Erik, riktig kommentar angående pendeltrafik på Hamnbanan.
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1239413-bygg-ut..
Vi kan alltså behålla 4 tåg per rimme från de tre pendellinjerna som går in till Centralen.
Därutöver 2 tåg per timme som går direkt till Hisingen via Marieholsbron, utan att gå in till Centralen.
Eftersom 30% av arbetsresorna ska till Hisingen.
www.trafikverket.se/PageFiles/96360/resvaneundersokning_vastsvenska_paketet.pdf
så blir det vettig fördelning:
Alltså vi höjer kapaciteten från 4 till 6 pendeltåg per timme per linje, utan att kräva ngn förändring vid Gbg C.
Behovet finns om vi vill öka tågresandet till Hisingen, jag tror detta kan åstadkommas långt innan en ev Västlänk.
Gällande utrymme på Hamnbanan och ev matchning mot godståg är det just en sådan utredning Hans S och jag vill ha till samtidigt som Hamnbanan ändå ska projekteras.
/ Mikael[/QUOTE]
Går pendeltåget inte in till centralen så tappar det all värde och nytta. Det är därrför som trafik på bana till Torslanda måste vänta till att Västlänken är klar.[/QUOTE]
Eftersom 30% av arbetsresorna ska till Hisingen är det logiskt att vissa pendeltåg går direkt ut till Hisingen utan att de ska in o vända i Centrum.
Dock, för pendling IN från T-landa etc till Centrum kan man köra spårvagn ( ev duo- ) genom att använda delar av utbyggs Hamnbana.
T ex ersätt linje 13 med linje:
Torslanda-Eriksberg-Lindholmen-Hjalmar B-Centralen-Korsv-Sahlgrenska.
Blir utmärkt för pendlare in till staden.
/ Mikael