Utskrift från www.yimby.se
....

> Städer

Lamellhus i Prästgårdsängen

Profilbild
Hans H
193 Inlägg
http://www5.goteborg.se/prod/fastighetskontoret/e..

Det bästa med planen är att de pratar om att ha lokaler ut mot Danska vägen i den nya fastigheten, den här delen av Danska Vägen är idag en livlös tråkig transportsträcka, och fastigheter med starkare koppling mot vägen och lokaler i bottenplan hade lyft helheten.

Men går det att förtäta på ett bättre sätt med liknande eller bättre resultat?

Jag blir lite deppig över förslaget, som innebär till stor del "mer av samma" vad gäller grundläggande struktur på fastigheterna, men samtidigt ser jag inte hur man kan göra förtätningen bättre. Den nuvarande bebyggelsen är ett praktexempel på hur man kan med hjälp av avståndet på lamellhus kan omöjliggöra vettig vidareutveckling av ett område utan omfattande rivning.

Alternativen som jag ser det är:
1. Gilla läget och förtäta enligt planen, det blir i alla fall lite trevligare med koppling mot Danska Vägen.
2. En okänd snyggare lösning som jag inte har en aning om. (Någon som har förslag?)
3. Gör inget idag och riv befintlig bebyggelse den dagen det känns som att husen är mogna för rivning (om en 30-40 år kanske), och den dagen "gör om, gör rätt".
Matthias H.
668 Inlägg
Hans H skrev:

http://www5.goteborg.se/prod/fastighetskontoret/e..

Det bästa med planen är att de pratar om att ha lokaler ut mot Danska vägen i den nya fastigheten, den här delen av Danska Vägen är idag en livlös tråkig transportsträcka, och fastigheter med starkare koppling mot vägen och lokaler i bottenplan hade lyft helheten.

Men går det att förtäta på ett bättre sätt med liknande eller bättre resultat?

Jag blir lite deppig över förslaget, som innebär till stor del "mer av samma" vad gäller grundläggande struktur på fastigheterna, men samtidigt ser jag inte hur man kan göra förtätningen bättre. Den nuvarande bebyggelsen är ett praktexempel på hur man kan med hjälp av avståndet på lamellhus kan omöjliggöra vettig vidareutveckling av ett område utan omfattande rivning.

Alternativen som jag ser det är:
1. Gilla läget och förtäta enligt planen, det blir i alla fall lite trevligare med koppling mot Danska Vägen.
2. En okänd snyggare lösning som jag inte har en aning om. (Någon som har förslag?)
3. Gör inget idag och riv befintlig bebyggelse den dagen det känns som att husen är mogna för rivning (om en 30-40 år kanske), och den dagen "gör om, gör rätt".

Hans. förslag 2 låter bäst...jag kan tänka mig att du har något bra på g? Som du säger så finns det en del man kan göra.
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Matthias H. skrev:

Hans. förslag 2 låter bäst...jag kan tänka mig att du har något bra på g? Som du säger så finns det en del man kan göra.

Nä inte riktigt, jag kan tänka mig en kombinerad 1 och 3, dvs att man bygger till nya lameller, men att man ser till att de nya lamellerna kan bli delar av en mer stadsartad struktur i framtiden, den dagen de äldre fastigheterna har gjort sitt. Exempelvis skulle man kunna säga att den längre lamellen på lång sikt eventuellt ska bort och att den dagen man river den längre fastigheten så bygger man ihop två kvarter av de kortare lamellerna tillsammans med nya fastigheter. Och kompletterar med ett tredje kvarter mellan de halvgamla... och då kan man eventuellt även fortsätta med att bygga stadsbebyggelse inåt det som idag är park/skog.

https://maps.google.com/?ll=57.708104,12.008258&s..

En annan möjlighet finns i att kortsidorna på de befintliga fastigheterna är nästan fönsterlösa och dessutom har lite menlösa gräsmattor intill i norr, så i norr skulle man kunna bygga till en eller flera fastigheter så att man får en U-formad struktur på ett "kvarter". Inte mycket bättre än fristående lameller, men det ger i alla fall en betydligt tystare sida för alla lägenheter i "kvarteret" eftersom man har skydd från fler håll. Och Danska Vägen som stråk borde också må bättre av lokaler i hörnet på korsningen i norr än i söder. Korsningen är dels en naturlig knutpunkt och därmed bättre läge för en lokal och dels ligger korsningen närmare de mer stadsmässiga delarna av Danska Vägen i norr och lokaler i norr skulle förstärka stråket något.

Fast man kan naturligtvis förtäta både i norr och söder, det ena utesluter inte det andra.
Senast ändrad 15 mars 2013 00:27
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Vad säger ni om följande?

Lila: ny bebyggelse
Blå: Riv

Danska vägen flyttar aningen österut, följer fasaderna och tillåter ny bebyggelse på västra sidan gatan.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ditt förslag borde väl i princip funka även utan rivning.
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Jo fast lite tråkigare blir det Ett annat alternativ kan ju vara att nöja sig med att riva de två-tre lägsta våningarna..
Matthias H.
668 Inlägg
Blev ganska fascinerad av villorna nere till höger första gången jag såg detta för någon vecka sen, har dom små innergårdar? Nån verkar ha en pool där.
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Matthias H. skrev:

Blev ganska fascinerad av villorna nere till höger första gången jag såg detta för någon vecka sen, har dom små innergårdar? Nån verkar ha en pool där.

Ja, nu när du säger det så ser de riktigt spännande ut, både husen och området som helhet, minsta möjliga trädgård, och helt privat, båda sakerna är egenskaper som jag gillar hos en trädgård. Husen skriker visserligen tidigt 70-tal i stil och enformighet på ett sätt som jag nog inte riktigt kommer gilla någonsin, men småvägarna genom området känns både privata och välkomnande på en gång, och det är både mysigt och monotont. Det stora minuset med området var garagen i utkanten, visserligen klassiskt för 70-tals-radhusområden, men inte på ett bra sätt, utan mer odelat negativt. Jag får ta en tripp dit IRL och se om jag både gillar och ogillar området även i verkligheten.
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Erik Funck skrev:

Vad säger ni om följande?

Danska vägen flyttar aningen österut, följer fasaderna och tillåter ny bebyggelse på västra sidan gatan.

Jag gillar planen i stora drag, främst sidledsflytten av Danska Vägen och att bygga fastigheter på andra sidan. Men frågan är hur görbar omformningen av de befintliga lamellerna är, jag har inte koll på kostnader och problematik rent ingenjörsmässigt. Och så har man ju den personliga dimensionen med folk som blir undanskuffade från sina nuvarande hem, inget jag har ett bekymmer med personligen eftersom helheten blir betydligt bättre efteråt, men det försvårar genomförandet.

Men om rivningar inte är otänkbart för förtätningen här, så hade flera av villorna på andra sidan kunnat köpas upp, så slipper vi bygga lameller på andra sidan vägen, utan kan sätta upp riktiga kvarter. =)
Det är bara katolska skolan som är ett konstverk och som absolut inte får rivas, resten är inte exceptionella villor (även om en av dem var rätt fin).
Senast ändrad 14 mars 2013 23:56
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Synpunkter ska tydligen skickas in senast den 16 april för projektet vid Prästgårdsängen. Kan behövas. Inget vackert bostadsområde precis.

http://goteborg.se/wps/portal/invanare/bygga-o-bo..
Senast ändrad 4 april 2013 08:55
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Mattias Bolander skrev:

Synpunkter ska tydligen skickas in senast den 16 april för projektet vid Prästgårdsängen. Kan behövas. Inget vackert bostadsområde precis.

http://goteborg.se/wps/portal/invanare/bygga-o-bo..

Ja kan behövas. Jag drar igång en yttrandetråd.
682 Inlägg
Här är yttrandetråden:
http://gbg.yimby.se/forum/thread.aspx?id=2470

> Städer
Lamellhus i Prästgårdsängen

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8637 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter