Matthias H. skrev:
Om man ska komma upp i 40 pct så tror jag det är viktigt att den stora kärnan i regionen, alltså Göteborg, har vettig kollektivtrafik. Det är ju ändå i kärnan som dom flesta resorna görs/kan tänkas göras/störst potential för ökning finns antar jag. Och då måste spårvagnsnätet byggas ut snarast.
Viktigt också att låta ny spårväg gå för sig själv i så stor utsträckning som möjligt (det är ju form av stadsbana precis som vi redan har till Tynnered, Bergsjön, Angered o Länsmansgården). Sen tror jag också att man inne i city kan ta bort några hållplatser som ligger i princip bredvid andra. Jag tror att de antal människor som väljer spårväg framför bil om man speedar upp trafiken i city vida överstiger de som väljer bil pg a att man tar bort några hållplatser.
Det är viktigt att staden kan byggas tät med relativt smala gator. Det betyder att vi bör acceptera spårvagn i delvis gatuspår även i framtida planering. Vad som behövs är en konceptuell boskillnad mellan spårväg (långsam innerstadstrafik) och stadsbana (snabb långdistanstrafik) enligt min åsikt. Inte att försöka göra spårvagn till stadsbana.
EDIT: För att exemplifiera: Storkringen som är ett innerstadsprojekt bör ligga på spårvägen (och ha luftledning). Banor mellan exempelvis Torslanda-Billdal eller Näset-Partille (vi hittar på här) bör däremot ligga på helt planskild stadsbana och ha strömskena.
Det innebär inte att även långdistansförbindelser inte kan planeras som spårväg. Ett alternativ vore exempelvis nya banor genom Backa och Toltorpsdalen som skulle kunna utgöras av spårvagn. Samtidigt kan viss existerande spårväg konverteras till stadsbana och inordnas i blivande tunnel- eller högbanesystem, såsom Angereds- och Tynneredsbanan (som får sin fortsättning genom att dras vidare mot Askim och punkter söderut).
Bara för att exemplifiera.
Senast ändrad 3 augusti 2012 13:07