Johannes Westlund skrev:
Vad är en ordentlig kollektivtrafik och när når vi dit? Vilket pris får den ha? Jag ska vara helt öppen med att jag inte tror på mycket av kollektivtrafiken. För att folk ens ska åka med den subventioneras den normalt till åtminstone hälften. Medelhastigheten är låg och kan knappast förväntas öka dramatiskt. Den är också oflexibel. Det går ofta snabbare och är alltid billigare för mig att cykla dit jag ska i staden. Jag tror inte man kan satsa sig ur problemen men inflexibilitet och usel medelhastighet. Det tillhör kollektivtrafikens natur. Kollektivtrafiken måste stanna ganska ofta för att plocka upp och släppa av, men kan inte stanna tillräckligt ofta för att släppa av mig exakt dit jag vill.
Jag ska inte dissa ner kollektivtrafik helt, men jag tror cykeln egentligen har mycket större potential att locka bilister än lokal kollektivtrafik. Cykeln erbjuder effektiv transport, garanterad sittplats och stor flexibilitet. Det är på längre sträckor kollektivtrafik kan konkurrera med komfort, Internet, möjlighet att arbeta... Men så är det inte i den lokala kollektivtrafiken. Där är det oftast ståplats eller kanske en obekväm och hård sittplats. Jag tror inte att den lokala kollektivtrafiken är ett bra eller attraktivt bilalternativ. Cykeln är mer av en bil och har många av bilens fördelar utan att ha de uppenbara nackdelarna. Jag tror på att utveckla staden att bättre passa för cyklism, i alla fall i nuläget. Kollektivtrafik har visat sig vara väldigt dyrt och väldigt osmidigt i många fall. Jag tror det är rimligare för cykelinfrastruktur att göra anspråk på bilens prioriteringar och utrymmen. Hastigheten ska ner oavsett eftersom det är helt orimligt med massor livsfarliga stålprojektiler bland mjuka trafikanter. 30km/h är antagligen rätt nivå.
Ja jag håller med dig i mycket och cyklar själv i princip alltid när jag ska röra mig i stan, men jag tycker att biltrafiken måste få ätas upp av både kollektivtrafik och cykel. Investeringarna är ju till för att ge högre kapacitet, hastighet, i viss mån komfort etc. Alla de som blir upprörda på trängselskatten för att det inte finns vettiga alternativ till bilen har ju en poäng. Ska vi försämra för bilisterna så får vi ju ersätta med annat. Cykeln är inte nog och dagens kollektivtrafiken är ju närmast obefintlig i relation till vad staden hade behövt och kan väntas behöva i ett samhälle/en stad i princip fri från privatbilism.
Ordentlig Kollektivtrafik - Exempel på schyssta men dyra - långsiktigt värdefulla - investeringar:
* Högbana/T-bana (utökad
storkring?)
* Pendeltåg - Västlänk,
Haga-Särö-Kungsbacka,
Hamnbanan-Torslanda m.m.
* Utökat spårvagnsnät
* "BusRapidTransit" snabbusslinjer på lederna
* Utökad älvtrafik
* Spårvagns-/gång-/cykel-Bro
Stigberget-Lindholmen
* KollektivtrafikTunnel
Odinsplatsen-Gullbergsvass-Hjalle B
* Buss/spårvagnsfiler
* Lånecyklar vid "alla" k-trafikhållplatser
* Överdäckning/nedgrävning/boulevardisering av lederna
I ett läge då vi har något i stil med ovanstående så finns det ingen anledning till att prioritera biltrafik eller dess hastighet. Det är givetvis en väldigt lång väg dit om man inte vill ta på sig spenderbyxorna strl XL. Men kommunen har ju trots allt ambition om än något blygsammare även om de inte lyckas väga upp likt i handlingskraft..
Sedan är ju bättre integration/bytesmöjligheter mellan olika trafikslag viktigt, lånecyklar pendelparkeringar etc, för att göra k-trafiken mer dynamisk och "flexibel".
Men missförstå mig inte jag är den första att jubla om stans alla gator blir gårdsgata/"
shared space". Jag tror bara det är lite svårt att motivera och få igenom någon slags större förändring (som en sänkning t 30km/h för bilarna) om man inte kommer med starkare alternativ. Smakar det så kostar det.
Men visst, vi har ju en hel del motorleder så en 30km/h sänkning i nuläget kanske inte skulle vara en så dramatisk förändring ändå.
Senast ändrad 17 februari 2013 02:58