Utskrift från www.yimby.se
....

Karolinastaden - Yimbys förslag

Profilbild
Robin Andersson
238 Inlägg
Förra veckan presenterade stockholmsvänstern ett stadsbyggnadsförlag kallat "Karolinastaden".

Förslaget i sig är bra poänger, men brister samtidigt i en hel del frågor. Därför tycker jag att det vore intressant att vi skapade ett alternativt förslag.

Vad säger ni, vad har ni för tankar och idéer kring förslaget och hur man skulle kunna göra det annorlunda?

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Sofia Buhrgard
159 Inlägg
Jag tycker att idén med trähus är bra. Tydligen finns det ingen gräns för hur många våningar man får bygga i trä så länge man uppfyller brandföreskrifterna.
Här var en ganska intressant artikel om utvecklingen av trähus.
http://www.byggnyheter.se/2011/06/tr-stad-2012-ut..
Så det finns ingen anledning att begränsa sig till två våningar.

En bro över motorvägen låter också bra. Det är ju ingen mening med att bo precis vid Hagaparken om det inte går att ta sig dit till fots eller med cykel? Däremot tycker jag verkligen inte att något djur större än fjärilar ska kunna ta sig över från Hagaparken. Djuren har det bättre i det gröna. Det vore grymt att lura in dem i de bebyggda områdena där de inte kan leva på ett naturligt sätt.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Man skulle kunna passa på att byta ut namnet eftersom Karolinska är uppkallat efter Karl (Carolus) XIII och inte någon Karolina. Tycker inte "Karolinastaden" ligger riktigt bekvämt i munnen heller med sina sex stavelser.
Profilbild
Robin Andersson
238 Inlägg
Jag gjorde mitt exjobb om massivträhus. Vi projekterade en påbyggnad av ett kontorshus med "radhusbebyggegelse" på taket.

Massivträhus har byggts med upp till 9 våningar (bl.a. i London) med mycket gott resultat. Det tog bara tre dagar per våning för att få upp stommen för sammanlagt 4 byggarbetare. I Skellefteå har man byggt ett parkeringshus helt i massivträ. Massivträstommen väger ofta bara runt en tredjedel av en betongstomme, och hela byggnaden c:a 50 procent av en motsvarande byggnad i betong. Så egentyngden belastar stommen betydligt mindre med massivträ. Läs mer på http://www.klhscandinavia.se/

Så till de allra flesta byggprojekt i Sverige så ska massivträ fungera alldeles utmärkt. Om man ska upp i över 9 våningar så kan man ju bygga med både betong och massivträ (de sista 9 våningarna).

Vad gäller namnet så håller jag med om att vi får slipa det lite. Karolinastaden är väl en feministisk vink. Tycker inte att det behövs politik i namngivelsen i detta fall. Ta ett könsneutralt namn då istället.

Edit: När jag tänker efter lite, är inte det är också (Norra) Hagastaden? Varför kalla det för något annat då?
Senast ändrad 26 februari 2013 08:18
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Herbert Tingesten skrev:

Man skulle kunna passa på att byta ut namnet eftersom Karolinska är uppkallat efter Karl (Carolus) XIII och inte någon Karolina. Tycker inte "Karolinastaden" ligger riktigt bekvämt i munnen heller med sina sex stavelser.

Carrosta?
Profilbild
Robin Andersson
238 Inlägg
Jag upplever att Vänsterpartiets förslag bygger för möjligheterna till en fullt integrerad stadsstruktur. Man föreslår också byggnader som "bullerskydd" mot E4, vilka utformas på ett sätt som inte möjliggör en integrerad gatustruktur på sikt. Det är väl det enda som jag skulle vilja ändra på. I annat fall så är det bra att skapa "kvarter" genom att rama in solitärer, etc.

streckad linje är framtida gatusträckning om bebyggelse rivs på lång sikt

Solnas översiktsplan för Hagastaden uppvisar en bra gatustruktur. Det är väl bara kopplingen från Hälsingegatans förlängning och anslutning till Solna Kyrkväg/Karolinska vägen som fattas.

Profilbild
Robin Andersson
238 Inlägg
Jag reviderade strukturen något:

"Storkvarter":

Vidare borde man alltså följa samma byggnadsidé som man gör i "Karolinastaden", dvs. att "forma" de offentliga miljöerna (gator/torg) med byggnader, genom att placera dem i tomtgräns. Vad gäller trafikstrukturen så bör den vara helt integrerad, dvs. låta all typ av trafik få tillgång till gatorna. Däremot bör nog endast några gator ha separata filer för biltrafik. I övrigt bör alla gator ses som "shared-space", dvs. blandad trafik på fotgängarnas villkor.
Senast ändrad 26 februari 2013 10:32
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Det är svårt att se exakt hur det blir med trafiklösningen vid E4:an. Hamnar tunnelmynningarna vid rondellen eller längre söderut? Det optimala är att lägga E4:an i tunnel redan vid rondellen eftersom det gör att resten kan utformas som gata med många övergångsställen. Då kan vanliga kvartershus byggas intill denna.

Finns det någon länk till hur trafikverket tänkt sig trafiklösningen. Den ser väldigt konstig ut på ritningen eftersom man får intrycket att man måste köra i rondellen för att fortsätta på E4an söderut.
238 Inlägg
Tunnelmynningen hamnar direkt norr om rondellen, om jag inte minns fel.
Profilbild
Robin Andersson
238 Inlägg
Vart skulle man bäst leverera ett motförslag/justerat förslag till denna plan? Till Stockholmsvänstern, till SBK eller till media?
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Robin Andersson skrev:

Vart skulle man bäst leverera ett motförslag/justerat förslag till denna plan? Till Stockholmsvänstern, till SBK eller till media?

Egentligen skulle vi ha varit mediasmarta och lanserat vårt förslag samma dag som "vernissagen" - för det har ju legat ute till allmän beskådan ett tag. Tror det är för sent för att media ska nappa nu. Men vi kan ju göra ett helt eget förslag och hänvisa till v:s på de punkter där vi har tagit fasta på deras idéer.

Karolinastaden - Yimbys förslag

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8636 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter