Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

Om Övre Husargatan

Profilbild
Ragnar Lind
119 Inlägg
Jag åkte idag med bussen från Linneplatsen på den "nya" Övre Husargatan. Döm om min förvåning när det visade sig att nästa hållplats är först i Haga, vid Pilgatan. Affärslivet längs Ö Husar fick ingen nytta av den bussen, ty den susar ju förbi (och till yttermera visso har man rätt kraftigt begränsat möjligheten tilll parkering längs gatan). Borde man inte bygga en hållplats vid Brunnsgatan också?

Fast inte ens i sin nya utformning känns gatan inte speciellt intim eller gästvänlig. Jämför med Linnégatan. Är det Annedalssidans tråkiga arkitektur som gör det? Är gatan för bred? Blir det kanske bättre när träden vuxit upp?

Senast ändrad 18 december 2012 23:35
Profilbild
Olof Antonson
466 Inlägg
Det har funnits önskemål och funderingar om att ta en stadsvandring längs gatan framåt vårkanten. Det kanske kan vara något?
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Jag har cyklat och gått av nyfikenhet utmed trottoaren på västra sidan flera gånger. Jag tycker det känns både intimt och gästvänligt under träden på den relativt breda trottoaren. Innan vintern slog till såg man även tendenser till hur det kommer att bli: Trottoaren kommer användas till uteserveringar och allmänt häng.

Jag gissar att gatan upplevs mer steril när man befinner sig mitt på gatan med sina fyra vägbanor tätt ihop.

Nu vid ombyggnaden har dessutom biltrafiken varit föredömligt lugn och sansad med låga hastigheter där bilarna smyger förbi som en lång orm. Det ska bli intressant och se om detta kvarstår när allt är klart och om de nu tillkomna bussarna förstör ändrar det intrycket.

Stadsvandring låter som en utmärkt idé!

Senast ändrad 19 december 2012 09:30
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Håller med Patrik, jag cyklar en hel del där och det kommer att bli kanon.
119 Inlägg
Men vore det inte bra med en hållplats vid Brunnsgatan? Som det är nu swischar ju bussarna bara förbi affärslivet och hänget? Inte en enda hållplats längs hela gatan! Man kan faktiskt säga, att Övre Husargatan byggdes om för kollektivtrafik, men fick ingen kollektivtrafik, samtidigt som Linnégatan fölorade hälften av sin.

Senast ändrad 22 december 2012 06:20

> Städer
Om Övre Husargatan

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky