Henrik L skrev:
Måste erkänna att jag gillar Psykologiska Institutionen som byggnad. Den är gedigen i alla fall. Den vill jag INTE riva. Sedan är det tråkigt att området där och upp mot berget - ett helt fantastiskt område! - säger NEJ TACK till besökare. Uppe på toppen där, med episk utsikt över hela Linnéstan, hittar man... ett parkeringsgarage. Jag har bott i de trakterna i flera år, ändå var det först nyligen jag var där och såg mig omkring. Det borde bli ett mer naturligt ställe att hänga på. Men det är nog kört.
SIBA... är det BASF-huset du tänker på?
Men man borde, omedelbart, riva det hiskeliga plåtskjulet som står på Linnéplatsen idag. Det är det första som möter en när man kommer till stan från det hållet. Ett plåtskjul som folk skakade på huvudet åt redan för 50 år sedan (se "Bilden av Göteborg").
BASF-huset menar jag förstås. Är väldigt trött och har sovit för lite. Psykologen är väl okej, och bäst inuti skulle jag nog säga, men jag hade inte saknat det i och för sig "gedigna" huset om det försvann och ersattes med hög kvartersbebyggelse som var mer stadsmässig.
Det hiskeliga plåtskjulet (Säröbanans "nya" station) som 1961 ersatte träslottet i ännu ett brott mot mänskligheten borde självklart försvinna, men bara om något vettigt kom istället. Skulle rent utopiskt en högbana anläggas i Göteborg (från Övre Husargatan) så borde platsen förstås upptas av en högbanestation med välvt fackverkstak, men i annat fall så hoppas jag ändå på något som vore lite bättre än Pressbyrån på Korsvägen (även om egentligen allt är bättre än plåtskjulet och Korsvägen är bra för att vara nyfunkis).
Har funderat en del på området ovanför Linnéplatsen och möjligheten att dra någon gata tvärs över från omkring Haraldsgatan mot Guldhedsgatan. Det blir riktigt brant emellanåt och för att komma upp till parkeringsdäcket idag måste man följa en ordentligt brant stig. Om husen vid Linnéplatsen ersattes med två kvarter kunde man dock tänka sig en gatutrappa upp på berget mellan dem även från det hållet (ej mot bergstoppen, utan mynnande i en däld i närheten av Konstepidemin).
Senast ändrad 12 mars 2013 17:22