Håkan Jonsson skrev:
Hittade denna debattartikel på GP:
Dags att byta spår till moderna magnettåg
Då jag inte följt debatten här på forumet angående västlänk, pendeltåg och annat så vet jag inte om det tagits upp förut, jag ber om ursäkt om jag drar upp gammal skåpmat. Det är som sagt en debattartikel och som sådan - antar jag - vinklad. Det låter helt enkelt alldeles för bra för att vara sant. Billigare, bättre, snabbare - no problems! Monorail! Om så vore fallet, varför har ingen tittat seriöst på det tidigare?
Det här går också lite hand i hand med högbanetanken som dykt upp här på Yimby tidigare.
Tankar?
Om något låter för bra för att vara sant, så är det heller inte sant. Så alltså även i detta fall.
Att låta magnettåg ersätta Västlänken genom göteborg är en sällsynt dålig ide. Den är dålig av flera skäl. Dels så innebär det en omstigning/byte för passagerarna i varje ända av "Västlänken/magnet" med tillhörande fördröjning av resan. Detta gäller i och för sig oavsett vilket annat sätt du än sätter emellan som ersättare för Västlänken.
Vidare så ger det problem för pendeltågen så då plötsligt måste vända, halvvägs in i Göteborg. Till sist så drar du inte alls nytta av magnettågens främsta och kanske enda fördel - hastigheten. Man kan helt enkelt inte köra så fort inom stan för att det skall vara någon vits eller vinst. På långa distanser så får du en vinst, absolut!