Utskrift från www.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Cykling

Kommunens policy för cykelnätet

Sida 2 av 3
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Erik Funck skrev:



Om/När man satsat nog på en ordentlig k-trafik (bilalternativ) så blir det mer logiskt att göra anspråk på bilens prioritering, utrymme o hastighet. Att det fortfarande är vettigt att separera bil o cykel på de flesta ställen i stan är ännu ett tecken på behovet av k-trafik-investeringar!


Vad är en ordentlig kollektivtrafik och när når vi dit? Vilket pris får den ha? Jag ska vara helt öppen med att jag inte tror på mycket av kollektivtrafiken. För att folk ens ska åka med den subventioneras den normalt till åtminstone hälften. Medelhastigheten är låg och kan knappast förväntas öka dramatiskt. Den är också oflexibel. Det går ofta snabbare och är alltid billigare för mig att cykla dit jag ska i staden. Jag tror inte man kan satsa sig ur problemen men inflexibilitet och usel medelhastighet. Det tillhör kollektivtrafikens natur. Kollektivtrafiken måste stanna ganska ofta för att plocka upp och släppa av, men kan inte stanna tillräckligt ofta för att släppa av mig exakt dit jag vill.

Jag ska inte dissa ner kollektivtrafik helt, men jag tror cykeln egentligen har mycket större potential att locka bilister än lokal kollektivtrafik. Cykeln erbjuder effektiv transport, garanterad sittplats och stor flexibilitet. Det är på längre sträckor kollektivtrafik kan konkurrera med komfort, Internet, möjlighet att arbeta... Men så är det inte i den lokala kollektivtrafiken. Där är det oftast ståplats eller kanske en obekväm och hård sittplats. Jag tror inte att den lokala kollektivtrafiken är ett bra eller attraktivt bilalternativ. Cykeln är mer av en bil och har många av bilens fördelar utan att ha de uppenbara nackdelarna. Jag tror på att utveckla staden att bättre passa för cyklism, i alla fall i nuläget. Kollektivtrafik har visat sig vara väldigt dyrt och väldigt osmidigt i många fall. Jag tror det är rimligare för cykelinfrastruktur att göra anspråk på bilens prioriteringar och utrymmen. Hastigheten ska ner oavsett eftersom det är helt orimligt med massor livsfarliga stålprojektiler bland mjuka trafikanter. 30km/h är antagligen rätt nivå.
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Johannes Westlund skrev:



Vad är en ordentlig kollektivtrafik och när når vi dit? Vilket pris får den ha? Jag ska vara helt öppen med att jag inte tror på mycket av kollektivtrafiken. För att folk ens ska åka med den subventioneras den normalt till åtminstone hälften. Medelhastigheten är låg och kan knappast förväntas öka dramatiskt. Den är också oflexibel. Det går ofta snabbare och är alltid billigare för mig att cykla dit jag ska i staden. Jag tror inte man kan satsa sig ur problemen men inflexibilitet och usel medelhastighet. Det tillhör kollektivtrafikens natur. Kollektivtrafiken måste stanna ganska ofta för att plocka upp och släppa av, men kan inte stanna tillräckligt ofta för att släppa av mig exakt dit jag vill.

Jag ska inte dissa ner kollektivtrafik helt, men jag tror cykeln egentligen har mycket större potential att locka bilister än lokal kollektivtrafik. Cykeln erbjuder effektiv transport, garanterad sittplats och stor flexibilitet. Det är på längre sträckor kollektivtrafik kan konkurrera med komfort, Internet, möjlighet att arbeta... Men så är det inte i den lokala kollektivtrafiken. Där är det oftast ståplats eller kanske en obekväm och hård sittplats. Jag tror inte att den lokala kollektivtrafiken är ett bra eller attraktivt bilalternativ. Cykeln är mer av en bil och har många av bilens fördelar utan att ha de uppenbara nackdelarna. Jag tror på att utveckla staden att bättre passa för cyklism, i alla fall i nuläget. Kollektivtrafik har visat sig vara väldigt dyrt och väldigt osmidigt i många fall. Jag tror det är rimligare för cykelinfrastruktur att göra anspråk på bilens prioriteringar och utrymmen. Hastigheten ska ner oavsett eftersom det är helt orimligt med massor livsfarliga stålprojektiler bland mjuka trafikanter. 30km/h är antagligen rätt nivå.


Ja jag håller med dig i mycket och cyklar själv i princip alltid när jag ska röra mig i stan, men jag tycker att biltrafiken måste få ätas upp av både kollektivtrafik och cykel. Investeringarna är ju till för att ge högre kapacitet, hastighet, i viss mån komfort etc. Alla de som blir upprörda på trängselskatten för att det inte finns vettiga alternativ till bilen har ju en poäng. Ska vi försämra för bilisterna så får vi ju ersätta med annat. Cykeln är inte nog och dagens kollektivtrafiken är ju närmast obefintlig i relation till vad staden hade behövt och kan väntas behöva i ett samhälle/en stad i princip fri från privatbilism.

Ordentlig Kollektivtrafik - Exempel på schyssta men dyra - långsiktigt värdefulla - investeringar:
* Högbana/T-bana (utökad storkring?)
* Pendeltåg - Västlänk, Haga-Särö-Kungsbacka, Hamnbanan-Torslanda m.m.
* Utökat spårvagnsnät
* "BusRapidTransit" snabbusslinjer på lederna
* Utökad älvtrafik
* Spårvagns-/gång-/cykel-Bro Stigberget-Lindholmen
* KollektivtrafikTunnel Odinsplatsen-Gullbergsvass-Hjalle B
* Buss/spårvagnsfiler
* Lånecyklar vid "alla" k-trafikhållplatser
* Överdäckning/nedgrävning/boulevardisering av lederna

I ett läge då vi har något i stil med ovanstående så finns det ingen anledning till att prioritera biltrafik eller dess hastighet. Det är givetvis en väldigt lång väg dit om man inte vill ta på sig spenderbyxorna strl XL. Men kommunen har ju trots allt ambition om än något blygsammare även om de inte lyckas väga upp likt i handlingskraft..
Sedan är ju bättre integration/bytesmöjligheter mellan olika trafikslag viktigt, lånecyklar pendelparkeringar etc, för att göra k-trafiken mer dynamisk och "flexibel".

Men missförstå mig inte jag är den första att jubla om stans alla gator blir gårdsgata/"shared space". Jag tror bara det är lite svårt att motivera och få igenom någon slags större förändring (som en sänkning t 30km/h för bilarna) om man inte kommer med starkare alternativ. Smakar det så kostar det.

Men visst, vi har ju en hel del motorleder så en 30km/h sänkning i nuläget kanske inte skulle vara en så dramatisk förändring ändå.
Senast ändrad 17 februari 2013 02:58
Van Den Berg Stefan
9 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: September 2009
Bra blogginlägg om den korsning i Göteborg, där du som cyklist, får vänta allra längst på grönt ljus.
http://trafikistan.se/kobbarnas-roda-vag
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Den där korsningen är helt uppåt väggarna. Jag cykelpendlar Sävedalen/Chalmers och cyklar förbi där dagligen. Det är så tydligt hur prioriteringarna går. Bilister utanför på E20 har ett påfart/avfart-system i Olskroken för att växla väg som är utformat för 70km/h. Så klart inte bilister ska behöva stanna i onödan på väg in till Göteborg. Cyklister däremot ska stanna vid en rad osynkade rödljus precis där vid Olskroken och har inte alls någon speciellt naturlig rutt in till stan därifrån. Mycket märkligt sätt att arbeta för minskad bilism tycker jag...
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1067774--det-gar-snart-inte-att-ha-bil-i-stan-

I pappers GP och GP+ står det också om förslag till Göteborgs miljöprogram 30km/h i hela stan Fint eller hur Westlund?
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Använd länkknappen!


Och ja, det låter helt lysande. Åtminstone första delen av listan. Sedan blir det lite hejkon bejkon med linbana etc.
__________________
A house is not only a machine for living in

Senast ändrad 18 september 2012 08:57
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Jag vet för lite om hur cyklingen ser ut i den delen av stan för att kunna uttala mig om den egentliga nyttan. Det är dock en förhållandevis bred, lång och rak väg, så jag upplever förslaget som intressant på riktigt, det är inte som bakgatorna i Stockholm. Det är bra att det rör på sig. Synd att GP valde en väldigt märklig vinkling bara och fokuserar på de stackars bilisterna som inte kommer kunna få plats längre när de tvingas anpassa sig efter cyklister. Jag tycker i och för sig att den inställningen ganska bra visar hur dålig självinsikt samhället har när det gäller det osunda bilberoendet.
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: April 2012
Intressant idé med cykelfartsgata. Låt oss testa!

En åtgärd som borde göras direkt är att underlätta för cyklister att korsa Linnégatan på cykel. På en sträcka av ca 1 km och korsningar till 10 anslutande gator går det idag lagligt på cykel bara att korsa gatan på tre ställen: Första Långgatan, Prinsgatan och Nordenskiöldsgatan. I övrigt används av hävd övergångställen som cykelöverfarter i området. Dessa ligger inte i linje med de anslutande gatorna och har tyvärr ofta väldig smala refuger där cyklar inte får rum mellan bilar och spårvagn.
__________________
Do your neighbour clones approve?
Sven R
529 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Oktober 2008
Att göra cykelfartsgata på Linnégatan känns i högsta grad som hejkon bejkon. Gatan gjordes ju om för 20-talet år sedan och har räknats som ett lyckat exempel på att få trafikantgrupperna att samsas på ett trafiksäkert sätt samtidigt som stadsmiljön fick sig ett lyft. Trädens placering begränsar hur man kan laborera med utrymmet. Nuvarande utformning måste betraktas som en lyckad kompromiss. If it ain't broken, don't fix it.
Senast ändrad 19 september 2012 16:49
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Sven Renquist skrev:

Att göra cykelfartsgata på Linnégatan känns i högsta grad som hejkon bejkon. Gatan gjordes ju om för 20-talet år sedan och har räknats som ett lyckat exempel på att få trafikantgrupperna att samsas på ett trafiksäkert sätt samtidigt som stadsmiljön fick sig ett lyft. Trädens placering begränsar hur man kan laborera med utrymmet. Nuvarande utformning måste betraktas som en lyckad kompromiss. If it ain't broken, don't fix it.


Jag håller med om att det är lite underligt att man väljer just den gatan, som är bred nog att det inte ska vara så mycket konstigheter med cykelbanorna. Sedan så tänker jag mig att målet ändå bör vara att komma till något i stil med förslaget, att fotgängarna får trottoarerna tillbaka och att "lugna" fordon kan trafikera gatorna. Sedan är la linnégatan en gata utan speciellt stressade bilister som ändå ligger centralt så att experimentet antagligen skulle få positiv uppmärksamhet.
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: April 2012
Biltrafiken flyter redan idag fram i maklig takt på Linnégatan. Att flytta cyklarna dit blir ingen dramatisk förändring. Kanske därför man talar om just den gatan.

Sven, jag tycker dagens trottoar/cykelbana-lösning är broken. Cyklarna på trottoarerna är en långsam lösning för cyklisterna så att få tillgång till gatan vore ett lyft. Den något otydliga uppdelning cykelbana/trottoar som finns idag respekteras av vissa och inte av andra. Det är ganska rörigt och oförutsägbart. Tillbuden är inte få även om jag sällan sett några allvarligare skador. Om cyklarna ska vara kvar bland gångtrafikanterna så ser jag heller en stor bred gemensam trottoar/cykelbana som shared space än den nuvarande otrydliga uppdelningen.
__________________
Do your neighbour clones approve?
Sven R
529 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Oktober 2008
Patrik Andersson skrev:

Biltrafiken flyter redan idag fram i maklig takt på Linnégatan. Att flytta cyklarna dit blir ingen dramatisk förändring. Kanske därför man talar om just den gatan.

Sven, jag tycker dagens trottoar/cykelbana-lösning är broken. Cyklarna på trottoarerna är en långsam lösning för cyklisterna så att få tillgång till gatan vore ett lyft. Den något otydliga uppdelning cykelbana/trottoar som finns idag respekteras av vissa och inte av andra. Det är ganska rörigt och oförutsägbart. Tillbuden är inte få även om jag sällan sett några allvarligare skador. Om cyklarna ska vara kvar bland gångtrafikanterna så ser jag heller en stor bred gemensam trottoar/cykelbana som shared space än den nuvarande otrydliga uppdelningen.


På Östra Hamngatan cyklar man tillsammans med bilarna och där går det inte heller så fort och är minst lika rörigt och oförutsägbart. Jag gissar att körbanan är lika bred eller något bredare än på Linnégatan. Hur olycksstatistiken ser ut på resp gata känner jag inte till. Om jag får välja cyklar jag ju hellre på Linnégatan än på Östra Hamngatan. Känns både säkrare och trevligare.
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: April 2012
Sven, där känner vi olika. Östra Hamngatan känns för mig säkrare. Bilarna rör sig förutsägbart i riktning framåt och byter väldigt sällan riktning rakt åt sidan. Jag skulle inte vilja cykla på de ofta fulla trottoarerna längs Östra Hamngatan. Jag förutsätter att en cykelfartsgata får en annan fysisk utformning/beläggning som understryker dess funktion. Någon som har fakta i målet om detta?
__________________
Do your neighbour clones approve?
Sven R
529 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Oktober 2008
Patrik Andersson skrev:

Sven, där känner vi olika. Östra Hamngatan känns för mig säkrare. Bilarna rör sig förutsägbart i riktning framåt och byter väldigt sällan riktning rakt åt sidan.


Linnégatan är en fungerande genomfartsgata för bilar till skillnad från Östra Hamngatan. Därför är det betydligt större andel av bilarna på ÖHG som svänger.

Patrik Andersson skrev:

Jag skulle inte vilja cykla på de ofta fulla trottoarerna längs Östra Hamngatan.


Hmm... Nej, vem vill det..? Men ändå föreslår du ungefär detta genom en "shared space"-lösning för cyklister och gående på Linnégatan.

När det gäller kommunens förslag på "cykelfartsgata" så är de ute och cyklar. Jag förmodar att dom vill använda cyklisterna som bromsklossar för bilarna, de ska samsas i dagens bilfil. Problemet är bara att Linnégatan har rätt betydande genomfartstrafik. I teorin cyklar glada cyklister i bredd framför glada bilister. I praktiken kommer stressade bilister gasa förbi cyklisterna som tycker det är pest att inte ha något vingelutrymme.
Senast ändrad 21 september 2012 01:00
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: April 2012
Sven, i första hand tycker jag att (för att citera mig sjäv) "cyklarna på trottoarerna är en långsam lösning för cyklisterna så att få tillgång till gatan vore ett lyft".

När jag talade om att bilarna rör sig förutsägbart i riktning framåt och byter väldigt sällan riktning rakt åt sidan ÖHG så var det i jämförelse med gångtrafikanterna på tex Linnégatan. Skillnaden på trottaren mellan Östra Hamngatan och Linnégatan är mängden gående. På Linnégatan får bevisligen cyklister och gångtrafikanter plats att samsas på trottoaren. Problement är inte ytan utan att vissa gångtrafikanter/cyklister respekterar uppdelningen cykelbana/gångbana medan andra inte gör det. Det blir tillbud just av denna oklarhet. Jag tror att en "shared space" lösning kan göra att alla är vaksamma. Blandingen av cyklar och gångtrafikanter på Haga Nygata fungerar (så länge det inte är turistsäsong....).

Jag tror inte att kommunens utgångspunkt är at "använda cyklisterna som bromsklossar för bilarna". Jag förmodar att utgångspunkt är att göra det attraktivare att cykla och gå.
__________________
Do your neighbour clones approve?

Senast ändrad 21 september 2012 08:25
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Om nu blir ett problem att bilister inte respekterar cykelfartsgatan utan faktiskt med våld skrämmer bort cyklisterna så är det ordningsmaktens sak att lösa detta. Men bara en critical mass uppstår så tror jag acceptansen kommer infinna sig. Det är om inte annat en nyttig erfarenhet för bilister att inte ha superprioritet utan behöva kompromissa.

Men hur ser aktuell länk ut för cyklingen? Jag har som sagt ingen aning om hur mycket det cyklas där. Jag cyklar på andra ställen för det mesta. Jag tycker dock argumentet att "leden är viktig för biltrafik" knappast är ett vettigt argument mot att göra cykelfartsgata. Om framkomligheten för cyklister behöver ökas så får man dela på utrymmet. Varför skulle man ha större rätt att komma fram bara för att man väljer att smutsa ner stan i en skrymmande plåtburk? Det avgörande måste vara hur man bäst fördelar ytan för god framkomlighet för flest personer.
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Johannes Westlund skrev:

Om nu blir ett problem att bilister inte respekterar cykelfartsgatan utan faktiskt med våld skrämmer bort cyklisterna så är det ordningsmaktens sak att lösa detta. Men bara en critical mass uppstår så tror jag acceptansen kommer infinna sig. Det är om inte annat en nyttig erfarenhet för bilister att inte ha superprioritet utan behöva kompromissa.

Men hur ser aktuell länk ut för cyklingen? Jag har som sagt ingen aning om hur mycket det cyklas där. Jag cyklar på andra ställen för det mesta. Jag tycker dock argumentet att "leden är viktig för biltrafik" knappast är ett vettigt argument mot att göra cykelfartsgata. Om framkomligheten för cyklister behöver ökas så får man dela på utrymmet. Varför skulle man ha större rätt att komma fram bara för att man väljer att smutsa ner stan i en skrymmande plåtburk? Det avgörande måste vara hur man bäst fördelar ytan för god framkomlighet för flest personer.


Sven R
529 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Oktober 2008
Vore intressat att höra vad Yimby:s trafikplanerare Daniel Sjölund har att säga om förslaget om "cykelfartsgata". Han har ju varit inblandad på Övre Husargatans make-over. Lösningen där påminner om Linnégatan. Skillnaden är att gångbana och cykelbana åtskiljs tydligare visuellt (plattor vs. asfalt). Fast de ligger fortfarande i sammma plan. Personligen tycker jag cykelfilen på sina håll har tillåtits inkräkta väl mycket på gångfilens utrymme. Vilket kommer att leda till att flanörer drullar över linjen, samma problem som på Linnégatan alltså. Möjligen kunde bilfilen ha smalats av mer på dessa ställen.
Senast ändrad 22 september 2012 00:11
Johannes Westlund
626 Inlägg
Ort: 2, Gick med: Juli 2012
Sven Renquist skrev:

Shared space kan man införa på de smala gatorna i Linnéstan. T.ex Sveagatan. Skulle kunna bli ungefär som Haga Nygata. Dvs cyklister och gående får gott om plats att samsas eftersom det inte finns någon genomfartstrafik för bilar. Linnégatan är dock en genomfartsgata.


Vilket fortfarande inte är ett rimligt argument såvida inte premissen är att bilister definitionsmässigt har förstatjing, vilket jag anser är en helt orimlig premiss som står helt i strid med sunda principer för att bygga en effektiv och människovänlig stad. Jag har ägnat mig åt lite kartstudier och ser inte att Linnégatan skulle vara oumbärlig som genomfartsgata. För de flesta bostadsområdena som skulle kunna tänkas generera genomfartstrafik finns alternativa vägar att ta sig till E45. Kanske något längre vägar, men jag ser inte något negativt med att göra det lite krångligare för bilister, lite lättare för cyklister.

Men är det någon som har koll på hur det cyklas däromkring? Jag får ta och trampa dit själv någon vacker dag.
Sven R
529 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Oktober 2008
Johannes Westlund skrev:



Vilket fortfarande inte är ett rimligt argument såvida inte premissen är att bilister definitionsmässigt har förstatjing, vilket jag anser är en helt orimlig premiss som står helt i strid med sunda principer för att bygga en effektiv och människovänlig stad. Jag har ägnat mig åt lite kartstudier och ser inte att Linnégatan skulle vara oumbärlig som genomfartsgata. För de flesta bostadsområdena som skulle kunna tänkas generera genomfartstrafik finns alternativa vägar att ta sig till E45. Kanske något längre vägar, men jag ser inte något negativt med att göra det lite krångligare för bilister, lite lättare för cyklister.


Vad i det jag skrev var inte rimligt?
Senast ändrad 21 september 2012 23:01
Sida 2 av 3

 > Infrastruktur
 > Cykling
Kommunens policy för cykelnätet

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8673 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl

@yimbysthlm på Twitter