Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

Nya bostäder på Linnégatan - Plantaget

Profilbild
Henrik L
6 Inlägg
Under 2013 ska Poseidon "inleda ett planarbete för att skapa nya bostäder vid Linnégatan". Dagens parkeringsplats ska ersättas med 70 lägenheter vilket ju låter betydligt trevligare.

Men - vet någon hur detta bygge kommer att se ut? Informationen på Poseidons hemsida är väldigt knapphändig. Har någon här sett mer detaljerade ritningar?

http://poseidon.goteborg.se/sv/Om_Poseidon/Vi_bygger/Linne---Plantaget/

Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Det som är parkeringsplats idag, är Viktoriaskolans (nuvarande Hagabion) gamla skolgård. Det är alltså inte fråga om en rivningstomt som bebyggs.
Skolgården som blev P-plats
(GT, 2009-03-10)

Att ytan inte är ursprungligen planlagd för kvartersbebyggelse, att den ligger i siktlinjen från Järntorget, samt att spårvagnshållplats finns precis intill gör tomten lämplig till någon pampig byggnad av officiell karaktär. Skall det ändå byggas bostäder, känns kvartersform rimligast.
Senast ändrad 12 mars 2013 15:10
Profilbild
Henrik L
6 Inlägg
Hans H skrev:

Yimby har haft uppe kvarteret som samtalsämne tidigare.

http://gbg.yimby.se/2008/11/kvarteret-plantaget-i..

Tack för länken!

Det snurrar i skallen när man inser hur långtsamt allt går.

År 2008 lät så här: "Under 2009 ska Poseidon inleda ett planarbete för att skapa nya bostäder vid Linnégatan."

Och idag, nästan fem år senare, låter det så här: "Under 2013 inleder Poseidon ett planarbete för att skapa nya bostäder vid Linnégatan."

Det låter ju i alla fall bra att den skiss som ligger på deras hemsidag idag var inaktuell redan för fem år sedan. Många vettiga kommentarer i länken du postade. Svårt att se, som sagt, exakt hur husen på skissen är tänkta att se ut i verkligheten, men de ser inte ut att höra hemma i det området i alla fall.

Det som oroar mig lite är att de som bor i det området har fått information av Poseidon nyligen, och då är det fortfarande tre hus i samma stil som på bilden ovan. Det i mitten ligger då lite längre in mot Nordhemsgatan.
Senast ändrad 12 mars 2013 14:57
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Läs insändaren i GT som länkades i kommentarerna till gamla yimby-artikeln... om du vill få perspektiv på hur långsamt det kan gå. =)

http://www.expressen.se/gt/kultur/skolgarden-som-..

Tomten har varit utan funktion eller använd som p-plats sedan 1975.

"För sjutton år sedan, 1992 gav fastighetskontoret en så kallad option, en markanvisning och löfte om att man ska få bebygga tomten till det kommunala bostadsbolaget Poseidon."
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Inte för att jag vill låta som en Nimby, men Linnégatan har redan nått smärtgränsen för ful modern bebyggelse. Mer av den varan skulle riskera att gatan tappar sin karaktär och blir ett Avenyn del 2. Att bebygga en skolgård känns dessutom lite knas. Området tillhör de tätaste i Göteborg och behöver inte förtätas.

Bättre vore då om landshövdingehusen kunde återuppföras på Skansberget eller om den fula och glesa husiparkbebyggelsen vid Linnéplatsen (SIBA:s företagsbarrack och psykologiska institutionen) kunde rivas och ersättas med 7-vånings eklekticism i 1-2 täta kvarter invid Medicinarberget. (Inspiration kunde med fördel hämtas från Viktoriagatan norr om Vasagatan: http://brf.sbc.se/UserFiles/3416/till%20Viktoriagatan.JPG, http://www.goteborgshembygdsforbund.se/bildlager/viktoriagatan/images/17.jpg).
Att man så sent som på 80-talet rev de fantastiska fristående landshövdingehusen här för att ersätta dem med nuvarande firmabaracker modell Sisjöns industriområde är ju helt ofattbart.
Senast ändrad 12 mars 2013 17:24
Profilbild
Henrik L
6 Inlägg
Måste erkänna att jag gillar Psykologiska Institutionen som byggnad. Den är gedigen i alla fall. Den vill jag INTE riva. Sedan är det tråkigt att området där och upp mot berget - ett helt fantastiskt område! - säger NEJ TACK till besökare. Uppe på toppen där, med episk utsikt över hela Linnéstan, hittar man... ett parkeringsgarage. Jag har bott i de trakterna i flera år, ändå var det först nyligen jag var där och såg mig omkring. Det borde bli ett mer naturligt ställe att hänga på. Men det är nog kört.

SIBA... är det BASF-huset du tänker på?

Men man borde, omedelbart, riva det hiskeliga plåtskjulet som står på Linnéplatsen idag. Det är det första som möter en när man kommer till stan från det hållet. Ett plåtskjul som folk skakade på huvudet åt redan för 50 år sedan (se "Bilden av Göteborg").

Hans H: Haha, jo, jag såg det. Fascinerande...
Senast ändrad 12 mars 2013 15:36
Ola E
11 Inlägg
Det vore "intressant", lite på samma sätt som Mengeles experiment var "intressanta", att bara titta på när de bygger ett par lamellhus-i-park här och se vad som händer. Vad händer när man går emot allt vad stadsplaneringslogik säger, när man slakatar alla tankar om en levande stad, när man placerar en anti-urban cancersvulst mitt i ett av Göteborgs mest levande områden?

(Ok, kv. Kostern i all ära, men Masthuggstorget hade varit beroende av att man aktivt försökte göra det levande, den här parkeringen är redan i högsta grad omgiven av liv.)
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Henrik L skrev:

Måste erkänna att jag gillar Psykologiska Institutionen som byggnad. Den är gedigen i alla fall. Den vill jag INTE riva. Sedan är det tråkigt att området där och upp mot berget - ett helt fantastiskt område! - säger NEJ TACK till besökare. Uppe på toppen där, med episk utsikt över hela Linnéstan, hittar man... ett parkeringsgarage. Jag har bott i de trakterna i flera år, ändå var det först nyligen jag var där och såg mig omkring. Det borde bli ett mer naturligt ställe att hänga på. Men det är nog kört.

SIBA... är det BASF-huset du tänker på?

Men man borde, omedelbart, riva det hiskeliga plåtskjulet som står på Linnéplatsen idag. Det är det första som möter en när man kommer till stan från det hållet. Ett plåtskjul som folk skakade på huvudet åt redan för 50 år sedan (se "Bilden av Göteborg").

BASF-huset menar jag förstås. Är väldigt trött och har sovit för lite. Psykologen är väl okej, och bäst inuti skulle jag nog säga, men jag hade inte saknat det i och för sig "gedigna" huset om det försvann och ersattes med hög kvartersbebyggelse som var mer stadsmässig.
Det hiskeliga plåtskjulet (Säröbanans "nya" station) som 1961 ersatte träslottet i ännu ett brott mot mänskligheten borde självklart försvinna, men bara om något vettigt kom istället. Skulle rent utopiskt en högbana anläggas i Göteborg (från Övre Husargatan) så borde platsen förstås upptas av en högbanestation med välvt fackverkstak, men i annat fall så hoppas jag ändå på något som vore lite bättre än Pressbyrån på Korsvägen (även om egentligen allt är bättre än plåtskjulet och Korsvägen är bra för att vara nyfunkis).

Har funderat en del på området ovanför Linnéplatsen och möjligheten att dra någon gata tvärs över från omkring Haraldsgatan mot Guldhedsgatan. Det blir riktigt brant emellanåt och för att komma upp till parkeringsdäcket idag måste man följa en ordentligt brant stig. Om husen vid Linnéplatsen ersattes med två kvarter kunde man dock tänka sig en gatutrappa upp på berget mellan dem även från det hållet (ej mot bergstoppen, utan mynnande i en däld i närheten av Konstepidemin).
Senast ändrad 12 mars 2013 17:22
Profilbild
Henrik L
6 Inlägg
Ja, det hade gärna fått bli mer stadsmässig bebyggelse där. Men då måste de bygga med ordentliga material. Plantaget-förslaget ser inte tillräckligt gediget ut för att platsa i den här delen av stan. Bygger man ett hus i Linnéstan, eller Vasastan, eller liknande områden, då ska man bygga ett hus som kan överleva ett, gärna två, kärnvapenkrig.

Det finns ju exempel på åttiotalshus i Linnéstan som smälter in fint med den gamla bebyggelsen, Poseidon har ju ett själva tvärs över gatan.
Senast ändrad 13 mars 2013 10:31

> Städer
Nya bostäder på Linnégatan - Plantaget

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8673 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl

@yimbysthlm på Twitter