Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

Pater Noster - Ekedal

Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
En karta med nya hus

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Huset nedanför de nybyggda gråvita husen, såggatan brevid kyrkan, får gärna skäras in i berget och bibehålla det som tak
Mittemot trappor upp på duvberget.
Det längsta huset utmed ekedalsgatan tänker jag mig ha ett flertal stora portar för genomgång mot slottskogen
En ny mindre gata kan anläggas parallellt med godhemsgatan. korsgatorna kan ansluta till paternostergatan åtminstone med trappor samt åtminstone den översta med bilväg.
Senast ändrad 27 januari 2013 19:46
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg

Röd: Hus
Lila: Gata
Blå: Gångväg/trappa
Gul: Torg/Utsiktsplats

Några innergårdar blev kanske lite väl små men isåfall kan de tas bort. I det långa gröna huset finns det genomgång i vecken
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
Ja till förtätning i mitt grannskap
Ambitiöst, fast jag tror inte allt det är realistiskt.
Att förtäta varenda grönyta i området är knappast önskvärt, och även om jag vill se mer förtätning här än vad jag tror genomsnittet av de närboende vill, så finns kvaliteter i till synes övergivna ytor, så som bergknallen som är toppen av pater noster. Och de lummigare kanterna av berget är rätt väl använda som lekplatser, officiella som inofficiella.

Nu lät jag inte jätte Yimby.

Här förslag på de platser där jag tycker man verkligen kan lägga krutet:

(för att lättare se vad som är tillagt, jämför med Eniro eller Google).

Grå linjer är nya och breddade vägar. Den tjockare linjen (från Godhemsgatan upp mot P.N) är idag en gångtrappa som kan breddas och jämnas ut, om inte till bilväg, så iallafall att den funkar för cykel, barnvagn, och liknande.
De smalare strecken är förslag på asfalterade gångvägar på idag jungfrulig mark. Höjdskillnaden från Ekedalsgatan ger trappor uppför den lilla branten, längs vilken också ett nytt hus klättrar upp.
Senast ändrad 18 mars 2013 23:04
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Ja man behöver ju inte bygga allt på en gång Med allt asfaltslandskap i centrum kvar så finns det ju att göra innan man "behöver" vara så här brutal. Bortsett invändningen, att huset längst upp t vänster blockerar för senare eventuella (inte allt för branta!) backar ner till godhemsgatan, så tycker jag ditt förslag ser finfint ut. Något att bygga imorrn
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
På Ekedalsgatan, rakt söder om södra ändan på de nybyggda husen (Mors backe), finns en tunnelingång i berget. Den kan nog inte blockeras utan vidare, vilket kanske påverkar ett eventuellt nytt hus längs gatan.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Vore väl bättre att satsa på att förtäta med ett par huslängor längst med Godhemsgatans och Ekedalsgatan. Att försöka bygga kvartersstad i brant terräng känns helt orealistiskt.
Profilbild
Hans Jörgensen
410 Inlägg
Daniel,
ja det finns två lite mystiska tunnelingångar rätt nära varandra, varav den mest synliga har ett slags järnvägsspår rakt in som inspirerar till tankar om tunnelbanor.

En justerad skiss där båda tunnelingångar ska vara obehindrade.
Om man summerar den nya bebyggelsen rör det sig om motsvarande 4-5 normalstora stadskvarter.

Edit. Förändringen jag gjorde på andra sidan Ekedalsgatan (åt slottsskogen till) har inte med tunnelöppningarna att göra.

Senast ändrad 22 mars 2013 08:00
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Enligt en före detta major så har vi en del tunnlar under stan avsett för militärtransporter under krigstid. Det finns ju en del liknande mystiska bergsportar runt om i stan, bortsett från de äldre tunnelgångarna kring vallgraven. Kan tänkas det är tal om ett bergrum. Något som Sverige har väldigt gott om. Något har sålts till microsoft enligt bekant från militären...
Samtidigt verkar det användas för något slags fläktrum eller liknande då det väller varmluft ut ur en av portarna om vintern
Senast ändrad 21 mars 2013 23:24

> Städer
Pater Noster - Ekedal

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky