Jag gjorde mitt exjobb om massivträhus. Vi projekterade en påbyggnad av ett kontorshus med "radhusbebyggegelse" på taket.
Massivträhus har byggts med upp till 9 våningar
(bl.a. i London) med mycket gott resultat. Det tog bara tre dagar per våning för att få upp stommen för sammanlagt 4 byggarbetare. I Skellefteå har man byggt ett parkeringshus helt i massivträ. Massivträstommen väger ofta bara runt en tredjedel av en betongstomme, och hela byggnaden c:a 50 procent av en motsvarande byggnad i betong. Så egentyngden belastar stommen betydligt mindre med massivträ. Läs mer på
http://www.klhscandinavia.se/
Så till de allra flesta byggprojekt i Sverige så ska massivträ fungera alldeles utmärkt. Om man ska upp i över 9 våningar så kan man ju bygga med både betong och massivträ (de sista 9 våningarna).
Vad gäller namnet så håller jag med om att vi får slipa det lite. Karolinastaden är väl en feministisk vink. Tycker inte att det behövs politik i namngivelsen i detta fall. Ta ett könsneutralt namn då istället.
Edit: När jag tänker efter lite, är inte det är också (Norra) Hagastaden? Varför kalla det för något annat då?
Senast ändrad 26 februari 2013 08:18