Haga-Korsvägen.

Sedan kan vi forsätta med en stadsbana, vilket är vad Göteborg egentligen behöver.
Matthias H.
668 Inlägg
Signatur: Hansson skrev:

Det löser inga problem för pendeltågen. Men visst finns det en hel del spårväg att bygga ut. Exempelvis så måste det finnas spår mellan Järntorget och Lilla Torget senast när Västlänken börjar byggas vid Haga.

Om man ska komma upp i 40 pct så tror jag det är viktigt att den stora kärnan i regionen, alltså Göteborg, har vettig kollektivtrafik. Det är ju ändå i kärnan som dom flesta resorna görs/kan tänkas göras/störst potential för ökning finns antar jag. Och då måste spårvagnsnätet byggas ut snarast.

Viktigt också att låta ny spårväg gå för sig själv i så stor utsträckning som möjligt (det är ju form av stadsbana precis som vi redan har till Tynnered, Bergsjön, Angered o Länsmansgården). Sen tror jag också att man inne i city kan ta bort några hållplatser som ligger i princip bredvid andra. Jag tror att de antal människor som väljer spårväg framför bil om man speedar upp trafiken i city vida överstiger de som väljer bil pg a att man tar bort några hållplatser.
Senast ändrad 3 augusti 2012 10:05
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Matthias H. skrev:

Om man ska komma upp i 40 pct så tror jag det är viktigt att den stora kärnan i regionen, alltså Göteborg, har vettig kollektivtrafik. Det är ju ändå i kärnan som dom flesta resorna görs/kan tänkas göras/störst potential för ökning finns antar jag. Och då måste spårvagnsnätet byggas ut snarast.

Viktigt också att låta ny spårväg gå för sig själv i så stor utsträckning som möjligt (det är ju form av stadsbana precis som vi redan har till Tynnered, Bergsjön, Angered o Länsmansgården). Sen tror jag också att man inne i city kan ta bort några hållplatser som ligger i princip bredvid andra. Jag tror att de antal människor som väljer spårväg framför bil om man speedar upp trafiken i city vida överstiger de som väljer bil pg a att man tar bort några hållplatser.

Det är viktigt att staden kan byggas tät med relativt smala gator. Det betyder att vi bör acceptera spårvagn i delvis gatuspår även i framtida planering. Vad som behövs är en konceptuell boskillnad mellan spårväg (långsam innerstadstrafik) och stadsbana (snabb långdistanstrafik) enligt min åsikt. Inte att försöka göra spårvagn till stadsbana.

EDIT: För att exemplifiera: Storkringen som är ett innerstadsprojekt bör ligga på spårvägen (och ha luftledning). Banor mellan exempelvis Torslanda-Billdal eller Näset-Partille (vi hittar på här) bör däremot ligga på helt planskild stadsbana och ha strömskena.

Det innebär inte att även långdistansförbindelser inte kan planeras som spårväg. Ett alternativ vore exempelvis nya banor genom Backa och Toltorpsdalen som skulle kunna utgöras av spårvagn. Samtidigt kan viss existerande spårväg konverteras till stadsbana och inordnas i blivande tunnel- eller högbanesystem, såsom Angereds- och Tynneredsbanan (som får sin fortsättning genom att dras vidare mot Askim och punkter söderut).

Bara för att exemplifiera.
Senast ändrad 3 augusti 2012 13:07
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg

Låt mig föreslå att spårvägen istället för att svänga ner mot Lilla Torget fortsätter från Stora Badhusgatan (gatuspår) via Packhuskajen till Lilla Bommen. Finns ingen anledning att ytterliggare bidra till spårvagnsträngseln/ej lätta upp trafikinfarkten vid Brunnsparken.

Annars håller jag helt med om att denna utbyggnad bör ske snarast. Den är dessutom väldigt enkel att åstadkomma.
Senast ändrad 3 augusti 2012 11:17
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Gunnar Einarsson skrev:

Låt mig föreslå att spårvägen istället för att svänga ner mot Lilla Torget fortsätter från Stora Badhusgatan (gatuspår) via Packhuskajen till Lilla Bommen. Finns ingen anledning att ytterliggare bidra till spårvagnsträngseln/ej lätta upp trafikinfarkten vid Brunnsparken.

Annars håller jag helt med om att denna utbyggnad bör ske snarast. Den är dessutom väldigt enkel att åstadkomma.

Häller iofs. med i princip, men det går inte just nu. Lilla Bommen kommer nämligen att grävas upp när Västlänken skall ner där.

Därför måste man in via Lilla Torget när hållplatsen Hagakyrkan resp. Lilla Bommen blir uppgrävda. Även när trafiken kan återupptas på de vanliga vägarna så är en rutt via Lilla Torget bra eftersom den kan användas som avlastning för Domkyrkan/Grönsakstorget.
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg

Häller iofs. med i princip, men det går inte just nu. Lilla Bommen kommer nämligen att grävas upp när Västlänken skall ner där.

Därför måste man in via Lilla Torget när hållplatsen Hagakyrkan resp. Lilla Bommen blir uppgrävda. Även när trafiken kan återupptas på de vanliga vägarna så är en rutt via Lilla Torget bra eftersom den kan användas som avlastning för Domkyrkan/Grönsakstorget.

Jaha, så även det har alltså att göra med Västlänken. OK.
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Vad har västlänken gemensamt med indiens heliga kor?
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Krister Malmqvist skrev:

Vad har västlänken gemensamt med indiens heliga kor?

Ingenting.
Profilbild
Mikael Bigert
590 Inlägg
Mikael Andersson
3 Inlägg
-Jag har skrivit ett brev med ett förslag till Kommunstyrelsen i Ale kommun som skulle kunna möjliggöra 15-minuterstrafik till/från Älvängen in mot Göteborg.
Men inte till Centralstationen utan till Mölndals Resecentrum utifrån en artikeln som jag läste i GP för drygt 10 år sedan som en boende i Ale kommun uttryckte då han jobbade på Ericsson i Mölndal.

Att i rusningstrafik köra Alependeln över godsspåret i Olskroken efter Gamlestadstorget och före Lisebergsstationen.

Mitt förslag skulle också möjliggöra att de som idag bor t.ex i Kungsbacka men arbetar i Gamlstaden eller i Ale kommun eller norrut skulle också kunna gena istället för att först åka in till Centralstationen i göteborg.
Senast ändrad 17 augusti 2012 14:51
Sida 1 av 2
12>

> Infrastruktur
Trafikverket stoppar pendeltåg

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8637 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter